IPTPP2/443-31/12-4/PR - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem urządzeń z zakresu technologii medycznej niezbędnych do prowadzenia specjalistycznych usług medycznych z zakresu okulistyki, kardiologii oraz stomatologii, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-31/12-4/PR Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem urządzeń z zakresu technologii medycznej niezbędnych do prowadzenia specjalistycznych usług medycznych z zakresu okulistyki, kardiologii oraz stomatologii, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 4 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "" oraz w zakresie możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (PKD 86.22.Z), zwanego dalej NZOZ, w formie i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. 91.91.408 z późn. zm.).

W ramach prowadzonej działalności NZOZ wykonuje usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług. Działalność finansowana jest z kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, który uzyskuje przychody w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Niewielka część przychodów uzyskiwana jest z komercyjnego świadczenia usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Wnioskodawczyni świadczy wyłącznie usługi, które są zwolnione z podatku VAT oraz nie figuruje w rejestrze podatników VAT we właściwym Urzędzie Skarbowym.

Wnioskodawczyni złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o wsparcie finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie III.6 "Rozwój Mikro i Małych Przedsiębiorstw" na rozwój NZOZ poprzez doposażenie obecnie istniejących gabinetów oraz utworzenie gabinetu stomatologicznego. Przedmiotem dotacji będą dostawy urządzeń z zakresu technologii medycznej niezbędnych do prowadzenia specjalistycznych usług medycznych z zakresu okulistyki, kardiologii oraz stomatologii.

Po zrealizowaniu ww. inwestycji Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej będzie nadal świadczył wyłącznie usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 3 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż zgodnie z otrzymanym od Urzędu Skarbowego w zaświadczeniu nie figuruje w rejestrze podatników podatku od towarów i usług oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni otrzymała dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie III.6 "Rozwój Mikro i Małych Przedsiębiorstw" o nazwie "". Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku, będą wystawiane na Wnioskodawczynię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podatnikowi będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie III.6 "Rozwój Mikro i Małych Przedsiębiorstw".

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług i wyłącznie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Ww. przepisy prawa podatkowego wskazują na brak możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, iż zakupy inwestycyjne dofinansowane ze środków pochodzących z dotacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 będą w przyszłości wykorzystywane wyłącznie w działalności zwolnionej podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług to jest działalności w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wartości przedmiotowych zakupów inwestycyjnych. Zdaniem Wnioskodawczyni brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wartości zakupów inwestycyjnych zakupionych w ramach projektu dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 umożliwia uznanie tego podatku jako kosztu kwalifikowalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (PKD 86.22.Z). Wnioskodawczyni świadczy wyłącznie usługi, które są zwolnione z podatku VAT. Zakupy inwestycyjne dofinansowane ze środków pochodzących z dotacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 będą w przyszłości wykorzystywane wyłącznie w działalności zwolnionej podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o wsparcie finansowe projektu o nazwie "" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie III.6 "Rozwój Mikro i Małych Przedsiębiorstw". Przedmiotem dotacji będą dostawy urządzeń z zakresu technologii medycznej niezbędnych do prowadzenia specjalistycznych usług medycznych z zakresu okulistyki, kardiologii oraz stomatologii. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku, będą wystawiane na Wnioskodawczynię.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazała Wnioskodawczyni - poniesione wydatki w ramach ww. projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług oraz Zainteresowana nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki będą związane wyłącznie z prowadzoną działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "Podniesienie konkurencyjności firmy i zwiększenie dostępności usług medycznych". Natomiast, kwestia dotycząca możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl