IPTPP2/443-283/11-4/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-283/11-4/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka wchodzi w skład grupy kapitałowej, prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. W grupie tej został zrealizowany program konsolidacji, który objął kilkanaście podmiotów gospodarczych. Celem konsolidacji było zwiększenie efektywności działań podmiotów wchodzących w skład grupy. Wskutek konsolidacji powstała struktura składająca się z 5 podmiotów, w której Spółka jest akcjonariuszem czterech koncernów prowadzących działalność w zakresie obrotu, dystrybucji, energetyki konwencjonalnej (w tym wydobycia i wytwarzania energii elektrycznej) oraz energetyki odnawialnej. Koncerny te działają w oparciu o strukturę regionalną w postaci oddziałów lub zakładów. Wyznaczone cztery podmioty przejmujące (po jednej z każdego obszaru biznesowego), połączyły się z pozostałymi podmiotami funkcjonującymi w tej samej linii biznesowej poprzez przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, w wyniku czego całość majątku spółek przejmowanych została przeniesiona na spółkę przejmującą.

W rezultacie, zgodnie z art. 494 Kodeksu spółek handlowych, spółki przejmujące stały się następcami prawnymi spółek przejętych i wstąpiły we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółek przejmowanych. W dniu 31 sierpnia 2010 r. został zrealizowany proces połączenia, w wyniku którego Spółka przejęła 8 innych spółek dystrybucyjnych, które przed połączeniem były samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. W wyniku połączenia straciły osobowość prawną i stały się oddziałami samobilansującymi. Aktualnie Spółka, jako podatnik podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest dystrybucja energii elektrycznej (realizuje powyższą działalność na podstawie taryfy zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki). Stała się właścicielem rzeczy (nieruchomości, rzeczy ruchomych) i praw majątkowych, objętych na własność wskutek połączenia oraz korzysta z praw, a także realizuje obowiązki przysługujące na dzień połączenia spółkom przejętym, związane z nabytym mieniem. Spółka zamierza dokonać odpłatnej dostawy budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu pod tym budynkiem. Dostawa ta nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a budynek nie był modernizowany od dnia aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. od 1 lipca 2007 r. (na ten dzień została ustalona wartość początkowa). Budynek, który będzie przedmiotem dostawy, był wykorzystywany na potrzeby własne, a od dnia 2 czerwca 2010 r. jest wynajmowany gminie z przeznaczeniem na potrzeby miejskiej instytucji kultury.

Przedmiotowy budynek był wcześniej składnikiem majątkowym zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego aportem. Został wybudowany w 1905 r. a prawo do odliczenia przy jego budowie nie przysługiwało. Spółka stała się właścicielem zbywanych składników majątkowych dopiero dnia 31 sierpnia 2010 r. wskutek zrealizowania procesu połączenia.

W ocenie Spółki przesłanka uprawniająca do zastosowania zwolnienia, polegająca na braku prawa do odliczenia podatku naliczonego odnosi się do "podmiotu dokonującego dostawy" tj. do Spółki, a nie do podmiotu wnoszącego aport. Jednakże Spółka, zgodnie z art. 93 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej jest sukcesorem praw i obowiązków spółek połączonych. Do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w skład którego wchodziły towary będące przedmiotem dostawy) nie miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (art. 6 pkt 1 ustawy), a skoro transakcja ta była podatkowo neutralna, również prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizowana przez Spółkę odpłatna dostawa budynku wraz ze zbywanym prawem użytkowania wieczystego gruntu pod tym budynkiem w sytuacji opisanej w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatna dostawa towarów podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Spółka wskazała, iż dostawa budynku podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa ta nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia a obiekt nie był modernizowany od dnia wniesienia aportu. Spółka podniosła, iż zwolnieniu od podatku podlega dostawa, spełniająca warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. A contrario opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa budynków, budowli lub ich części dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Zdaniem Spółki, opodatkowaniu podlega także dostawa, która jest dokonywana w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Spółka wskazała, iż pojęcie pierwszego zasiedlenia zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy oraz - co istotne - kluczowe znaczenie dla ustalenia, że doszło do pierwszego zasiedlenia ma fakt, czy budynek bądź budowla zostały oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Stwierdziła, iż stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka wskazała, iż przedmiotowy budynek wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu stanowił składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego aportem do spółki przejmowanej. Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołała pisemne interpretacje. Podniosła, iż transakcja ta w świetle powyższych przepisów nie podlegała opodatkowaniu. Ponownie wskazała, iż w dalszym etapie cały majątek spółki przejmowanej został przejęty przez spółkę przejmującą w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Budynek, który będzie przedmiotem dostawy był wykorzystywany przez spółkę przejętą, na własne potrzeby. Podniosła, iż oddanie tego budynku do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu nastąpiło na podstawie umowy najmu w dniu 2 czerwca 2010 r. której skutkiem było jego wydanie najemcy. Można więc uznać, że wówczas doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Realizowana dostawa nie będzie więc wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Należy jednak zauważyć, że jeżeli od daty pierwszego zasiedlenia do daty dostawy budynku nie upłynie okres 2 lat, to nie jest spełniona przesłanka wskazana w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy, uprawniająca Spółkę do zastosowania zwolnienia od podatku. W tej sytuacji należy rozważyć możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zdaniem Spółki oznacza to, że jeżeli podatnik dokonuje dostawy budynku, która podlega opodatkowaniu podatkiem ze względu na niespełnienie przesłanki pierwszego zasiedlenia, a podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu (wybudowaniu), jak również nie poniósł wydatków na jego ulepszenie lub poniósł, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej, wówczas do tej dostawy powinien zastosować zwolnienie. Przesłanki te są w ocenie Spółki zrealizowane i tym samym jest ona uprawniona do zastosowania zwolnienia w odniesieniu do przedmiotowej dostawy budynku, bowiem w stosunku do tego budynku nie przysługiwało Spółce przejmującej, ani wcześniej Spółce przejmowanej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto budynek wchodził w skład składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, które spółka przejmowana objęła aportem w 2007 r. Transakcja ta była podatkowo neutralna w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zatem Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego budynku. Trzeba także podkreślić, że Spółka dokonująca dostawy nie ponosiła wydatków na ulepszenie w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji, w ocenie Spółki, odpłatna dostawa budynku na rzecz gminy jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Stawka "zwolniona" ma również zastosowanie do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu zgodnie z treścią art. 29 ust. 5 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 11) rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż kwestia dotycząca zwolnienia od podatku dostawy linii elektroenergetycznej oraz opraw oświetleniowych zostanie rozstrzygnięta odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl