IPTPP2/443-239/12-8/KW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-239/12-8/KW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.), 24 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) oraz 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu "...".

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 12 kwietnia 2012 r., 24 maja 2012 r. oraz 6 czerwca 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto zamierza realizować projekt budowy kanalizacji na terenie Parku Przemysłowego. Wnioskodawca będzie ubiegać się o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakres rzeczowy projektu obejmuje budowę sieci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej oraz wykonanie koncepcji zagospodarowania terenu.

Gmina będzie ubiegała się o dofinansowanie budowy nowych odcinków kanalizacji deszczowej i sanitarnej, jak również częściowy zwrot wydatków poniesionych w latach 2007-2010 ze środków własnych na opracowanie dokumentacji technologicznej i budowę odcinka kanalizacji deszczowej. Dotychczas wykonane prace były realizowane w ramach zadań własnych gminy, nie przynosiły żadnych przychodów, a gmina nie miała prawa do odliczenia podatku VAT.

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT również z tytułu budowy kolejnych odcinków kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Zakłada się, że po zakończeniu realizacji projektu zarząd nad majątkiem trwałym powstałym w wyniku realizacji projektu zostanie przekazany podmiotowi zewnętrznemu wyłonionemu w trybie ustawy - Prawo Zamówień Publicznych. Wybrany podmiot będzie odpowiedzialny za utrzymanie sieci i będzie ponosił koszty związane z eksploatacją, ewentualne przychody będą przeznaczane na pokrycie kosztów eksploatacji. Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów.

Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu, ponieważ projekt nie będzie generował dla Gminy żadnych przychodów. Realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z tym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług.

W piśmie z dnia 24 maja 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że zamierza realizować projekt "...". Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zgodnie z założeniami projektu zarząd nad majątkiem trwałym powstałym w wyniku realizacji projektu zostanie przekazany podmiotowi zewnętrznemu wyłonionemu w trybie ustawy - Prawo Zamówień Publicznych odpłatnie. Realizowana inwestycja należy do zadań własnych gminy w świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. Zainteresowany potwierdził informacje wynikające z wcześniejszego opisu sprawy wskazując, iż zgodnie z założeniami projektu zarząd nad majątkiem trwałym powstałym w wyniku realizacji projektu zostanie przekazany podmiotowi, zewnętrznemu wyłonionemu w trybie ustawy - Prawo Zamówień Publicznych odpłatnie. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca zamierza zlecić podmiotowi zewnętrznemu zarząd nad powstałym majątkiem trwałym. Gmina będzie ponosiła koszty zlecenia zarządu. Wybrany podmiot będzie odpowiedzialny za utrzymanie sieci i będzie ponosił koszty związane z eksploatacją, ewentualne przychody będą przeznaczane na pokrycie kosztów eksploatacji. Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów. Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu, ponieważ projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z tym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, realizującemu powyższy projekt będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina będzie realizowała projekt, który nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia i odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza realizować projekt "...". Realizowana inwestycja należy do zadań własnych gminy w świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zgodnie z założeniami projektu zarząd nad majątkiem trwałym powstałym w wyniku realizacji projektu zostanie przekazany podmiotowi zewnętrznemu wyłonionemu w trybie ustawy - Prawo Zamówień Publicznych odpłatnie. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca zamierza zlecić podmiotowi zewnętrznemu zarząd nad powstałym majątkiem trwałym. Gmina będzie ponosiła koszty zlecenia zarządu. Wybrany podmiot będzie odpowiedzialny za utrzymanie sieci i będzie ponosił koszty związane z eksploatacją, ewentualne przychody będą przeznaczane na pokrycie kosztów eksploatacji. Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W związku z tym, że przekazanie majątku trwałego powstałego w wyniku realizacji projektu podmiotowi zewnętrznemu w zarząd odpłatnie będzie świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie będzie dostawą towaru, należy uznać, że czynność ta będzie świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego, odpłatne przekazanie majątku trwałego powstałego w wyniku realizacji projektu podmiotowi zewnętrznemu w zarząd, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy wskazać, iż wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, efekty powstałe w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ jak wskazano powyżej efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć należy, iż zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika regulują przepisy art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i ubiegania się o jego zwrot w ramach realizacji projektu pn. "...", ponieważ w świetle okoliczności przedstawionych we wniosku, wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl