IPTPP2/443-359/12-4/IR - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-359/12-4/IR Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 czerwca 2012 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest dobrowolnym samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 25 marca 2011 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu) w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Kapliczka jest obiektem kultu religijnego i jest wpisana do rejestru zabytków województwa. W wyniku przeprowadzonych oględzin obiektu stwierdzono zły stan konstrukcji oraz pokrycia dachu i wieży, na elewacji pęknięcia włoskowej tynku.

Przedmiotem operacji jest remont zabytkowej kapliczki polegający na wymianie pokrycia dachu, remoncie drewnianej konstrukcji dachu, remoncie elewacji oraz wieży. Zakres wykonanych robót to:

* montaż rusztowań zewnętrznych wokół obiektu, zabezpieczenie drzwi i okien oraz zabezpieczenie terenu w obrębie prowadzonych robót,

* demontaż krzyża oraz kuli, demontaż pokrycia gontu,

* naprawa elementów konstrukcji drewnianej dachu i wieży,

* zabezpieczenie ogniowe oraz grzybobójcze konstrukcji drewnianej,

* ponowne pokrycie dachu oraz wieży, ponowny montaż krzyża wraz z kulą,

* remont obróbek blacharskich, montaż instalacji odgromowej, uzupełnienie tynków zewnętrznych,

* wyrównanie chłonności podłoża, malowanie elewacji, oczyszczenie i uporządkowanie terenu.

Końcowym elementem prac są nasadzenia wykonane przez przedstawicieli organizacji działających, tj. OSP, SKiGW, Rada Sołecka. Dodatkowo na wieży kapliczki zamontowany został nowy dzwon, zakupiony w 2010 r. z darowizn uzyskanych przez Stowarzyszenie. Prace te zostały wykonane bezpłatnie jako koszty pracy świadczone nieodpłatnie. Poprzez zakres robót, jaki został wykonany zgodnie z przyjętym projektem budowlanym i zaakceptowanym przez Konserwatora Zabytków został określony cel operacji: Ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego. Przeprowadzone prace zabezpieczyły obiekt i zapobiegły dalszemu niszczeniu. Poprzez realizację projektu - remont kapliczki - zwiększyła się aktywność mieszkańców wsi, a także nastąpiło zwiększenie więzi społeczności lokalnej poprzez zaangażowanie w ochronę lokalnych zabytków będących świadectwem historii i tożsamości lokalnej.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o wypłatę dotacji na etapie refundowania wydatków.

W piśmie z dnia 8 czerwca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż projekt jest realizowany z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu są wystawione na: Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów osi, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług, a zakupy towarów i usług w związku z realizacją operacji (projektu) nie będą służyły czynności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustaw

ą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług jest dobrowolnym samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 25 marca 2011 r. złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu) w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi objętego PROW na lata 2007-2013. Kapliczka jest obiektem kultu religijnego i jest wpisana do rejestru zabytków województwa. Poprzez zakres robót, jaki został wykonany zgodnie z przyjętym projektem budowlanym i zaakceptowanym przez Konserwatora Zabytków został określony cel operacji: Ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego. Przeprowadzone prace zabezpieczyły obiekt i zapobiegły dalszemu niszczeniu. Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu są wystawione na Zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej operacji. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl