IPTPP2/443-342/11-2/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-342/11-2/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej do robót budowlanych w ramach dostawy i montażu instalacji sanitarnych w budynku mieszkalnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej do dostawy i montażu instalacji sanitarnych w budynku mieszkalnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest wykonawcą robót budowlanych w ramach "dostawy i montażu instalacji sanitarnych wewnętrznych na budowie Zespołu Budynków Mieszkalnego i Biurowo - Usługowego z Dwukondygnacyjnym Garażem Podziemnym". Wyżej wymieniony zespół budynków składa się z jednego budynku mieszkalnego i dwóch budynków biurowo - usługowych. Budynek mieszkalny został zakwalifikowany przez Wnioskodawczynię do kategorii "budynki o trzech i więcej mieszkaniach" (klasa 11.22 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych).

Zamawiający wykonanie robót budowlanych poinformował Wnioskodawczynię, iż budynek mieszkalny składa się z:

* 24 mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej 5.714,5 m 2 przy czym wszystkie mieszkania mają powierzchnię ponad 150 m 2 (w budynku mieszkalnym nie ma mieszkań o powierzchni poniżej 150 m 2),

* innych pomieszczeń (komórek lokatorskich bez dojść, wózkowni, suszarni, pralni ogólnodostępnych, powierzchni komunikacyjnych: klatki, hole, windy),

* wydzielonych miejsc postojowych (garażowych) znajdujących się w części podziemnej każdego z trzech budynków, dla których Zamawiający podzielił w comiesięcznych protokołach przerobowych, wartości wykonywanych prac na część przynależną, do części mieszkalnej (33,3% zakresu) oraz część przynależną, do części biurowej (66,7%).

Z postanowień umowy wynika, że roboty budowlane w"Zespole Budynków Mieszkalnego i Biurowo - Usługowego z Dwukondygnacyjnym Garażem Podziemnym" mają być wykonane kompleksowo, z podziałem na poszczególne instalacje, w obrębie wewnętrznym całego zespołu budynków. Wnioskodawczyni nie zobowiązuje się do odrębnego wykazywania na fakturach sprzedażowych robocizny oraz zużytych materiałów.

Szczegółowy zakres robót zapisany jest w"Warunkach Szczególnych Umowy" - Załączniku nr 1 do umowy, o treści:

1.

Kompleksowe wykonanie Robót dla Przedsięwzięcia Inwestycyjnego w zakresie następujących instalacji:

a.

Instalacja wody i kanalizacji

* Instalacja wody zimnej, ciepłej i cyrkulacyjnej

* Instalacja hydrantowa

* Instalacja kanalizacji sanitarnej

* Instalacja kanalizacji technologicznej i tłuszczowej

* Instalacja kanalizacji deszczowej

* Instalacja kanalizacji odwodnienia tarasów, balkonów i patio

* Instalacja skroplin

* Instalacja wody zasilającej nawilżacze w centralach wentylacyjnych

* Biały montaż i armatura czerpalna (z wyjątkiem łazienek i kuchni w mieszkaniach)

b.

Instalacja centralnego ogrzewania i ciepła technologicznego

c.

Instalacja odzysku ciepła

d.

Instalacja wody lodowej

e.

Maszynownie wody lodowej

f.

Instalacja wentylacji mechanicznej i klimatyzacji.

Dopiero miesięczne protokoły zaawansowania robót rozdzielają poszczególne instalacje na zakresy dla: części biurowej, części mieszkaniowej, garaży dla części biurowej, garaży dla części mieszkaniowej.

Symbol PKWiU 2008 dla usług budowlanych będących przedmiotem zapytania: 43.22.11 i 43.22.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w okresie od 1 stycznia 2011 r. budynek mieszkalny (sklasyfikowany w PKOB w klasie 1122) nie będzie zaliczał się w całości do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12b pkt 2 ustawy, a dla prac wykonanych w zakresie tego budynku mieszkalnego będzie miał zastosowanie art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy Wnioskodawczyni postąpiła prawidłowo, w myśl art. 41 ust. 12b i 12c ustawy o podatku od towarów i usług, dzieląc od 1 stycznia 2011 r. podstawy opodatkowania (wartość wykonanych prac w zakresie budynku mieszkalnego):

* na część kwalifikującą się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym według następującego wyliczenia: 24 lokale mieszkalne 150 m 2 powierzchni = 3.600,00 m 2, co stanowi 63% w stosunku do 5.714,5 m 2 jako powierzchni użytkowej wszystkich lokali mieszkalnych i stosując stawkę podatku od towarów i usług dla tej części w wysokości 8%,

* na część nie kwalifikującą się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym według następującego wyliczenia: 5.714,5 m 2 jako powierzchna użytkowa wszystkich lokali mieszkalnych - 3.600,00 m 2 jako powierzchnia do 150 m 2 = 2.114,50 m 2 co stanowi 37% w stosunku do 5.714,5 m 2 jako powierzchni użytkowej wszystkich lokali mieszkalnych i stosując stawkę podatku od towarów i usług dla tej części w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawczyni

Ad. nr 1)

Wnioskodawczyni uważa, że w okresie od 1 stycznia 2011 r. budynek mieszkalny (sklasyfikowany w PKOB w klasie 1122) nie będzie zaliczał się w całości do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12b pkt 2 (tylko w części 63%) i dla prac wykonanych w zakresie budynku mieszkalnego będzie miał zastosowanie art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów.

Ad. nr 2)

Wnioskodawczyni uważa, że postąpiła prawidłowo, w myśl art. 41 ust. 12b i 12c ustawy o podatku od towarów i usług, dzieląc od 1 stycznia 2011 r. podstawy opodatkowania czyli wartości wykonanych prac w zakresie budynku mieszkalnego:

* na część kwalifikującą się, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym według następującego wyliczenia: 24 lokale mieszkalne x 150 m 2 powierzchni = 3.600,00 m 2 co stanowi 63% w stosunku do 5.714,5 m 2 jako powierzchni użytkowej wszystkich lokali mieszkalnych, i stosując stawkę podatku od towarów i usług dla tej części w wysokości 8%,

* na część nie kwalifikującą się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym według następującego wyliczenia: 5.714,5 m 2 jako powierzchna użytkowa wszystkich lokali mieszkalnych - 3.600,00 m 2 jako powierzchnia do 150 m 2 = 2.114,50 m 2 co stanowi 37% w stosunku do 5.714,5 m 2 jako powierzchni użytkowej wszystkich lokali mieszkalnych, i stosując stawkę podatku od towarów i usług dla tej części w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Należy zwrócić uwagę, iż klasyfikacji budynków dokonuje się na podstawie zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.). W dziale objaśnień wstępnych wyjaśniono, iż Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej. Rozporządzenie segreguje poszczególne budynki, a następnie przyporządkowuje je stosując sekcje, działy, grupy oraz klasy.

W związku z powyższym, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielo mieszkaniowe (PKOB 112);

* budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest wykonawcą robót budowlanych w ramach "dostawy i montażu instalacji sanitarnych wewnętrznych na budowie Zespołu Budynków Mieszkalnego i Biurowo-Usługowego z Dwukondygnacyjnym Garażem Podziemnym". Będący przedmiotem zapytania Wnioskodawcy budynek mieszkalny składa się z:

* 24 mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej 5.714,5 m 2, przy czym wszystkie mieszkania mają powierzchnię ponad 150 m 2 (w budynku mieszkalnym nie ma mieszkań o powierzchni poniżej 150 m 2),

* innych pomieszczeń (komórek lokatorskich bez dojść, wózkowni, suszarni, pralni ogólnodostępnych, powierzchni komunikacyjnych: klatki, hole, windy),oraz wydzielonych miejsc postojowych (garażowych) i został zakwalifikowany przez Spółkę do kategorii "budynki o trzech i więcej mieszkaniach" (klasa 1122 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych). Roboty budowlane o symbolu PKWiU 43.22.11 i 43.22.12 mają być wykonane kompleksowo, z podziałem na poszczególne instalacje, w obrębie wewnętrznym całego zespołu budynków.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż pojęcie "usługa kompleksowa" rozumiana jako wykonanie funkcjonalnie powiązanych świadczeń przez jednego usługodawcę nie powinno być mylone z rozgraniczeniem na usługi zasadnicze i pomocnicze. Usługa kompleksowa związana z pracami budowlanymi może bowiem dotyczyć wykonania przez jednego wykonawcę np. fundamentów bądź robót dekarskich, stanu surowego budynku, lub całego budynku z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, osiedla z budynkami mieszkalnymi, użytkowymi, infrastrukturą osiedlową (drogi, dojścia, kanalizacja itd.). Wykonanie usługi kompleksowej absolutnie nie jest identyfikowane z zastosowaniem jednej stawki podatku od towarów i usług. Każda z tych kategorii usług może mieć charakter kompleksowy i być świadczona przez jednego wykonawcę. Z punktu widzenia zastosowania właściwej stawki VAT może mieć jedynie znaczenie podział na usługi zasadnicze i pomocnicze, a nie charakter kompleksowej usługi. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest tą samą stawką. Usługa pomocnicza w stosunku do zasadniczego świadczenia to najczęściej dostawa towaru w połączeniu z usługą transportu, przeładunku lub montażu. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie.

Jak wskazała Wnioskodawczyni we wniosku, zobowiązała się do wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż usługi uwzględniającej jednocześnie kwotę zużytych materiałów.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro przedmiotem zamówienia były roboty budowlane w ramach "dostawy i montażu instalacji sanitarnych wewnętrznych" w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 i umowa była zawarta na realizację budynku jako całości, to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót, związanych również z częścią dotyczącą innych pomieszczeń (komórek lokatorskich, wózkowni, suszarni, pralni), powierzchni komunikacyjnych (klatek, holi, wind) oraz wydzielonych miejsc postojowych (garaży) znajdującą się wyłącznie w bryle budynku. Przy realizacji całego zadania inwestycyjnego w odniesieniu do budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego bez znaczenia pozostaje struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim lokali mieszkalnych, istotnym jest bowiem sklasyfikowanie budynku wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania. Należy zaznaczyć, iż na etapie budowy obiektu jako całości trudno mówić o wyodrębnionych lokalach, stąd też art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Udzielając odpowiedzi w ramach pytania pierwszego, pytanie drugie w całym zakresie staje się bezprzedmiotowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w treści złożonego wniosku.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl