IPTPP2/443-341/14-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-341/14-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki "..." za element podstawy opodatkowania usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki "..." za element podstawy opodatkowania usługi oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. Projektu w pełnej wysokości. W piśmie z dnia 3 lipca 2014 r., stanowiącego odpowiedź na wezwanie tut. Organu doprecyzowano opis sprawy

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina... (dalej: "Gmina", Wnioskodawca) otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki "..." (dalej: "Projekt"). Źródłem dofinansowania są środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: "Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość." Działanie III.2: "Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Marketing i promocja produktów i marek regionalnych i lokalnych".

Przedmiotem Projektu jest przeprowadzenie kampanii promującej markę "...", miejsca gdzie charakterystycznym elementem jest woda. Projekt jest kontynuacją i rozszerzeniem działań promujących markę... realizowanych w poprzednim etapie.

Celem Projektu jest realizacja strategii zakładającej wykreowanie Term... jako marki regionalnej, bazującej na dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym regionu, a przede wszystkim jako ośrodka o charakterze uzdrowiskowym wykorzystującym lecznicze właściwości geotermalnych wód. Efektem realizacji Projektu będzie umocnienie wizerunku Term... oferującej atrakcyjne i innowacyjne produkty turystyczne w interesującym przyrodniczo, historycznie i kulturowo otoczeniu, jakie stwarza powiat i cała ziemia. Tym samym Projekt przyczyni się również do poprawy atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej powiatu i regionu.

Szczegółowe cele Projektu to:

* promocja miasta stanowiąca warunek efektywnego wykorzystania przez turystów stworzonej wcześniej infrastruktury "...",

* wykorzystanie walorów turystycznych i kulturalnych do promocji regionu, uwypuklaniu walorów historycznych (w tym urbanistycznych i architektonicznych) regionów, podkreśleniu ich unikalności i kolorytu lokalnego,

* kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości regionalnej,

* poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców, poprzez promowanie szerszemu gronu odbiorców wód geotermalnych, których właściwości lecznicze zostały potwierdzone odpowiednimi badaniami, inicjowanie i realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób.

W ramach Projektu realizowane będą następujące zadania i działania:

* promocja w mediach (programy sponsorowane w telewizji oraz reklama w internecie),

* organizacja imprez promujących markę:

1. Dni... - impreza rozrywkowo-poznawcza promująca walory ciepłych źródeł,

2. Dni... - impreza rozrywkowo-poznawcza mająca na celu m.in. integrację mieszkańców z marką,

3. Koncertowy Weekend.

Marka "..." jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej... spółka z o.o. (dalej: "Spółka"), którego Gmina jest 100% udziałowcem.

Spółka w chwili obecnej wykorzystuje do działalności opodatkowanej cztery obiekty kulturalno-turystyczno-rekreacyjne, to jest:

* zespół basenów termalnych; obiekt ten stanowi częściowo własność Spółki, a częściowo jest udostępniany odpłatnie przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy);

* kompleks rekreacyjno-turystyczno-edukacyjny "..."; obiekt ten jest aktualnie udostępniany przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy);

* historyczny zamek znajdujący się; obiekt ten jest aktualnie udostępniany przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy);

* Budynek Domu Pracy Twórczej; obiekt ten jest aktualnie udostępniany przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy).

Wynikiem realizacji przedsięwzięcia będzie umocnienie wizerunku marki i mocniejsze powiązanie jej z powiatem i regionem. Projekt wpłynie też na wzrost liczby odwiedzających baseny termalne oraz inne obiekty infrastrukturalne wykorzystywane przez Spółkę, przekładający się na wzrost jej przychodów.

Przeprowadzenie akcji promocyjnej kreującej markę... jest też inwestycją w rozwój Gminy. Akcja marketingowa dotyczy zidentyfikowanych usług turystycznych, na bazie których można zbudować markę regionalną i powiązać ją z procesem budowania tożsamości regionu.

Cała akcja marketingowa realizowana w ramach Projektu koncentruje się więc na promocji marki..., a w konsekwencji promocji usług świadczonych przez Spółkę. Programy sponsorowane w telewizji oraz reklama w internecie koncentrują się na przekazaniu informacji o walorach leczniczo-rekreacyjnych basenów termalnych wykorzystywanych przez Spółkę w jej działalności gospodarczej. Imprezy promujące markę, z uwagi na ich charakter oraz miejsce, w którym się będą odbywały, również będą bezpośrednio związane z działalnością Spółki. W rezultacie realizacja Projektu jest bezpośrednio związana z działalnością opodatkowaną Spółki.

Koszty realizacji Projektu zostaną pokryte przez Gminę, częściowo ze środków własnych, a częściowo ze środków wskazanego na wstępie Programu Operacyjnego. Umowy dotyczące realizacji usług marketingowych składających się na Projekt zostaną zawarte przez Gminę, ona również - jako usługobiorca - będzie odbiorcą wystawionych faktur VAT.

Jednocześnie jednak, z uwagi na okoliczność, że Projekt dotyczy bezpośrednio promocji marki oraz działalności prowadzonej przez Spółkę, Gmina zawarła ze Spółką umowę, na podstawie której Spółka zapłaci Gminie wynagrodzenie za realizację Projektu. Wartość dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego wyniesienie 69% wartości całego Projektu. Umowa pomiędzy Spółką i Gminą przewiduje, że Spółka zapłaci Gminie równowartość wkładu własnego przewidzianego w Projekcie.

Gmina jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT - czynny.

Ponadto Wnioskodawca podał, iż:

1.

wskazane we wniosku dofinansowanie na realizację przedmiotowego Projektu jest przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji Projektu, to jest stanowi dopłatę do nabywanych przez Wnioskodawcę usług koniecznych do realizacji Projektu (stanowi dotację kosztową/zakupową);

2.

towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach Projektu będą służyły promocji marki "...", która to marka jest zarejestrowanym znakiem towarowym, wykorzystywanym przez spółkę... sp. z o.o. (dalej: "Spółka") w prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jest 100% udziałowcem tej Spółki, a promocja marki "..." ma na celu przede wszystkim zwiększenie sprzedaży usług realizowanych przez Spółkę. Marka "..." nie jest natomiast bezpośrednio wykorzystywana przez Wnioskodawcę. Z uwagi na umowę zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego Projektu będą wykorzystane w związku z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki. Z uwagi na obszar prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę, który pokrywa się z obszarem Gminy, promocja marki "..." pośrednio przyczyni się do promocji całego regionu (obszaru). Żadne jednak z wydatków poniesionych przez Gminę w ramach Projektu nie będą związane tylko i wyłącznie z promocją regionu (nie będąc jednocześnie nakierowanymi na promocję marki "...", a więc nie będą jednocześnie i w pełnym zakresie związanymi z usługami świadczonymi na rzecz Spółki). Wynika to z faktu, że atrakcyjność regionu wynika przede wszystkim z jednego z rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę z wykorzystaniem kompleksu basenów termalnych;

3.

jak wskazano wyżej, z uwagi na obszar prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę, który pokrywa się z obszarem Gminy, promocja marki "..." pośrednio przyczyni się do promocji całego regionu (obszaru). Zatem wydatki poniesione przez Gminę w ramach Projektu, będąc związane z czynnościami opodatkowanymi (usługi na rzecz Spółki), pośrednio będą związane jednocześnie z działalnością Gminy jako takiej. Nie będą natomiast związane ze sprzedażą zwolnioną Wnioskodawcy. Żadne z wydatków poniesionych przez Gminę w ramach Projektu nie będą natomiast związane tylko i wyłącznie z promocją regionu (nie będąc jednocześnie nakierowanymi na promocję marki "..."). Wynika to z faktu, że atrakcyjność regionu wynika przede wszystkim z jednego z rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, wykonywanej z wykorzystaniem kompleksu basenów termalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wartość otrzymanego przez Gminę dofinansowania ze środków wskazanego w opisie stanu faktycznego Programu Operacyjnego na realizację Projektu będzie stanowiła element podstawy opodatkowania usługi realizowanej przez Gminę na rzecz Spółki... (we wniosku ORD-IN pytanie oznaczone nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację Projektu (ze środków wskazanego w opisie stanu faktycznego Programu Operacyjnego) nie będzie stanowiła elementu podstawy opodatkowania usługi realizowanej przez Gminę na rzecz Spółki.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W orzeczeniu z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des products wallons ASBF TSUE wskazał, iż aby dotacja była bezpośrednio powiązana z ceną konieczne jest, aby była ona wypłacana danemu podmiotowi bezpośrednio w celu umożliwienia mu dostarczenia określonych towarów lub świadczenia określonych usług. Podobnie TSUE stwierdził w orzeczeniu w sprawie C-353/00 Keeping Newcastle Warm Limited, wskazując, że dotacja stanowi element podstawy opodatkowania VAT wówczas, gdy jest otrzymywana jako wynagrodzenie za dostarczany towar lub świadczoną usługę.

O uznaniu zatem dotacji za element obrotu i w konsekwencji również podstawy opodatkowania VAT decyduje jej bezpośredni związek z ceną sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Związek ten powinien być tego rodzaju, że kwota otrzymanej dotacji lub subwencji musi stanowić kwotę należną dostawcy lub świadczącemu w związku z konkretnym świadczeniem wykonywanym na rzecz innego podmiotu, stanowiąc tym samym część wynagrodzenia za takie świadczenia.

W przedmiotowej sytuacji dotacja otrzymana przez Gminę nie wpływa w żaden sposób na wartość jej świadczenia na rzecz Spółki. Przede wszystkim z umowy pomiędzy Gminą a Spółką nie wynika, aby wartość świadczenia Gminy w jakikolwiek sposób była uzależniona od kwoty otrzymanej dotacji. Wartość ta została ustalona zgodnie z zasadą swobody umów, bez względu na sposób i źródło finansowania Projektu.

Gmina zwraca uwagę, że w dniu 3 października 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi na wniosek Gminy wydał interpretację indywidualną o sygn. IPTPP1/443-442/11-2/MW w zakresie określenia wysokości podstawy opodatkowania w związku z otrzymaną dotacją, który dotyczył bardzo zbliżonego stanu faktycznego jak w niniejszej sprawie, gdzie Dyrektor potwierdził, że otrzymanej dotacji nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7,w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia "subwencja bezpośrednio związana z ceną".

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW). W pierwszym z przywołanych wyroków Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna (por. J. Martini, Ł. Karpesiuk VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości" C. H. Beck Warszawa 2005 r. s.265 i nast.). W drugim z przywołanych wyroków Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tekst jedn.: świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym jako podatnik VAT - czynny, otrzymał dofinansowanie na realizację Projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki "..." (dalej: "Projekt"). Źródłem dofinansowania są środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: "Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość." Działanie III.2: "Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Marketing i promocja produktów i marek regionalnych i lokalnych". Przedmiotem Projektu jest przeprowadzenie kampanii promującej markę "...". Celem Projektu jest realizacja strategii zakładającej wykreowanie Term... jako marki regionalnej, bazującej na dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym regionu, a przede wszystkim jako ośrodka o charakterze uzdrowiskowym wykorzystującym lecznicze właściwości geotermalnych wód. Efektem realizacji Projektu będzie umocnienie wizerunku Term... oferującej atrakcyjne i innowacyjne produkty turystyczne w interesującym przyrodniczo, historycznie i kulturowo otoczeniu, jakie stwarza powiat i cała ziemia.

W ramach Projektu realizowane będą następujące zadania i działania: promocja w mediach (programy sponsorowane w telewizji oraz reklama w internecie), organizacja imprez promujących markę: Dni... - impreza rozrywkowo-poznawcza promująca walory ciepłych źródeł, Dni... - impreza rozrywkowo-poznawcza mająca na celu m.in. integrację mieszkańców z marką..., Koncertowy Weekend.

Marka "..." jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej... spółka z o.o. (dalej: "Spółka"), którego Gmina jest 100% udziałowcem. Spółka w chwili obecnej wykorzystuje do działalności opodatkowanej cztery obiekty kulturalno-turystyczno-rekreacyjne, to jest:

* zespół basenów termalnych; obiekt ten stanowi częściowo własność Spółki, a częściowo jest udostępniany odpłatnie przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy);

* kompleks rekreacyjno-turystyczno-edukacyjny "..."; obiekt ten jest aktualnie udostępniany przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy);

* historyczny zamek znajdujący się...; obiekt ten jest aktualnie udostępniany przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy);

* Budynek Domu Pracy Twórczej; obiekt ten jest aktualnie udostępniany przez Gminę Spółce (na podstawie umowy dzierżawy).

Cała akcja marketingowa realizowana w ramach Projektu koncentruje się więc na promocji marki..., a w konsekwencji promocji usług świadczonych przez Spółkę. Programy sponsorowane w telewizji oraz reklama w internecie koncentrują się na przekazaniu informacji o walorach leczniczo-rekreacyjnych basenów termalnych wykorzystywanych przez Spółkę w jej działalności gospodarczej. Imprezy promujące markę, z uwagi na ich charakter oraz miejsce, w którym się będą odbywały, również będą bezpośrednio związane z działalnością Spółki. W rezultacie realizacja Projektu jest bezpośrednio związana z działalnością opodatkowaną Spółki.

Koszty realizacji Projektu zostaną pokryte przez Gminę, częściowo ze środków własnych, a częściowo ze środków wskazanego na wstępie Programu Operacyjnego. Umowy dotyczące realizacji usług marketingowych składających się na Projekt zostaną zawarte przez Gminę, ona również - jako usługobiorca - będzie odbiorcą wystawionych faktur VAT.

Jednocześnie jednak, z uwagi na okoliczność, że Projekt dotyczy bezpośrednio promocji marki oraz działalności prowadzonej przez Spółkę, Gmina zawarła ze Spółką umowę, na podstawie której Spółka zapłaci Gminie wynagrodzenie za realizację Projektu. Wartość dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego wyniesienie 69% wartości całego Projektu. Umowa pomiędzy Spółką i Gminą przewiduje, że Spółka zapłaci Gminie równowartość wkładu własnego przewidzianego w Projekcie. Wskazane we wniosku dofinansowanie na realizację przedmiotowego Projektu jest przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji Projektu, to jest stanowi dopłatę do nabywanych przez Wnioskodawcę usług koniecznych do realizacji Projektu (stanowi dotację kosztową/zakupową).

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ma charakter cenotwórczy dla sprzedaży efektów realizowanego Projektu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina sfinansuje realizację Projektu z dwóch źródeł: ze środków własnych i ze środków Programu Operacyjnego. Wartość dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego wyniesie 69% wartości całego Projektu. Z kolei umowa pomiędzy Spółką i Gminą przewiduje, że Spółka zapłaci Gminie z tytułu nabycia efektów realizowanego Projektu równowartość wkładu własnego przewidzianego w Projekcie. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter kompensujący cenę z tytułu sprzedaży efektów Projektu. W konsekwencji nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że wartość świadczenia Gminy nie jest w jakikolwiek sposób uzależniona od kwoty otrzymanej dotacji. Poprzez dofinansowanie Projektu dotacją Spółka zapłaci Gminie tylko takie wynagrodzenie jakie odpowiadać będzie tej części kosztów Projektu sfinansowanych przez Gminę z własnych środków.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedaży efektów projektu na rzecz Spółki i zwiększa/zwiększać będzie podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a w konsekwencji podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanej przez Gminę, we własnym stanowisku interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2011 r. znak IPTPP1/443-442/11-2/MW, tut. Organ podkreśla, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto należy stwierdzić, iż ww. interpretacja z dnia 3 października 2011 r. nie dotyczyła tożsamego stanu sprawy jak w niniejszej interpretacji. Powyższe zostało również potwierdzone przez Wnioskodawcę, który wskazał, że ww. interpretacja z dnia 3 października 2011 r. dotyczy "bardzo zbliżonego stanu faktycznego jak w niniejszej sprawie".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, iż w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. Projektu w pełnej wysokości wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl