IPTPP2/443-34/13-2/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-34/13-2/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych, działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 23 marca 2012 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu)"..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Głównym założeniem operacji jest zagospodarowanie częściowo nieużytkowanej i zaniedbanej działki gminnej zlokalizowanej w obszarze o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców oraz w pobliżu szlaków rowerowych w celu stworzenia lepszej oferty spędzania wolnego czasu i lepszych warunków uprawiania turystyki na pobliskich szlakach rowerowych dla turystów i mieszkańców przez umożliwienie im m.in. udziału w organizowanych przez miejscowość imprezach. Dzięki temu powstanie jedno ogólnie i bezpłatnie dostępne miejsce odpoczynkowo-rekreacyjne dla mieszkańców i gości, poprzez wykonanie utwardzenia powierzchni kostką brukową oraz paleniska, przy którym w miarę potrzeb ustawiane będą stoły i siedziska będące w posiadaniu Wnioskodawcy. Zakupione zostaną materiały niezbędne do budowy, a określoną w harmonogramie rzeczowo-finansowym i kosztorysie robociznę (15 osób) niezbędną do realizacji operacji, Wnioskodawca wykona we własnym zakresie w ramach wkładu własnego niepieniężnego.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu, a także w związku z ogółem swojej działalności Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Rozmiar działalności statutowej Stowarzyszenia jest nieznaczny i nie przekracza kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej oraz nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy, nie będzie także wykorzystywana do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury lub rachunki będą przedłożone do refundacji. Zainteresowany nie jest i nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7 oraz korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o wypłatę dotacji na etapie refundowania wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), na zasadzie "a contrario" nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakup towarów i usług w związku z realizacją operacji (projektu) nie będzie służył czynności opodatkowanej VAT. Ze względu na fakt, iż wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej oraz nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy, nie będzie także wykorzystywana do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Stowarzyszenie nie będzie miało podstaw do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych, działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 23 marca 2012 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu)"..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Głównym założeniem operacji jest zagospodarowanie częściowo nieużytkowanej i zaniedbanej działki gminnej zlokalizowanej w obszarze o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców wsi oraz w pobliżu szlaków rowerowych w celu stworzenia lepszej oferty spędzania wolnego czasu i lepszych warunków uprawiania turystyki na pobliskich szlakach rowerowych dla turystów i mieszkańców przez umożliwienie im m.in. udziału w organizowanych przez miejscowość imprezach. Dzięki temu powstanie jedno ogólnie i bezpłatnie dostępne miejsce odpoczynkowo-rekreacyjne dla mieszkańców i gości, poprzez wykonanie utwardzenia powierzchni kostką brukową oraz paleniska, przy którym w miarę potrzeb ustawiane będą stoły i siedziska będące w posiadaniu Wnioskodawcy. Zakupione zostaną materiały niezbędne do budowy, a określoną w harmonogramie rzeczowo-finansowym i kosztorysie robociznę (15 osób) niezbędną do realizacji operacji, Wnioskodawca wykona we własnym zakresie w ramach wkładu własnego niepieniężnego. W związku z realizacją przedmiotowego projektu, a także w związku z ogółem swojej działalności Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Rozmiar działalności statutowej Stowarzyszenia jest nieznaczny i nie przekracza kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej oraz nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy, nie będzie także wykorzystywana do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zakup towarów i usług w związku z realizacją operacji (projektu) nie będzie służył czynności opodatkowanej VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej oraz nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy, nie będzie także wykorzystywana do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowej operacji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów w związku z realizacją operacji (projektu)"...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji operacji (projektu) nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl