IPTPP2/443-306/13-4/JS - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług udostępniania przez gminę miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-306/13-4/JS Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług udostępniania przez gminę miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT udostępniania miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT udostępniania miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych, prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych na organizację Imprezy "..." oraz obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego wstępu na Imprezę.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca corocznie, co do zasady w pierwszych dniach lipca, organizuje kilkudniową imprezę pod nazwą "..." (dalej: Impreza), która ma charakter wystawienniczo-festynowy.

Najważniejszym elementem przedmiotowej Imprezy są wystawy kwiatów, które sytuowane są w 6 salach zabytkowego, średniowiecznego zamku. Floryści z wielu krajów przyjeżdżają do Gminy celem ekspozycji różnych, często egzotycznych gatunków kwiatów. Drugą główną atrakcją Imprezy są wystawy plenerowe drzew i krzewów ozdobnych, elementów dekoracyjnych ogrodów oraz sprzętu ogrodniczego. Przedmiotowym wystawom towarzyszą także wystawy kompozycji kwiatowych z kamieni, kompozycji kwiatowych w szkle, kaskad wodnych, kompozycji z suszu egzotycznego, filumenistyczne, wyrobów z kamieni szlachetnych, ceramiki, biżuterii artystycznej, ikon, minerałów, motyli, owadów, rzeźb, mebli wiklinowych, kowalstwa artystycznego, etc., które ulokowane są w podziemiach zamku, ratuszu, kinie oraz w holu Urzędu Gminy.

Ponadto, podczas Imprezy, mają również miejsce pokazy artystyczne, które odbywają się we wszystkie dni Imprezy w określonych godzinach. Organizowane są wówczas m.in. koncerty lokalnych, a także znanych w całym kraju artystów.

Nad Imprezą, objęły patronat stacje telewizyjne i radiowe zarówno o zasięgu lokalnym, jak i krajowym. Ponadto, wydarzenie jest opisywane w gazetach lokalnych i regionalnych, a także w pismach branżowych. W związku z powyższym, Impreza, ze względu na tematykę i swoją skalę, przybrała charakter ponadregionalny - cieszy się zainteresowaniem zarówno turystów z kraju, jak i zagranicy.

Gmina nie pobiera opłat za wstęp na Imprezę. Niemniej jednak, w miejscu organizacji Imprez Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe - przede wszystkim pod stoiska: gastronomiczne, z wyrobami rękodzielnictwa oraz artykułami przemysłowymi, a także pod obiekty rekreacyjne.

W związku z wykonywaniem wskazanych powyżej świadczeń, tj. udostępnianiem miejsc pod stoiska handlowe i obiekty rekreacyjne, Gmina wystawia faktury VAT, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

Ponadto, na czas trwania Imprezy, Gmina wprowadza w centrum X opłaty za parkowanie samochodów (poza pasem dróg publicznych), z tytułu których również rozlicza VAT należny.

W związku z organizacją Imprezy, Gmina ponosi każdego roku szereg wydatków, w tym w szczególności na usługi wykonawców (oprawa artystyczna), wynajem sprzętu, usługi ochrony, media, promocję, usługi transportowe, przygotowanie terenu, usługi sprzątania, etc.

W związku z powyższymi wydatkami, Gmina otrzymuje faktury VAT wraz z wykazanymi na nich kwotami podatku. Wydatki te mają charakter ogólny, tj. są związane z całokształtem Imprezy i nie da się ich przyporządkować do konkretnego elementu Imprezy, jednego zdarzenia podczas Imprezy, określonej grupy uczestników Imprezy, etc.

Gmina nie dokonywała odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizacją Imprez.

W piśmie z dnia 20 czerwca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że organizacja Imprezy "..." należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. zaspokaja potrzeby wspólnoty w sprawach kultury.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji Imprezy "..." są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z organizacją Imprezy są/będą wystawiane na Gminę (w niektórych przypadkach faktury wystawiane są ze wskazaniem Urzędu Miejskiego, jako nabywcy).

Gmina dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizacją Imprez, bowiem nie miała pewności, czy przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia VAT i kwestię tę zamierzała najpierw potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej Ministra Finansów.

Udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych, o których mowa we wniosku, wynika/będzie wynikać z zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz udostępnianie miejsc postojowych stanowi podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz udostępnianie miejsc postojowych stanowi podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że świadczenia Gminy dokonywane na rzecz dzierżawców miejsc pod stoiska handlowe, jak również udostępniania miejsc parkingowych, nie stanowią dostawy towarów, zdaniem Gminy należy je zaklasyfikować jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. w analizowanym przypadku, Gmina występuje w roli podatnika VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w analogicznym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 marca 2013 r., sygn. IPTPP4/443-826/12-4/UNr, w której organ stwierdził, że "Wnioskodawca świadcząc usługi reklamowo - sponsoringowe oraz usługi udostępniania miejsc pod stoiska handlowe (na podstawie umów cywilnoprawnych) jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca corocznie, co do zasady w pierwszych dniach lipca, organizuje kilkudniową imprezę pod nazwą "...", która ma charakter wystawienniczo-festynowy. Najważniejszym elementem przedmiotowej Imprezy są wystawy kwiatów, które sytuowane są w 6 salach zabytkowego, średniowiecznego zamku. Floryści z wielu krajów przyjeżdżają do Gminy celem ekspozycji różnych, często egzotycznych gatunków kwiatów. Drugą główną atrakcją Imprezy są wystawy plenerowe drzew i krzewów ozdobnych, elementów dekoracyjnych ogrodów oraz sprzętu ogrodniczego. Przedmiotowym wystawom towarzyszą także wystawy m.in. kompozycji kwiatowych z kamieni, kaskad wodnych, wyrobów z kamieni szlachetnych, ceramiki, biżuterii artystycznej, które ulokowane są w podziemiach zamku, ratuszu, kinie oraz w holu Urzędu Gminy. Ponadto, podczas Imprezy, mają również miejsce pokazy artystyczne, które odbywają się we wszystkie dni Imprezy w określonych godzinach. Organizowane są wówczas m.in. koncerty lokalnych, a także znanych w całym kraju artystów. Nad Imprezą, objęły patronat stacje telewizyjne i radiowe zarówno o zasięgu lokalnym, jak i krajowym. Ponadto, wydarzenie jest opisywane w gazetach lokalnych i regionalnych, a także w pismach branżowych. W związku z powyższym, Impreza, ze względu na tematykę i swoją skalę, przybrała charakter ponadregionalny - cieszy się zainteresowaniem zarówno turystów z kraju, jak i zagranicy.

Gmina nie pobiera opłat za wstęp na Imprezę. Niemniej jednak, w miejscu organizacji Imprez Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe - przede wszystkim pod stoiska: gastronomiczne, z wyrobami rękodzielnictwa oraz artykułami przemysłowymi, a także pod obiekty rekreacyjne. Ponadto, na czas trwania Imprezy, Gmina wprowadza w centrum X opłaty za parkowanie samochodów (poza pasem dróg publicznych). Udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych, o których mowa we wniosku, wynika/będzie wynikać z zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

Organizacja Imprezy należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. zaspokaja potrzeby wspólnoty w sprawach kultury.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy zauważyć, że zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych jest/będzie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina występuje/występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

A zatem należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych, podlega/podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca świadcząc usługi udostępniania miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych (na podstawie umów cywilnoprawnych) jest/będzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy i usługi te podlegają/podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie fatycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT udostępniania miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych na organizację Imprezy "..." został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-306/13-5/JS,

* obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego wstępu na Imprezę został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-306/13-6/JS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl