IPTPP2/443-358/13-2/JS - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-358/13-2/JS Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane 15 czerwca 2011 r., pod numerem KRS. Organizacja realizuje swoje cele na podstawie działalności na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, integracji lokalnego środowiska społeczno-gospodarczego, wspomagania inicjatyw lokalnych, działalności na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, budowania wzajemnych więzi międzyludzkich, integrujących mieszkańców, działalności charytatywnej.

W celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenie w dniu 21 czerwca 2012 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Projekt pt. "..." ma na celu zwiększenie aktywności i integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej poprzez wyposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości..., służącej jako miejsce spotkań dla formalnych i nieformalnych grup społecznych, w szczególności dzieci i młodzieży. Wartość projektu to... zł, w tym VAT... zł.

Umowa przyznania pomocy podpisana w dniu 26 kwietnia 2013 r. nr... na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 pomiędzy Samorządem a Stowarzyszeniem przewiduje realizację zadań związanych z integracją i aktywizacją dzieci i młodzieży. W tym celu zaplanowano zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w miejscowości.... Koncepcja operacji powstała z myślą o dzieciach i młodzieży. W celu stworzenia bazy do rozwoju różnych form aktywności zaplanowano zakup mebli: 3 szt. stołów, zakup 30 szt. krzeseł, wieszak stojący - 1 szt., regał - 3 szt., gry planszowe - 10 szt., puzzle - 1 szt., piłki gumowe - 2 szt., skakanki - 2 szt., guma do skakania - 2 szt., zabawka Dromader - 1 szt., rzutki elektroniczne - 1 szt., tablica suchościeralna - 2 szt., kostka Rubika - 2 szt., ciastolina - 1 szt., blok rysunkowy - 4 szt., kredki 24 kolory - 2 szt., flamastry 12 kolorów - 2 szt., piłki do skakania - 2 szt., gra piłkarzyki - 1 szt., szachy - 1 szt., szachowarcaby - 1 szt., zakup sprzętu sportowego - zestaw badbinton - 2 szt., piłka nożna - 2 szt., piłka do koszykówki - 1 szt., obręcz do koszykówki - 1 szt., tarcza elektroniczna rzutki - 1 komplet, piłka do siatkówki - 1 szt. Zakupione wyposażenie świetlicy wiejskiej pozwoli na pełną realizację planów związanych z treningiem i turniejem gier, a także innych spotkań i przedsięwzięć aktywizujących dzieci i młodzież. Ponieważ działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej na rzecz lokalnej społeczności, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonane zakupy towarów oraz usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania podjęte w wyniku zakupionego sprzętu nie będą miały charakteru komercyjnego. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych, przede wszystkim w sezonie grzewczym, kiedy ogrzewanie będzie niezbędnym elementem zachęcającym do udziału w spotkaniach mieszkańców. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością komercyjną.

Celem operacji jest zwiększenie aktywności, integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej. Wnioskodawca w ramach danego projektu nie będzie pobierał żadnych opłat od uczestników planowanych spotkań i wydarzeń kulturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenie w dniu 21 czerwca 2012 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Projekt pt. "..." ma na celu zwiększenie aktywności i integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej poprzez wyposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości..., służącej jako miejsce spotkań dla formalnych i nieformalnych grup społecznych, w szczególności dzieci i młodzieży.

Umowa przyznania pomocy podpisana w dniu 26 kwietnia 2013 r. nr... na operację z zakresu małych projektów w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013 pomiędzy Samorządem a Stowarzyszeniem przewiduje realizację zadań związanych z integracją i aktywizacją dzieci i młodzieży. W tym celu zaplanowano zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w miejscowości.... W celu stworzenia bazy do rozwoju różnych form aktywności zaplanowano zakup m.in.: stołów, krzeseł, gier planszowych, piłek gumowych, skakanek, bloków rysunkowych, kredek, flamastrów, piłek nożnych, piłki do koszykówki, obręczy do koszykówki. Zakupione wyposażenie świetlicy wiejskiej pozwoli na pełną realizację planów związanych z treningiem i turniejem gier, a także innych spotkań i przedsięwzięć aktywizujących dzieci i młodzież. Wyposażenie będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej.

Dokonane zakupy towarów oraz usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Wnioskodawca w ramach danego projektu nie będzie pobierał żadnych opłat od uczestników planowanych spotkań i wydarzeń kulturalnych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony zaistniały stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - dokonane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją projektu pt. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl