IPTPP2/443-279/14-6/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-279/14-6/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z podatku usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania, w sytuacji gdy te czynności będą wykonywane przez podwykonawców,

* rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania od podwykonawcy z Niemiec i zastosowania zwolnienia z podatku

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z podatku usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania, w sytuacji gdy te czynności będą wykonywane przez podwykonawców,

* rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania od podwykonawcy z Niemiec i zastosowania zwolnienia z podatku.

Pismem z dnia 30 maja 2014 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi firmę, która świadczy między innymi usługi opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania. Usługi te są świadczone między innymi na terenie Niemiec. Wnioskodawczyni podpisuje umowy z osobami fizycznymi mającymi stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, nad którymi sprawowana jest opieka i im wystawia faktury zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23. Zgodnie z art. 28c ust. 1 Zainteresowana przyjmuje, iż miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju. Wnioskodawczyni zatrudnia pracowników na umowę o pracę, którzy sprawują opiekę nad osobami starszymi w Niemczech.

Jedna z pracownic Wnioskodawczyni nosi się z zamiarem rozwiązania z Nią umowy o pracę i założenia własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej (bez zatrudniania pracowników) w Polsce i w ramach tej działalności wyjeżdżać do Niemiec i opiekować się osobami starszymi, z którymi Wnioskodawczyni ma podpisane umowy. Właścicielka tej jednoosobowej firmy nie będzie czynnym podatnikiem VAT (będzie zwolniona zarówno podmiotowo, jak i przedmiotowo z VAT) i będzie wystawiać firmie Wnioskodawczyni faktury zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23.

Druga z pracownic Wnioskodawczyni również ma zamiar rozwiązać z Wnioskodawczynią umowę o pracę i przenieść swój ośrodek interesów życiowych do Niemiec, gdzie ma zamiar założyć własną firmę, w ramach której będzie opiekować się osobami starszymi, z którymi Zainteresowana ma podpisaną umowę. Wystawiać będzie dla Wnioskodawczyni rachunki za tę opiekę. Będzie podmiotem zagranicznym, nieposiadającym siedziby w Polsce ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Nie będzie podmiotem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług zarówno w Polsce, jak i w Niemczech.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż usługi opieki nad osobami starszymi oraz niepełnosprawnymi są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w miejscu ich zamieszkania. Wyszukiwanie potencjalnych odbiorców przedmiotowych usług odbywa się bezpośrednio przez Zainteresowaną.

Wnioskodawczyni nie mieści się w katalogu podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.) natomiast usługi, które wykonuje mieszczą się w art. 43 ust. 1 pkt 23.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a podwykonawcami zawarte będą umowy cywilnoprawne, które będą dotyczyły opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć usługi pośrednictwa pomiędzy osobami, nad którymi będzie sprawowana opieka a podwykonawcami. Podwykonawcy nie będą zawierali żadnych umów cywilnoprawnych z osobami, nad którymi będzie sprawowana opieka.

Wnioskodawczyni będzie wystawiała faktury za świadczone przez podwykonawców usługi opieki na rzecz osób starszych oraz niepełnosprawnych, wykonywane w miejscu ich zamieszkania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy fakt, iż usługi świadczenia opieki nad osobami starszymi, z którymi Wnioskodawczyni ma podpisane umowy, są sprawowane nie przez własnych pracowników Zainteresowanej, a przez osobne podmioty gospodarcze (podwykonawców Wnioskodawczyni) nie wpłynie na brak możliwości wystawiania przez Nią faktur zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 dla odbiorców usług Wnioskodawczyni.

2. Czy usługi pomocy społecznej świadczone dla firmy Wnioskodawczyni przez podmiot niemiecki niebędący podatnikiem VAT czynnym powinna rozpoznać jako import usług.

3. Czy ewentualny import usług z pytania 2 będzie zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Natomiast art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 23 mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Wprawdzie art. 43 ust. 17 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 23 lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z tego zwolnienia.

Osobne podmioty gospodarcze (podwykonawcy Wnioskodawczyni) będą więc wykonywać usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23, a więc w przypadku Wnioskodawczyni ma zastosowanie art. 43 ust. 17a. Natomiast nie ma zastosowania art. 43 ust. 17, gdyż usługi podwykonawców są niezbędne do wykonania usługi podstawowej a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Zainteresowaną poprzez działanie konkurencyjne w stosunku do podatników niekorzystających z tego zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe Zainteresowana uważa, iż usługi opieki, które świadczy na rzecz osób fizycznych będą zwolnione od podatku VAT bez względu na to czy wykonywane są przez Jej własnych pracowników czy też odrębne podmioty gospodarcze.

Ad. 2 i 3

Wnioskodawczyni uważa, że usługi pomocy społecznej świadczone dla Jej firmy przez podmiot niemiecki niebędący podatnikiem VAT czynnym powinna rozpoznać jako import usług zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Będzie tu miał zastosowanie art. 43 ust. 17.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni - będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - prowadzi firmę, która świadczy między innymi usługi opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania. Usługi te są świadczone między innymi na terenie Niemiec. Wnioskodawczyni podpisuje umowy z osobami fizycznymi mającymi stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, nad którymi sprawowana jest opieka i im wystawia faktury zwolnione z VAT. Wnioskodawczyni zatrudnia pracowników na umowę o pracę, którzy sprawują opiekę nad osobami starszymi w Niemczech. Jedna z pracownic Wnioskodawczyni ma zamiar rozwiązać z Wnioskodawczynią umowę o pracę i przenieść swój ośrodek interesów życiowych do Niemiec, gdzie ma zamiar założyć własną firmę, w ramach której będzie opiekować się osobami starszymi, z którymi Zainteresowana ma podpisaną umowę. Wystawiać będzie dla Wnioskodawczyni rachunki za tę opiekę. Będzie podmiotem zagranicznym, nieposiadającym siedziby w Polsce ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Nie będzie podmiotem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług zarówno w Polsce jak i w Niemczech.

Usługi opieki nad osobami starszymi oraz niepełnosprawnymi są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w miejscu ich zamieszkania. Wyszukiwanie potencjalnych odbiorców przedmiotowych usług odbywa się bezpośrednio przez Zainteresowaną.

Wnioskodawczyni nie mieści się w katalogu podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług natomiast usługi, które wykonuje mieszczą się w art. 43 ust. 1 pkt 23.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a podwykonawcami zawarte będą umowy cywilnoprawne, które będą dotyczyły opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć usługi pośrednictwa pomiędzy osobami, nad którymi będzie sprawowana opieka a podwykonawcami. Podwykonawcy nie będą zawierali żadnych umów cywilnoprawnych z osobami, nad którymi będzie sprawowana opieka.

Wnioskodawczyni będzie wystawiała faktury za świadczone przez podwykonawców usługi opieki na rzecz osób starszych oraz niepełnosprawnych, wykonywane w miejscu ich zamieszkania.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawczyni, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Powyższe zostało uregulowane w art. 8 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym - w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że Wnioskodawczyni świadcząca (sprzedająca) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. W takim przypadku należy poddawać ocenie, czy odsprzedając nabytą uprzednio usługę Zainteresowana spełnia przesłanki wynikające z przepisów prawa podatkowego, uprawniające do zwolnienia tej usługi od podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przypadku nabywania od podwykonawców usług opieki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w miejscu ich zamieszkania, które będą następnie odsprzedawane przez Wnioskodawczynię na rzecz tych osób fizycznych, niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, Wnioskodawczyni, w świetle art. 8 ust. 2a ustawy, będzie świadczyć przedmiotowe usługi opieki. Stosownie zaś do art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce, gdzie Wnioskodawczyni posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a.

regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b.

wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c.

placówki specjalistycznego poradnictwa,

d.

inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e.

specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

W myśl ust. 1 pkt 23 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Wobec powyższego, w kontekście zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, świadcząc usługę opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Na zastosowanie powyższego zwolnienia bez wpływu pozostaje fakt bezpośredniego wykonywania czynności opieki przez podwykonawców Wnioskodawczyni, którzy nie będą zawierali żadnych odrębnych umów cywilnoprawnych z osobami, nad którymi będzie sprawowana opieka.

Odnosząc się natomiast do kwestii rozpoznania importu usług w związku z nabyciem przez Wnioskodawczynię usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania od podwykonawcy z Niemiec i zastosowania zwolnienia z podatku należy wskazać, iż zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w ww. przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

A zatem miejsce świadczenia usług polegających na sprawowaniu opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania, świadczonych przez podwykonawcę z Niemiec na rzecz Wnioskodawczyni, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, będzie znajdowało się na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, import usług jest to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, tj. podmiot, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą.

W świetle treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Przy czym stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy, przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W świetle powyższych przepisów przez import usług rozumie się zatem transakcje spełniające łącznie następujące warunki:

* miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi - zgodnie z przepisami - jest terytorium Polski,

* usługodawcą jest podatnik mający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Unii Europejskiej, czy też poza jej terytorium,

* usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, bądź osoba fizyczna.

W tym miejscu podkreślić należy, że import usług rodzi co do zasady obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę usługi. Tego rodzaju mechanizm (określany odwróconym mechanizmem poboru, ang. reverse charge mechanizm) jest wprowadzony w celu uproszczenia rozliczeń podatkowych, z którego wynika, że podatek płacony przez importera usług jest dla niego jednocześnie podatkiem naliczonym, co zapewnia neutralność podatku od importu usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nabywając przedmiotowe usługi od podwykonawcy, który założy własną firmę w Niemczech, nieposiadającego siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, powinna rozpoznać import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy.

Jak wyżej wskazano usługi opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przypadku importu usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni uznać należy je za prawidłowe, bowiem pomimo odmiennej niż tut. Organ argumentacji, wywiodła prawidłowy skutek prawny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl