IPTPP2/443-348/13-5/KW - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-348/13-5/KW Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) oraz 5 lipca 2013 r. (według daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe,

* prawa do zwrotu podatku naliczonego na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług oraz prawa do zwrotu podatku naliczonego na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 1 lipca 2013 r. oraz 5 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Towarzystwo (Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem, zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Realizuje zadania statutowe w zakresie promocji walorów przyrodniczych, kulturowych, historycznych i turystycznych...; propagowania masowej kultury fizycznej, sportu, rekreacji i wypoczynku; działania na rzecz rozwoju turystyki wiejskiej, wypoczynku rodzinnego oraz różnych form wypoczynku dzieci i młodzieży; propagowania i wspierania form tradycyjnego, ekologicznego rolnictwa; gromadzenia, inwentaryzacji i ochrony materialnych dóbr kulturowych, w tym budownictwa mieszkalnego i gospodarczego; współpracy z innymi organizacjami i instytucjami, w tym z Ukrainą i Białorusią. Stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów stanowiących podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Obecnie Stowarzyszenie, jako Partner, realizuje projekt pod nazwą "..." w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007 - 2013 realizowanego w ramach Europejskiego Instytutu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP), w partnerstwie z... z siedzibą w... oraz....

W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie ponosi wydatki (dokonuje zakupów na podstawie faktury VAT), jednak nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej. Poniesione w ramach projektu wydatki również w przyszłości nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Podatek VAT przy zakupach dokonywanych w ramach ww. projektu jest kosztem niekwalifikowalnym, na pokrycie którego wymagany jest wkład własny Beneficjenta. W związku z powyższym Wnioskodawca rozlicza się z Fundacją z poniesionych wydatków w kwotach netto. Funkcję wspólnej Instytucji Zarządzającej Programem Polska - Białoruś - Ukraina 2007 - 2013 pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Natomiast aktem prawa w zakresie zasad stosowania programów współpracy transgranicznej jest Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 951/2007 z dnia 9 sierpnia 2007 r.

Reasumując, Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, dokonuje nabycia towarów i usług w ramach realizowanego projektu, jednak nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, pokrywanym z wkładu własnego Beneficjenta.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawiane na konkretnych Partnerów, którzy ponoszą wydatki w ramach realizacji projektu. Do zadań Lidera w przedmiotowym projekcie należy: koordynacja nad prawidłową realizacją rzeczową i finansową projektu, przygotowanie raportów z merytorycznego i finansowego postępu realizacji projektu, rozliczenie projektu zgodnie ze złożonym harmonogramem płatności, realizacja przyporządkowanej inicjatywy partnerskiej. Natomiast na Partnerach projektu ciążą następujące obowiązki: prawidłowa realizacja rzeczowa i finansowa przyporządkowanej części projektu, przygotowanie sprawozdań z merytorycznej i finansowej realizacji projektu, realizacja przyporządkowanej inicjatywy projektu. Partnerzy projektu nie przekazują własnych środków finansowych na rzecz Lidera. Środki na dofinansowanie projektu wpływają na konta bankowe poszczególnych Partnerów oraz Lidera projektu. Każdy Partner oraz Lider realizują wydatki we własnym zakresie, nie rozliczając się między sobą. Instytucja Zarządzająca przelewa Liderowi transzę dofinansowania, Lider przekazuje transze dofinansowania poszczególnym Partnerom, z których każdy sam we własnym zakresie się rozlicza. W ramach realizacji projektu nie zostaną wytworzone efekty inwestycyjne, tak więc nie mogą być przekazywane innym podmiotom.

Dokonywane w ramach projektu zakupy towarów i usług nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będą zaś wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Otrzymane środki w ramach realizowanego projektu nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Umowa na sfinansowanie Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007 - 2013 została podpisana dnia 21 stycznia 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania zapłaconego przy nabyciach towarów i usług podatku VAT na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług bądź na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy o VAT, natomiast ma prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie rozdziału 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "..." - za prawidłowe,

* prawa do zwrotu podatku naliczonego na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestie dotyczące zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunków i trybu dokonywania tego zwrotu reguluje rozdział 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

Zgodnie z § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Natomiast według § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 4 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jako Partner, realizuje projekt pod nazwą "..." w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007 - 2013 realizowanego w ramach Europejskiego Instytutu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP), w partnerstwie z... z siedzibą w... oraz.... W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie ponosi wydatki, jednak nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej. Poniesione w ramach projektu wydatki również w przyszłości nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawiane na konkretnych Partnerów, którzy ponoszą wydatki w ramach realizacji projektu. Do zadań Lidera w przedmiotowym projekcie należy: koordynacja nad prawidłową realizacją rzeczową i finansową projektu, przygotowanie raportów z merytorycznego i finansowego postępu realizacji projektu, rozliczenie projektu zgodnie ze złożonym harmonogramem płatności, realizacja przyporządkowanej inicjatywy partnerskiej. Natomiast na Partnerach projektu ciążą następujące obowiązki: prawidłowa realizacja rzeczowa i finansowa przyporządkowanej części projektu, przygotowanie sprawozdań z merytorycznej i finansowej realizacji projektu, realizacja przyporządkowanej inicjatywy projektu. Partnerzy projektu nie przekazują własnych środków finansowych na rzecz Lidera. Środki na dofinansowanie projektu wpływają na konta bankowe poszczególnych Partnerów oraz Lidera projektu. Każdy Partner oraz Lider realizują wydatki we własnym zakresie, nie rozliczając się między sobą. Instytucja Zarządzająca przelewa Liderowi transzę dofinansowania, Lider przekazuje transze dofinansowania poszczególnym Partnerom, z których każdy sam we własnym zakresie się rozlicza.

Dokonywane w ramach projektu zakupy towarów i usług nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będą zaś wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymane środki w ramach realizowanego projektu nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa na sfinansowanie Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007 - 2013 została podpisana dnia 21 stycznia 2013 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane w ramach projektu zakupy towarów i usług będą wykorzystane do czynności niepodlegających podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, związanego z realizacją projektu w partnerstwie pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wskazać należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ, jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie ww. przepisów rozdziału 9 cytowanego rozporządzenia.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu, uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl