IPTPP2/443-323/11-4/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-323/11-4/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży odlewów stopów miedzi w gąskach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży odlewów stopów miedzi w gąskach.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Główną działalnością Spółki jest wykonawstwo odlewów przemysłowych. Zakres działalności obejmuje m.in. produkcję odlewniczych stopów miedzi w gąskach, odlewanie odśrodkowe tulei, wytwarzanie odlewów jednostkowych dla przemysłu o masie do 700kg formowanych w masach piaskowych, odlewy artystyczno - użytkowe, skup i sprzedaż złomu metali nieżelaznych, usługi analityczne metali i specjalistycznej obróbki skrawaniem.

Spółka dokonuje transakcji zakupu złomu i zgodnie z późn. zm. w ustawie o podatku od towarów i usług, które weszły w życie 1 kwietnia 2011 r. rozlicza takie transakcje stosując mechanizm samoopodatkowania, tzw. reverse-charge, czyli jako nabywca nalicza podatek należny, który to jednocześnie stanowi dla Spółki podatek naliczony.

W wyniku procesów produkcyjnych z zakupionego złomu formowane są odlewy stopów miedzi w gąskach. Dotychczas czyli do dnia 30 czerwca 2011 r. Spółka dokonując transakcji sprzedaży tego produktu wystawiała faktury VAT z 23% stawką podatku VAT.

W piśmie z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Spółka wskazała, iż:

* jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

* symbol PKWiU dla stopów miedzi w gąskach to 24.44.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującą od 1 lipca 2011 r. i wprowadzonymi zmianami mającymi na celu doprecyzowanie katalogu odpadów przetwarzalnych oraz wprowadzonym do ustawy załącznikiem nr 11, podmiotem zobowiązanym do naliczenia podatku VAT będzie sprzedawca odlewów stopów miedzi czyli Spółka (tym samym opodatkowując odlewy stawką 23%).

Zdaniem Wnioskodawcy, przyszłe transakcje sprzedaży odlewów stopów miedzi w gąskach Spółka powinna opodatkować stawką 23% naliczając podatek należny. W katalogu zawartym w załączniku nr 11 nie znalazł się symbol PKWiU działalności firmy w zakresie produkcji odlewów miedzi (PKWiU 24.44.13).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a ustawy został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepisy powyższe wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

1.

nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

2.

dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

3.

dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

4.

dostawa złomu nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy złomu nie powinni rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w pojęciu złomu, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z opisu sprawy wynika, iż główną działalnością Wnioskodawcy jest wykonawstwo odlewów przemysłowych. Zakres działalności Spółki będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT obejmuje m.in. produkcję odlewniczych stopów miedzi w gąskach, odlewanie odśrodkowe tulei, wytwarzanie odlewów jednostkowych dla przemysłu o masie do 700kg formowanych w masach piaskowych, odlewy artystyczno - użytkowe, skup i sprzedaż złomu metali nieżelaznych, usługi analityczne metali i specjalistycznej obróbki skrawaniem. Spółka dokonuje transakcji zakupu złomu i rozlicza takie transakcje stosując mechanizm samoopodatkowania, tzw. reverse-charge, czyli jako nabywca nalicza podatek należny, który to jednocześnie stanowi dla Spółki podatek naliczony.

W wyniku procesów produkcyjnych z zakupionego złomu formowane są odlewy stopów miedzi w gąskach o symbolu PKWIU 24.44. Do dnia 30 czerwca 2011 r. Spółka dokonując transakcji sprzedaży tego produktu wystawiała faktury VAT z 23% stawką podatku VAT.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy w związku z późn. zm. w ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującymi od 1 lipca 2011 r. mającymi na celu doprecyzowanie katalogu odpadów przetwarzalnych i wprowadzeniu do ustawy załącznika nr 11, podmiotem zobowiązanym do naliczenia podatku VAT będzie sprzedawca odlewów stopów miedzi czyli Spółka (tym samym opodatkowując odlewy stawką 23%).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę odlewy stopów miedzi w gąskach, sklasyfikowane przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 24.44 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. Tym samym sprzedaż ww. towaru odbywa się na zasadach ogólnych tj. podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest dostawca towaru.

Przy czym odlewy stopów miedzi w gąskach, sklasyfikowane przez Zainteresowanego pod ww. symbolem jako niewymienione wśród towarów opodatkowanych preferencyjnymi stawkami oraz korzystających ze zwolnienia od podatku VAT podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Reasumując dokonywana przez Zainteresowanego sprzedaż towaru - odlewów stopów miedzi w gąskach sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 24.44 jako niewymienionego w załączniku nr 11 do ustawy, opodatkowana jest na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług według reguł ogólnych tj. podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest Wnioskodawca. Natomiast dostawa przedmiotowego towaru podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl