IPTPP2/443-296/11-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-296/11-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia limitu uprawniającego do stosowania zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia limitu uprawniającego do stosowania zwolnienia podmiotowego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 6 września 2011 r. Znak: nr IPTPP2/443-296/11-2/AW wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 15 września 2011 r.w zakresie podpisu osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz numeru rachunku bankowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Towarzystwo zostało powołane i uzyskało osobowość prawną 19 kwietnia 1996 r. Jest ono stowarzyszeniem ekologicznym, którego głównym celem jest propagowanie i wprowadzenie nowoczesnych metod pielęgnowania drzew i krzewów. Członkami Towarzystwa są pracownicy nauki, eksperci, architekci krajobrazu, pracownicy służb zieleni miejskiej, przedstawiciele firm, instytucji i zakładów związanych z ekologią. Towarzystwo prowadzi szeroką działalność szkoleniową poprzez organizację seminariów szkoleniowych, terenowych, kursów oraz wydawanie zeszytów naukowych.

Towarzystwo realizuje następujące cele:

1.

promocja, rozwój praktycznych metod kultywacji drzew (uprawa, ochrona, hodowla itd.),

2.

kształtowanie świadomości społecznej i międzykulturowej na temat drzew, utrwalanie szacunku dla drzew,

3.

rozwijanie zainteresowań sadzeniem i ochroną drzew,

4.

rekomendacja i przestrzeganie kodeksu etycznego dla utrzymania poziomu zawodowego,

5.

inicjowanie i wspieranie badań naukowych związanych z kultywacją drzew, publikacja ich wyników,

6.

sponsorowanie konferencji poświęconych wymianie i prezentacji informacji ciekawych i wartościowych dla praktyki zawodowej kultywacji drzew, ich produkcji i ochrony,

7.

administrowanie oddzielnym funduszem edukacyjnym i naukowym,

8.

podnoszenie kwalifikacji zawodowych zainteresowanych osób,

9.

przeciwdziałanie złym praktykom kultywacji drzew.

Towarzystwo realizuje swoje cele przez:

1.

organizowanie kursów, odczytów, pokazów, wystaw, narad, seminariów, sympozjów, szkoleń, konferencji naukowo-technicznych, wydawanie materiałów szkoleniowych i informacyjnych, w tym również szkoleń kończących się przyznawaniem certyfikatów,

2.

badanie problemów zawodowych i przygotowanie specjalistycznych wydawnictw i opracowań,

3.

opiniowanie istniejących oraz propagowanie nowych uregulowań prawnych w zakresie ochrony drzew,

4.

inicjowanie i propagowanie prac naukowych poświęconych poszczególnym zagadnieniom wchodzącym w zakres przedmiotowy Towarzystwa,

5.

tworzenie koncepcji, dotyczących ochrony i uprawy drzew i działanie na rzecz ich realizacji,

6.

opracowywanie raportów, opinii i ekspertyz zainteresowanym instytucjom, organizacjom społecznym i organom administracji,

7.

informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw.

8.

reprezentowanie interesów zawodowych swoich członków wobec władz, innych organizacji oraz opinii publicznej,

9.

interweniowanie w przypadkach promowania lub stosowania złych praktyk uprawy i ochrony drzew.

Towarzystwo działa Non Profit, oraz nie było podatnikiem podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku VAT - PKWiU 91 do końca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będąc zwolnionym przedmiotowo z podatku VAT i osiągając przychód / obrót w 2010 r. w wysokości: 205.786,68 zł (szkolenia, kursy, składki członkowskie) musi być podatnikiem podatku VAT od początku 2011 r. czy dopiero z chwilą przekroczenia kwoty 150.000 złotych (przychodu).

Zdaniem Wnioskodawcy, Towarzystwo może korzystać ze zwolnienia podmiotowego do wysokości przychodu 150 000 złotych, ale po przekroczeniu powinno odprowadzać podatek VAT i stać się czynnym podatnikiem VAT gdyż art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT wyklucza z jego działalności zwolnienie (szkoleń i kursów) od podatku VAT.

Ponadto Zainteresowany od początku 2011 r. prowadzi ewidencję VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie:

* organizowania kursów, odczytów, pokazów, wystaw, narad, seminariów, sympozjów, szkoleń, konferencji naukowo-technicznych, wydawania materiałów szkoleniowych i informacyjnych, w tym również prowadzenia szkoleń kończących się przyznawaniem certyfikatów,

* badania problemów zawodowych i przygotowania specjalistycznych wydawnictw i opracowań,

* opiniowania istniejących oraz propagowania nowych uregulowań prawnych w zakresie ochrony drzew,

* inicjowania i propagowania prac naukowych poświęconych poszczególnym zagadnieniom wchodzącym w zakres przedmiotowy Towarzystwa,

* tworzenia koncepcji, dotyczących ochrony i uprawy drzew i działanie na rzecz ich realizacji,

* opracowywania raportów, opinii i ekspertyz zainteresowanym instytucjom, organizacjom społecznym i organom administracji,

* informowania opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw,

* reprezentowania interesów zawodowych swoich członków wobec władz, innych organizacji oraz opinii publicznej,

* interweniowania w przypadkach promowania lub stosowania złych praktyk uprawy i ochrony drzew.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 91 i do dnia 31 grudnia 2010 r. były zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z załącznikiem Nr 4 do ustawy.

W 2010 r. obroty z działalności gospodarczej Wnioskodawcy wynosiły 205.786,68 PLN.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Towarzystwo w roku 2011 nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa wyżej, gdyż art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy wyklucza z jego działalności zwolnienie szkoleń i kursów od podatku VAT.

Zatem wątpliwości Zainteresowanego w przedmiotowej sprawie dotyczą momentu obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w sytuacji utraty zwolnienia przedmiotowego dla świadczonych usług.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), przepis ten otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na mocy art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do kwoty limitu (tj. 150.000 zł), po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku. Jak wskazał Wnioskodawca, świadczone przez niego usługi w 2010 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, a obrót z tytułu świadczenia tych usług w 2010 r. przekroczył kwotę 150.000 zł. Zatem, w omawianym stanie faktycznym do kwoty limitu 150.000 zł nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu świadczenia usług, które w 2010 r. korzystały ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie zobowiązany zarejestrować się dla potrzeb podatku od towarów i usług (utraci zwolnienie podmiotowe) dopiero po przekroczeniu w 2011 r. ww. limitu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę są czynnościami opodatkowanymi stawką 23% lub 8% czy korzystają ze zwolnienia, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl