IPTPP2/443-257/13-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-257/13-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Od 1 czerwca 2011 r. Wnioskodawca ma zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą, jednak do dnia dzisiejszego nie rozpoczął jej. Nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Planowanym zakresem działalności jest uruchomienie wypożyczalni sprzętu kajakarskiego w oparciu o pozyskane środki finansowe z Unii Europejskiej w ramach PROW. Zgodnie z zawartą umową na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" przewidziany został zakup sprzętu kajakarskiego, gdzie podatek VAT wykazano jako koszt kwalifikowalny. Włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych zostało uwzględnione przez Instytucję Wdrażającą w oparciu o oświadczenie Wnioskodawcy, iż:

* nie jest podatnikiem podatku VAT,

* nie figuruje w ewidencji podatników VAT,

* realizując operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT z powodu podmiotowego zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

nazwa operacji, w ramach której Wnioskodawca pozyska środki finansowe: "...";

2.

Zainteresowany realizuje przedmiotową operację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013;

3.

Zakupy towarów dokonane w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W oparciu o rozpoznanie rynku przyjęto do założeń projektu, iż średniorocznie z wypożyczalni kajaków będzie korzystało średnio 144 osób, co w efekcie da planowany roczny przychód... zł. Przy planowanych przychodach Wnioskodawca nie przekroczy progu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nabywcami usług będą indywidualne osoby fizyczne. W oparciu o powyższe dane dokonane zakupy, przy wykorzystaniu których będzie realizowana usługa - wypożyczanie kajaków, będą czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

4.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowej operacji będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w projekcie uwzględniono podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny z uwagi na to, iż:

1.

podatek VAT zostanie faktycznie poniesiony;

2.

podatek VAT nie będzie możliwy do odzyskania.

Podatek VAT nie będzie możliwy do odzyskania z następujących powodów:

1.

Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z opodatkowania podatkiem VAT;

2.

Zainteresowany nie przekroczył pułapu 150 tys. zł obrotu w poprzednim roku podatkowym;

3.

Świadcząc usługi w ramach wypożyczalni sprzętu kajakarskiego dla osób fizycznych Wnioskodawca nie będzie wystawiał faktur VAT;

4.

Zakupy dokonane w ramach projektu nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co uniemożliwia jego odliczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 1 czerwca 2011 r. ma zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą, jednak do dnia dzisiejszego nie rozpoczął jej. Nie jest podatnikiem podatku VAT (jest podmiotowo zwolniony z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy), nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Planowanym zakresem działalności jest uruchomienie wypożyczalni sprzętu kajakarskiego w oparciu o pozyskane środki finansowe z Unii Europejskiej w związku z realizacją operacji "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z zawartą umową na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" przewidziany został zakup sprzętu kajakarskiego.

Zakupy towarów dokonane w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W oparciu o rozpoznanie rynku przyjęto do założeń projektu, iż średniorocznie z wypożyczalni kajaków będzie korzystało średnio 144 osób, co w efekcie da planowany roczny przychód... zł. Przy planowanych przychodach Wnioskodawca nie przekroczy progu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nabywcami usług będą indywidualne osoby fizyczne. W oparciu o powyższe dane dokonane zakupy, przy wykorzystaniu których będzie realizowana usługa - wypożyczanie kajaków, będą czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowej operacji będą wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony zaistniały stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów dokonane w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji "...". Natomiast, kwestia dotycząca zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl