IPTPP2/443-280/13-4/PR - Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu polegającego na implementacji technologii informacyjnych i komunikacyjnych dla realizacji nowych usług medycznych świadczonych w trybie on-line przez szpital.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-280/13-4/PR Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu polegającego na implementacji technologii informacyjnych i komunikacyjnych dla realizacji nowych usług medycznych świadczonych w trybie on-line przez szpital.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 9 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 kwietnia 2013 r.).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP. Statutową działalność Szpitala stanowi realizacja zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (PKWiU ex 8610 Z Działalność Szpitali) i promocji zdrowia - zwolnionych od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako Ustawa.

Szpital świadczy usługi medyczne i głównym odbiorcą usług jest Narodowy Fundusz Zdrowia, usługi te stanowią 99,44% przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż opodatkowana wynika ze świadczenia usług za sterylizacje i wynajem lub dzierżawę pomieszczeń oraz usługi hotelowe dla rodziców leczonych dzieci w Szpitalu. Szpital co miesiąc wypełnia i wysyła deklaracje VAT oraz przesyła należny podatek do właściwego Urzędu Skarbowego za dany miesiąc.

Wnioskodawca opracowuje w chwili obecnej projekt. W związku z ubieganiem się o przyznanie środków pomocowych w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Oś Priorytetowa IV Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV.2 E-usługi publiczne.

Cel główny projektu:

Implementacja technologii informacyjnych i komunikacyjnych dla realizacji nowych usług medycznych świadczonych w trybie on-line przez Szpital.

Cele długofalowe projektu:

* zwiększenie dostępności innowacyjnych e-usług medycznych dla społeczeństwa,

* upowszechnienie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w usługach zdrowotnych oraz w procesach zarządzania placówką,

* racjonalizacja wydatków Szpitala poprzez zastosowanie ww. technologii (ICT),

* tworzenie struktur dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego,

* dostosowanie informatycznej infrastruktury Szpitala do implementacji w przyszłości systemu Rejestru Usług Medycznych.

Szpital w ramach projektu planuje realizację następujących dostaw i usług:

* przygotowanie dokumentacji technicznej wykonania infrastruktury sieciowej oraz wykonanie sieci,

* dostawa sprzętu komputerowego i serwerowego oraz urządzeń peryferyjnych, ich instalacja i konfiguracja oprogramowania,

* zakup, instalacja, wdrożenie i integracja oprogramowania informatycznego

Ponadto wskazuje się, że efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Interpretacja indywidualna, o którą niniejszym zwraca się Wnioskodawca, jest jednym z obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego. Na wszystkie zakupy będą ogłaszane przetargi zgodnie z Ustawą o Zamówieniach Publicznych i od wyłonionych dostawców będą wystawiane faktury VAT na Wnioskodawcę. Wyżej wymienione faktury będą regulowane przez jednostkę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dokonując zakupów i usług na potrzeby czynności zwolnionych z tego podatku ww. projektu, których przedmiot został opisany w ramach prezentowanego stanu przyszłego w pkt 68 ma prawo do obniżania podatku VAT należnego o część lub całość kwoty podatku VAT naliczonego w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie dokonywał zakupów towarów i usług do projektu, którego rezultatem będą czynności zwolnione od podatku. W związku z powyższym w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Szpital nie ma prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem, gdyż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca opracowuje w chwili obecnej projekt. W związku z ubieganiem się o przyznanie środków pomocowych w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Oś Priorytetowa IV Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV.2 E-usługi publiczne.

Cel główny projektu:

Implementacja technologii informacyjnych i komunikacyjnych dla realizacji nowych usług medycznych świadczonych w trybie on-line przez Szpital.

Cele długofalowe projektu:

* zwiększenie dostępności innowacyjnych e-usług medycznych dla społeczeństwa,

* upowszechnienie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w usługach zdrowotnych oraz w procesach zarządzania placówką,

* racjonalizacja wydatków Szpitala poprzez zastosowanie ww. technologii (ICT),

* tworzenie struktur dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego,

* dostosowanie informatycznej infrastruktury Szpitala do implementacji w przyszłości systemu Rejestru Usług Medycznych.

Szpital w ramach projektu planuje realizację następujących dostaw i usług:

* przygotowanie dokumentacji technicznej wykonania infrastruktury sieciowej oraz wykonanie sieci,

* dostawa sprzętu komputerowego i serwerowego oraz urządzeń peryferyjnych, ich instalacja i konfiguracja oprogramowania,

* Zakup, instalacja, wdrożenie i integracja oprogramowania informatycznego.

Ponadto wskazuje się, że efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Na wszystkie zakupy będą ogłaszane przetargi zgodnie z Ustawą o Zamówieniach Publicznych i od wyłonionych dostawców będą wystawiane faktury VAT na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o całość podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl