IPTPP2/443-339/14-2/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-339/14-2/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją operacji pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją operacji pt. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna w... (Wnioskodawca) w dniu 31 lipca 2013 r. złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013. Planowana operacja pt. "..." ma na celu rozwijanie aktywności i edukacji społeczności lokalnej - w tym dzieci, młodzieży i dorosłych, poprzez wyposażenie świetlicy wiejskiej w... w nowoczesny sprzęt multimedialny. Całkowita wartość projektu to... zł, w tym VAT... zł. W dniu 24 kwietnia 2014 r. została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim... na realizację przedmiotowego projektu.

Operacja pt. "..." to projekt, który zakłada stworzenie w małej miejscowości centrum kultury, w którym chętni będą mogli obejrzeć ciekawy film, jak też centrum edukacyjnego, gdzie można będzie zorganizować szkolenie lub konferencję, zaprosić ciekawych gości. Jest to projekt, którego pomysłodawcą są członkowie OSP, którzy mają na swoim koncie pomyślnie zrealizowane projekty aktywizujące lokalnych mieszkańców oraz projekty skierowane do dzieci i młodzieży. OSP posiada duże doświadczenie w organizacji przedsięwzięć skierowanych do dzieci i młodzieży, jak też do dorosłych mieszkańców miejscowości. OSP postanowiła stworzyć miejsce, w którym lokalni mieszkańcy będą mogli obejrzeć interesujący film bądź zorganizować warsztaty w oparciu o nowoczesny sprzęt multimedialny. W świetlicy wiejskiej, w której planowany jest niniejszy projekt odbywają się spotkania, konkursy dla dzieci, m.in. z okazji Dnia Dziecka, Dnia Matki, święta okolicznościowe.

Działania Wnioskodawcy zmierzają do poszerzenia oferty kulturalnej i edukacyjnej, a przede wszystkim do stworzenia miejsca, gdzie bazą będzie nowoczesny sprzęt multimedialny w postaci: ekranu projekcyjnego, komputera stacjonarnego, projektora, miksera oraz kolumn. W celu sprawnej organizacji wydarzeń potrzebny będzie również zakup krzeseł (w ilości 110 szt.) oraz rolety (4 szt.). Zainteresowany planuje, że z oferty, jaką stworzy lokalnym mieszkańcom, w tym dzieciom i młodzieży, skorzystać będzie mogło nie mniej niż 110 osób jednorazowo. Projekt zakłada utworzenie w wiejskiej świetlicy, która dotychczas służyła lokalnym mieszkańcom jako miejsce spotkań, centrum, gdzie dzieci będą mogły obejrzeć bajkę, młodzież film naukowy, fabularny lub historyczny, zapoznać się z lekturą na ekranie, zaś dorośli będą mieli możliwość zorganizowania szkolenia, konferencji lub projekcji filmowej dla dorosłych. Wnioskodawca jeszcze raz wskazał, iż planuje, że z oferty, jaką stworzy lokalnym mieszkańcom, w tym dzieciom i młodzieży, skorzystać będzie mogło nie mniej niż 110 osób jednorazowo. Udział w projekcjach z wykorzystaniem zakupionego sprzętu i wyposażenia będzie bezpłatny.

Ochotnicza Straż Pożarna do tej pory pozyskała środki na cele społeczne m.in. z Funduszu Inicjatyw Społecznych, Fundacji Wspomagania Wsi. OSP jest corocznym organizatorem letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży, organizuje również zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży. Wszystkie wspomniane inicjatywy realizowane są w pełni bezpłatnie, na zasadzie pracy społecznej członków stowarzyszenia.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż działalność Ochotniczej Straży Pożarnej opiera się na działalności społecznej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej OSP jest działalność bezpłatna. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim... będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej, która bezpłatnie będzie mogła korzystać z zakupionego sprzętu oraz z proponowanych projekcji filmowych czy też szkoleń.

Faktury VAT dokumentujące zakup towarów, będących przedmiotem danego wniosku, są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 31 lipca 2013 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013. Planowana operacja pt. "..." ma na celu rozwijanie aktywności i edukacji społeczności lokalnej - w tym dzieci, młodzieży i dorosłych, poprzez wyposażenie świetlicy wiejskiej w... w nowoczesny sprzęt multimedialny. Całkowita wartość projektu to... zł, w tym VAT... zł. W dniu 24 kwietnia 2014 r. została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim... na realizację przedmiotowego projektu.

Operacja pt. "..." to projekt, który zakłada stworzenie w małej miejscowości centrum kultury, w którym chętni będą mogli obejrzeć ciekawy film, jak też centrum edukacyjnego, gdzie można będzie zorganizować szkolenie lub konferencję, zaprosić ciekawych gości. Działania Wnioskodawcy zmierzają do poszerzenia oferty kulturalnej i edukacyjnej, a przede wszystkim do stworzenia miejsca, gdzie bazą będzie nowoczesny sprzęt multimedialny w postaci: ekranu projekcyjnego, komputera stacjonarnego, projektora, miksera oraz kolumn. W celu sprawnej organizacji wydarzeń potrzebny będzie również zakup krzeseł (w ilości 110 szt.) oraz rolety (4 szt.). Udział w projekcjach z wykorzystaniem zakupionego sprzętu i wyposażenia będzie bezpłatny.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż działalność Ochotniczej Straży Pożarnej opiera się na działalności społecznej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej OSP jest działalność bezpłatna. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim... będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej, która bezpłatnie będzie mogła korzystać z zakupionego sprzętu oraz z proponowanych projekcji filmowych czy też szkoleń. Faktury VAT dokumentujące zakup towarów, będących przedmiotem danego wniosku, są wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku - nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowej operacji. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją operacji pt. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowej operacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl