IPTPP2/443-288/12-7/JN - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-288/12-7/JN Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ".." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto planuje złożenie wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, o dofinansowanie projektu "...". Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towaru i usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Przedmiotem projektu jest budowa innowacyjnego rozwiązania informatycznego obejmującego integrację zasobów informacyjnych i baz danych, zawierających dane przestrzenne i opisowe (referencyjne i tematyczne) gromadzone w dziedzinowych (źródłowych) systemach informatycznych, służącego do poprawy obsługi mieszkańców, poprzez zaoferowanie jak największej ilości usług świadczonych na drodze elektronicznej i bardziej efektywnego zarządzania miastem, poprzez zapewnienie wszystkim jednostkom organizacyjnym Urzędu Miasta i Miasta zintegrowanych, aktualnych i przetworzonych informacji, ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym i bezpieczeństwem publicznym. Ponadto projekt ma na celu zwiększenie dostępności usług elektronicznych świadczonych przez Urząd Miasta w dla Interesantów, w tym obsługę: formularzy elektronicznych generowanych na podstawie wzorów dokumentów elektronicznych zamieszczonych w Centralnym Repozytorium, współpracę w zakresie doręczeń z platformą ePUAP, składanie i weryfikację podpisów złożonych za pomocą profilu zaufanego ePUAP na dokumentach elektronicznych. W ramach projektu dokonana będzie integracja systemów dziedzinowych służących do wymiany danych oraz dokumentów elektronicznych, w tym z systemami zewnętrznymi urzędu. Wszelkie działania w ramach projektu mają za zadanie podniesienie potencjału technologicznego (informatycznego) w zakresie wykonywania zadań własnych gminy przy równoczesnym zapewnieniu swobodnego (bezpłatnego) dostępu do informacji i świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

W ramach rzeczowej realizacji projektu planuje się:

* sporządzenie Studium Wykonalności,

* rozbudowę funkcjonalno - użytkową istniejącego Zintegrowanego Systemu Zarządzania,

* optymalizację procesów administracji publicznej w zakresie wymiany danych oraz dokumentów (w tym: składanie przez podatników podatków lokalnych deklaracji i informacji o podatkach drogą elektroniczną wraz z automatycznym zaksięgowaniem dokumentów do programu księgowego, a także sporządzanie E-pitów przez Urząd Miasta jako płatnika podatku dochodowego bezpośrednio z programu kadrowo płacowego i przesyłanie ich drogą elektroniczną do urzędów skarbowych),

* budowę i aktualizację baz danych oraz informatyzację zasobów danych źródłowych do zasilenia systemu,

* budowę portali dziedzinowych wraz z nowymi oprogramowaniami aplikacyjnymi,

* zaprojektowanie i budowę systemu GIS, przeznaczonego do integracji baz danych z zakresu zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa publicznego,

* zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i dodatkowym sprzętem dla potrzeb rozbudowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania,

* szkolenia administratorów i użytkowników,

* zarządzanie projektem (nadzór techniczny),

* promocję projektu.

Projekt "..." zrealizowany zostanie w ramach realizacji zadań własnych gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Po zrealizowaniu stanowić będzie majątek Miasta służyć będzie zarówno pracownikom komórek organizacyjnych Urzędu Miasta, Straży Miejskiej, a także mieszkańcom i innym zainteresowanym podmiotom poprzez przeglądarkę www. Za korzystanie z wytworzonych w ramach projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie będą pobierane żadne opłaty. Również wydatki bieżące poniesione na promocję projektu nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną. Materiały promocyjne projektu będą przekazywane nieodpłatnie, a same działania promocyjne nie wpłyną na sprzedaż opodatkowaną dokonywaną przez Miasto.

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszelkie działania w ramach projektu mają za zadanie podniesienie potencjału technologicznego (informatycznego) w zakresie wykonywania zadań własnych gminy przy równoczesnym zapewnieniu swobodnego (bezpłatnego) dostępu do informacji i świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Za korzystanie z wytworzonych w ramach projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie będą pobierane żadne opłaty. Również wydatki bieżące poniesione na promocję projektu nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną. Materiały promocyjne projektu będą przekazywane nieodpłatnie, a działania promocyjne w ramach projektu nie wpłyną na sprzedaż opodatkowaną dokonywaną przez Wnioskodawcę.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawione będą na Miasto. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym organem wykonawczym gminy jest wójt (burmistrz, prezydent) - art. 26 ust. 1, który swoje zadania wykonuje przy pomocy urzędu gminy - art. 33. W związku z powyższym realizacja projektu przyczyni się do podniesienia poziomu technologicznego realizowanych zadań własnych gminy przez Urząd Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższą zasadą wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności nie podlegających temu podatkowi (nieodpłatny dostęp do informacji i świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną).

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Realizuje projekt w ramach realizacji zadań własnych (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W związku z faktem, iż z tytułu realizacji i korzystania z przedmiotu projektu Miasto nie będzie pobierało żadnych opłat, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje złożenie wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, o dofinansowanie projektu "...".

Przedmiotem projektu jest budowa innowacyjnego rozwiązania informatycznego obejmującego integrację zasobów informacyjnych i baz danych, zawierających dane przestrzenne i opisowe (referencyjne i tematyczne) gromadzone w dziedzinowych (źródłowych) systemach informatycznych, służącego do poprawy obsługi mieszkańców, poprzez zaoferowanie jak największej ilości usług świadczonych na drodze elektronicznej i bardziej efektywnego zarządzania miastem, poprzez zapewnienie wszystkim jednostkom organizacyjnym Urzędu Miasta i Miasta zintegrowanych, aktualnych i przetworzonych informacji, ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym i bezpieczeństwem publicznym. Ponadto projekt ma na celu zwiększenie dostępności usług elektronicznych świadczonych przez Urząd Miasta w dla Interesantów.

Projekt zrealizowany zostanie w ramach realizacji zadań własnych gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Po zrealizowaniu stanowić będzie majątek Miasta, służyć będzie zarówno pracownikom komórek organizacyjnych Urzędu Miasta, Straży Miejskiej, a także mieszkańcom i innym zainteresowanym podmiotom poprzez przeglądarkę www.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Za korzystanie z wytworzonych w ramach projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie będą pobierane żadne opłaty. Również wydatki bieżące poniesione na promocję projektu nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawione będą na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl