IPTPP2/443-258/13-2/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-258/13-2/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tytułu nabycia sprzętu komputerowego oraz oprogramowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tytułu nabycia sprzętu komputerowego oraz oprogramowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Opieki Zdrowotnej (Wnioskodawca) jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W kwietniu 2013 r. będzie aplikować o środki finansowe z Europejskiego Funduszu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV. 2 E - usługi publiczne. Projekt obejmuje inwestycje w usługi lub aplikacje dla obywateli (e - zdrowie, e - administracja, e - kształcenie, w tym usprawnienie informatyczne działalności służb publicznych w zakresie użyteczności publicznej).

Celem projektu będzie zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, wykonanie sieci LAN, serwerowni, punktów dystrybucyjnych oraz wdrożenia technologii, które służyć będą lepszej komunikacji z pacjentem, przetwarzaniu danych medycznych oraz pozostałych, związanych ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Przewidywana wartość projektu około 1 500 000,00 zł brutto.

Projekt będzie realizowany samodzielnie. Wnioskodawca przygotuje i przeprowadzi postępowanie w sprawie udzielenia zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji projektu. Zainteresowany zobowiązuje się do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania i ponoszenia nakładów związanych z zainstalowaną infrastrukturą informatyczną powstałą w wyniku realizacji tego projektu.

Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ZOZ będzie mógł odliczyć podatek od towarów i usług VAT w całości lub w części od zakupionego sprzętu komputerowego oraz oprogramowania jako czynnego podatnika prowadzącego działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i opodatkowaną w niewielkim zakresie od wynajmu pomieszczeń, któremu zakupy z tego projektu nie będą służyły.

Wnioskodawca nie przewiduje wzrostu w 2013 r. sprzedaży opodatkowanej. Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w latach poprzednich był następujący: 2010 r. - 0,89%; 2011 r. - 0,89%; 2012 r. - 0,84%.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji z tego projektu. Podatek naliczony należy traktować jako koszt kwalifikowalny tj. bez możliwości odliczenia. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ocenie Zainteresowanego, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego jest wystąpienie związku pomiędzy tym podatkiem, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej. Odliczyć można w całości podatek naliczony jeżeli jest on związany z czynnościami opodatkowanymi tzn. takimi, które tworzą podatek należny u podatnika dokonującego zakupu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W kwietniu 2013 r. będzie aplikować o środki finansowe z Europejskiego Funduszu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV. 2 E - usługi publiczne. Celem projektu będzie zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, wykonanie sieci LAN, serwerowni, punktów dystrybucyjnych oraz wdrożenia technologii, które służyć będą lepszej komunikacji z pacjentem, przetwarzaniu danych medycznych oraz pozostałych, związanych ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Projekt będzie realizowany samodzielnie. Wnioskodawca przygotuje i przeprowadzi postępowanie w sprawie udzielenia zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji projektu. Zainteresowany zobowiązuje się do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania i ponoszenia nakładów związanych z zainstalowaną infrastrukturą informatyczną powstałą w wyniku realizacji tego projektu.

Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tytułu nabycia sprzętu komputerowego oraz oprogramowania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tytułu nabycia sprzętu komputerowego oraz oprogramowania w związku z realizacją projektu, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie realizowanego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl