IPTPP2/443-232/14-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-232/14-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (według daty wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz brakujące podpisy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) realizuje projekt pt. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4. "Leader", działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów na podstawie umowy o przyznanie pomocy z dnia 5 lutego 2014 r. Celem operacji jest rozszerzenie oferty turystyczno-rekreacyjnej poprzez utworzenie "...". Osiągnięcie celu będzie możliwe dzięki planowanemu zagospodarowaniu terenu leżącego w... nad rzekami..., poprzez: plantowanie i uporządkowanie terenu, wykonanie nawierzchni żwirowych, dostawę i montaż gotowych elementów małej architektury, tj. 3 altan, grilla betonowego z miejscem do grillowania, koszy betonowych sześciokątnych z metalowym wkładem.

Planowany do utworzenia "..." będzie miejscem ogólnodostępnym oraz udostępnianym nieodpłatnie. Potencjalnymi użytkownikami zagospodarowanego miejsca będą mieszkańcy 10 gmin z obszaru..., w tym zwłaszcza dzieci i młodzież, jak również dorośli oraz turyści przybywający do... lub przypływający do powstającego portu jachtowego.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że "..." będzie udostępniany nieodpłatnie bez ograniczeń wszystkim odwiedzającym teren portu jachtowego w.... W związku z tym projektem (inwestycją) nie będą pobierane żadne opłaty za użytkowanie. Projekt ten nie będzie miał związku z jakąkolwiek sprzedażą. Czynności opisane powyżej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z realizowanym projektem. Faktury VAT będą wystawiane na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt pt. "..." w ramach PROW na lata 2007-2013 Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, "..." zgodnie z założeniami i wymaganiami projektu będzie ogólnodostępny oraz udostępniany nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego, a w konsekwencji ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym uzależnione są od tego, czy nabyte towary i usługi związane będą ze sprzedażą opodatkowaną. Warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabywaniu towarów i usług związanych z opisywanymi we wniosku działaniami nie jest spełniony. Wydatki poniesione w związku z wybudowaniem "..." nigdy nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Analizując stan faktyczny nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia, a w konsekwencji ewentualnego zwrotu podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt pt. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4. "Leader", działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów na podstawie umowy o przyznanie pomocy z dnia 5 lutego 2014 r. Celem operacji jest rozszerzenie oferty turystyczno-rekreacyjnej poprzez utworzenie "...". Osiągnięcie celu będzie możliwe dzięki planowanemu zagospodarowaniu terenu leżącego w... nad rzekami..., poprzez: plantowanie i uporządkowanie terenu, wykonanie nawierzchni żwirowych, dostawę i montaż gotowych elementów małej architektury, tj. 3 altan, grilla betonowego z miejscem do grillowania, koszy betonowych sześciokątnych z metalowym wkładem. Planowany do utworzenia "..." będzie miejscem ogólnodostępnym oraz udostępnianym nieodpłatnie. Potencjalnymi użytkownikami zagospodarowanego miejsca będą mieszkańcy 10 gmin z obszaru.... Ponadto Wnioskodawca wskazał, że "..." będzie udostępniany nieodpłatnie bez ograniczeń wszystkim odwiedzającym teren portu jachtowego w.... W związku z tym projektem (inwestycją) nie będą pobierane żadne opłaty za użytkowanie. Projekt ten nie będzie miał związku z jakąkolwiek sprzedażą. Czynności opisane powyżej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z realizowanym projektem. Faktury VAT będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku - dokonane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl