IPTPP2/443-327/11-5/PM - Możliwość uznania organizacji nieodpłatnych szkoleń za odpłatne świadczenie usług w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość wliczenia do obrotu dotacji uzyskanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych przedmiotową dotacją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-327/11-5/PM Możliwość uznania organizacji nieodpłatnych szkoleń za odpłatne świadczenie usług w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość wliczenia do obrotu dotacji uzyskanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych przedmiotową dotacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnych szkoleń za odpłatne świadczenie usług, wliczania do obrotu otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych przedmiotową dotacją-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnych szkoleń za odpłatne świadczenie usług, wliczania do obrotu otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych przedmiotową dotacją.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 29 września 2011 r. został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzeń przyszłych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności prowadzi szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy, jak również dokonuje sprzedaży opodatkowanej pozostałej np. sprzedaż apteczek i wyposażenia do apteczek. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza szkolenia otwarte (pozyskuje uczestników szkoleń poprzez ogłoszenia na stronie internetowej i inne formy reklamy), jak i szkolenia zamknięte na zlecenie konkretnej instytucji bądź firmy. Wnioskodawca nie prowadzi kursów kwalifikowanych, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Firma nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy są przeprowadzane przede wszystkim według wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji. Po zakończonym szkoleniu każdy uczestnik otrzymuje certyfikat Europejskiej Rady Resuscytacji, który honorowany jest w całej Europie. Szkolenia mają charakter praktyczny i prowadzone są przez specjalistów - instruktorów certyfikowanych przez Europejską Radę Resuscytacji. Poprzez uczestnictwo w szkoleniu kursanci podnoszą swoją atrakcyjność na rynku pracy. Szkolenia mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych choć nie wykluczają udziału osób nie wykonujących czynności zawodowych (takich jak studenci, bezrobotni). Zainteresowany specjalizuje się w odpłatnych szkoleniach dla podmiotów gospodarczych

W ramach prowadzonej działalności organizuje również nieodpłatne szkolenia kierowane do konkretnej grupy zawodowej odbiorców np. nauczycieli, służb mundurowych, pracowników kierowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą do udziału w szkoleniu. Te otwarte projekty szkoleniowe dofinansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu (...). Wnioskodawca w okresie (...) będzie realizował projekt szkoleniowy w ramach (...). Dofinansowanie przyznane jest w formie płatności ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny) oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego i stanowi łącznie 100% wydatków kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie to jest przeznaczone na pokrycie ściśle określnych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją.

Kwota dotacji wyliczana jest w oparciu o skalkulowane koszty związane z organizacją szkoleń. Środki pozyskane na realizację wyżej wymienionego projektu zostaną wydatkowane na:

* wydatki związane z personelem projektu (wypłata wynagrodzeń kierownika projektu, wypłata wynagrodzeń asystenta kierownika projektu, umowa - zlecenie na obsługę projektu w miejscu szkoleń),

* zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia biura,

* zakup art. biurowych do obsługi projektu,

* promocja projektu,

* delegacje,

* zakup środków trwałych,

* wynajęcie sal szkoleniowych, zarezerwowanie wyżywienia,

* wynagrodzenia dla trenerów itp.

W piśmie z dnia 29 września 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał:

* w zakresie uznania organizowanych nieodpłatnych szkoleń za odpłatne świadczenie usług, iż organizowanie bezpłatnych szkoleń będzie związane wyłącznie z celami prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli uznać, że celem prowadzonej działalności gospodarczej jest osiąganie zysków, to świadczenie nieodpłatne usług pośrednio przekłada się na zwiększenie zysków firmy. Nieodpłatne usługi mają wyraźny związek z celem prowadzonej działalności, poprzez budowanie pozytywnego wizerunku, pozyskiwanie nowych klientów, wpływanie na obroty osiągane z działalności gospodarczej poprzez mechanizmy gospodarcze opisane w uzasadnieniu.

* w zakresie wliczania do obrotu dotacji otrzymanej z EFS, dotacja nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, ponieważ nie jest ona w sposób bezpośredni i bezwzględny związana ze świadczeniem usług, jedynie pokrywa koszty działalności a dokładnie koszty realizacji projektu. Wysokość dotacji jest przyznana na podstawie kalkulacji kosztów, w żaden sposób nie jest uzależniona od ceny świadczonych usług. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych kosztów i nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

* w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych przedmiotową dotacją, wydatki poniesione na organizację nieodpłatnych szkoleń sfinansowane dotacją, będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Natomiast faktury dokumentujące wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę (beneficjenta dotacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy szkolenie nieodpłatne kierowane do konkretnych odbiorców są odpłatnym świadczeniem usług o którym mowa w art. 8 ust. 2.

2.

Czy dotacja otrzymana z EFS powinna zwiększać obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1.

3.

Czy można odliczyć podatek VAT od zakupów sfinansowanych dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia nieodpłatne nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Organizowanie szkoleń nieodpłatnych ma na celu budowanie wizerunku podatnika oraz jego pozycji na rynku szkoleń o powyższej tematyce. Dotarcie do pracodawców z ofertą szkoleń nieodpłatnych przekłada się na sprzedaż pozostałych produktów sprzedawanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Organizacja szkoleń nieodpłatnych oraz imprez z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego finansowanych z EFS powoduje zwrócenie uwagi szerokiego grona odbiorców na konieczność szkoleń zawodowych. Powyższe działania powodują, że wzrasta konkurencyjność firmy i jednocześnie zwiększa się obrót opodatkowany firmy poprzez zwiększenie się sprzedaży pozostałych produktów, jaki i szkoleń organizowanych odpłatnie na zamówienie firm czy instytucji. Organizacja szkoleń nieodpłatnych wiąże się z pozyskiwaniem zwrotu kosztów w ramach realizowanych projektów unijnych. Podatnik zakupuje w ramach projektu na szkolenia nieodpłatne sprzęt i wyposażenie spełniające najwyższe standardy, które następnie wykorzystuje podczas organizowania szkoleń odpłatnych i pozostałej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że organizowane przez przedsiębiorcę nieodpłatne szkolenia są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i przyczyniają się do zwiększenia obrotów, a zatem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Odnośnie zaś otrzymanej dotacji, według Wnioskodawcy dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zdaniem Wnioskodawcy zwiększa obrót tylko takie dofinansowanie, które będzie bezpośrednio i w sposób bezwzględny związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części lub całości ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po obniżonych cenach.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę szkolenia, w umowie z PARP określony jest koszt szkolenia a nie jego cena. Udział w szkoleniu jest nieodpłatny ale sama dotacja kalkulowana jest w oparciu o koszty organizacji i ma na celu zrefundowanie kosztów związanych z zorganizowaniem nieodpłatnych szkoleń. W związku z powyższym należy uznać, że występuje tutaj dotacja o charakterze zakupowym.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych przedmiotową dotacją, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje odliczenie podatku VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Za czynności opodatkowane rozumie się zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wykazano, podatnik świadczyć będzie usługi nieodpłatnie, w wyniku realizacji projektu nie wystąpi u niego przychód. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć należy, że niektóre nabyte w ramach realizowanego projektu towary: środki trwałe i wyposażenie (komputer, kserokopiarka itp.), będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych w przyszłości po zakończeniu realizacji projektu. Mogą być wykorzystywane w bieżącej działalności podatnika. Warto również podkreślić, iż zgodnie z umową o realizację projektu Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu rozumiane jako utrzymanie inwestycji, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy ważny jest bezpośredni związek zakupu powyższych towarów i usług w ramach realizowanego projektu z efektem finalnym tego projektu tzn. nieodpłatne świadczenie usług. Podmiot oświadczył, że realizując projekt dofinansowany ze środków EFS w ramach (...) nie może w żaden sposób odzyskać kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W pierwszej kolejności rozważyć zatem należy, czy świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia można uznać za odpłatne. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy podkreślić, iż czynność może być odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej kosztów są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione następujące warunki:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te musza być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do dyspozycji art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub od osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacje nie mające bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z kolei w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz nie podlegających temu podatkowi.

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności prowadzi nieodpłatne szkolenia kierowane do konkretnej grupy zawodowej np. nauczycieli, służb mundurowych, pracowników kierowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą do udziału w szkoleniu. Te otwarte projekty szkoleniowe dofinansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach (...). Wnioskodawca w okresie (...) będzie realizował projekt szkoleniowy w ramach poddziałania "...". Dofinansowanie przyznane jest w formie płatności ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny) oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego i stanowi łącznie 100% wydatków kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie to jest przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją. Kwota dotacji wyliczana jest w oparciu o skalkulowane koszty związane z organizacją szkoleń. Środki pozyskane na realizację ww. projektu zostaną przeznaczone na:

* wydatki związane z personelem projektu (wypłata wynagrodzeń kierownika projektu, wypłata wynagrodzeń asystenta kierownika projektu, umowa - zlecenie na obsługę projektu w miejscu szkoleń),

* zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia biura,

* zakup art. biurowych do obsługi projektu,

* promocja projektu,

* delegacje,

* zakup środków trwałych,

* wynajęcie sal szkoleniowych, zarezerwowanie wyżywienia,

* wynagrodzenia dla trenerów itp.

Organizowanie bezpłatnych szkoleń będzie związane wyłącznie z celami prowadzonej działalności gospodarczej gdzie świadczenie nieodpłatne usług pośrednio przekłada się na zwiększenie zysków firmy. Nieodpłatne usługi mają wyraźny związek z celem prowadzonej działalności, poprzez budowanie pozytywnego wizerunku, pozyskiwanie nowych klientów, wpływanie na obroty osiągane z działalności gospodarczej. Przedmiotowa dotacja uzyskana z Europejskiego Funduszu Społecznego nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, nie jest ona w sposób bezpośredni i bezwzględny związana ze świadczeniem usług, dotyczy jedynie pokrycia kosztów działalności a dokładnie kosztów realizacji projektu. Wysokość dotacji jest przyznana na podstawie kalkulacji kosztów i w żaden sposób nie jest uzależniona od ceny świadczonych usług. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Wydatki poniesione na organizację nieodpłatnych szkoleń sfinansowanych dotacją, będą miały związek z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Natomiast faktury dokumentujące wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę jako beneficjenta dotacji.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o dokonany opis sprawy należy stwierdzić, iż planowane świadczenie nieodpłatnych usług szkoleniowych nie będzie odpłatnym świadczeniem usług, gdyż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki z art. 8 ust. 2 ustawy warunkujące uznanie przedmiotowych szkoleń za odpłatne świadczenie usług. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca nieodpłatne świadczenia usług służą celom działalności gospodarczej.

Otrzymana natomiast dotacja nie będzie zwiększała obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ będzie ona przeznaczona na pokrycie kosztów w ramach realizacji projektu szkoleniowego.

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem jak wskazał Zainteresowany wydatki poniesione na organizację nieodpłatnych szkoleń sfinansowanych dotacją, będą miały związek z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym przedstawione stanowiska Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w szczególności kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zmianą w przyszłości przeznaczenia towarów nabytych w ramach realizowanego projektu oraz obowiązku dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% do organizowanych odpłatnych usług szkoleniowych, rozstrzygnięto odrębną interpretacją.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl