IPTPP2/443-227/11-2/JN - Możliwość dokonania zwrotu podatku VAT dla podróżnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-227/11-2/JN Możliwość dokonania zwrotu podatku VAT dla podróżnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania zwrotu podatku VAT dla podróżnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania zwrotu podatku VAT dla podróżnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podróżny zakupił w firmie Wnioskodawcy towar, który przewiózł przez granicę Polski na podstawie dokumentów tax - free. Do powyższych dokumentów dołączone zostały wyraźne, nieuszkodzone paragony z kasy rejestrującej.

Utworzone zostały kopie paragonów dołączonych do dokumentów tax - free, kopie te Wnioskodawca posiada w siedzibie firmy. Na zakupiony przez wyżej wymienionego podróżnego towar utworzone zostały także paragony w komputerowym systemie fakturowania i sprzedaży.

Podróżny wywiózł towar poza granice Polski, co Wnioskodawca potwierdził w Urzędzie Celnym. Podróżny zgłaszając się po zwrot podatku VAT, przedstawił dokumenty z pieczęcią urzędu celnego, pieczątką kontrolera celnego wraz z podpisem, datą oraz stemplem potwierdzającym wywóz towarów poza państwową granicę Polski. Dołączone do dokumentów tax-free paragony, przedłożone przez podróżnego zostały prawdopodobnie narażone na działanie promieni słonecznych co spowodowało, że są niezbyt wyraźne, co budzi wątpliwości Wnioskodawcy co do możliwości dokonania zwrotu przedmiotowego podatku VAT.

Słabo czytelne paragony przedstawione przez podróżnego wraz z dokumentami tax - free Wnioskodawca porównał z kopiami znajdującymi się w firmie. Na podstawie oględzin, Wnioskodawca stwierdził, że są to oryginalne paragony z kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie przedłożonych przez podróżnego dokumentów z niewyraźnymi paragonami z kasy rejestrującej Wnioskodawca powinien dokonać zwrotu podatku VAT od zakupionych u Wnioskodawcy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien dokonać zwrotu przedmiotowego podatku podróżnemu, ponieważ:

* przedłożony dokument posiada wszystkie wymagane pieczęcie urzędu celnego, kontrolera celnego oraz stempel potwierdzający wywóz towarów za państwową granicę Polski, co dodatkowo Wnioskodawca potwierdził w Urzędzie Celnym, dokument ten posiada wymaganą pieczęć i podpisy,

* niewyraźne paragony Wnioskodawca porównał z posiadanymi kopiami roboczymi przedmiotowych paragonów wykonywanych przez kasę rejestrującą.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretację Urzędu Skarbowego w Warszawa - Wola, dotyczącą, w ocenie Zainteresowanego, bardzo podobnego zdarzenia (Sygnatura US40/VAT/I/1574/2004/D.Sz.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z zm.), osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stosownie do art. 128 ust. 1 ww. ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1 - zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy, urząd celny potwierdza wywóz towarów na dokumencie, o którym mowa powyżej, po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ww. ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz

2.

przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

3.

posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361), dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej:

1.

napis: "ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH", a pod nim "TAX FREE FOR TOURISTS";

2.

numer dokumentu;

3.

dane sprzedawcy:

a.

nazwę,

b.

adres,

c.

NIP;

4.

nazwę miejscowości i datę dokonania sprzedaży;

5.

nazwisko i imię podróżnego;

6.

adres podróżnego:

a.

kraj,

b.

miejscowość,

c.

nazwę ulicy,

d.

numer domu, lokalu

7.

numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość podróżnego oraz nazwę kraju, który wydał paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość podróżnego;

8.

nazwę sprzedanego towaru, miarę i ilość towaru, cenę jednostkową netto towaru, wartość netto towaru, stawkę i kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto towaru, kwotę podatku od towarów i usług ogółem oraz wartość brutto towarów ogółem;

9.

podpis podróżnego oraz czytelny podpis sprzedającego;

10.

informację: "Dokument stanowi podstawę do ubiegania się przez podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej o zwrot podatku od towarów i usług od nabytych towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej - art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).";

11.

miejsce przeznaczone na podanie nazwy miejscowości i daty dokonania wywozu towarów;

12.

napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...) poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na datę, podpis i stempel funkcjonariusza celnego;

13.

miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

14.

formę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnemu; w przypadku gdy zwrot podatku ma:

a.

zostać dokonany w formie wypłaty gotówkowej, należy zamieścić napis: "Zwrot podatku w kwocie XXX zł XXX gr otrzymałem (-łam)", pod nim wskazać miejsce na wstawienie daty otrzymanego zwrotu podatku oraz podpis podróżnego,

b.

nastąpić w formie bezgotówkowej, należy podać, w jakiej postaci zwrot podatku ma nastąpić.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca dokonał sprzedaży towaru na rzecz zagranicznego odbiorcy, który przewiózł zakupiony towar przez granicę Polski na podstawie dokumentów tax-free Do powyższych dokumentów dołączone zostały wyraźne, nieuszkodzone paragony z kasy rejestrującej.

Wnioskodawca utworzył kopie paragonów dołączonych do dokumentów tax - free, które posiada w siedzibie firmy. Na zakupiony przez wyżej wymienionego podróżnego towar utworzone zostały także paragony w komputerowym systemie fakturowania i sprzedaży.

Podróżny wywiózł towar poza granice Polski, co Wnioskodawca potwierdził w Urzędzie Celnym. Podróżny zgłaszając się po zwrot podatku VAT, przedstawił dokumenty z pieczęcią urzędu celnego, pieczątką kontrolera celnego wraz z podpisem, datą oraz stemplem potwierdzającym wywóz towarów poza państwową granicę Polski. Dołączone do dokumentów tax-free paragony, przedłożone przez podróżnego zostały prawdopodobnie narażone na działanie promieni słonecznych co spowodowało, że są niezbyt wyraźne. Słabo czytelne paragony przedstawione przez podróżnego wraz z dokumentami tax - free Wnioskodawca porównał z kopiami znajdującymi się w firmie. Na podstawie oględzin stwierdził, że są to oryginalne paragony z kasy rejestrującej.

W tym miejscu należy zauważyć iż, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon fiskalny z kasy rejestrującej, dokumentujący zakup towarów wymienionych w dokumencie. Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł w bagażu osobistym nabyty towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Aby móc dokonać zwrotu podatku wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie. Paragon z kasy rejestrującej jest potwierdzeniem zawartej transakcji i jest elementem dokumentu tax - free, który nie może być zastąpiony innymi dowodami.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że o ile Wnioskodawca dokonał porównania posiadanych kopi paragonów z danymi zawartymi na paragonach dołączonych do tax - free, przedłożonych przez podróżnego i stwierdził oryginalność tych dokumentów, a podstawowe dane z paragonu takie jak: dane wystawcy paragonu, przedmiot transakcji, kwota podatku VAT, data transakcji są możliwe do odczytania, powinien dokonać zwrotu podatku od zakupionych towarów zagranicznemu odbiorcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, interpretacja dotyczy tylko kwestii będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłyby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Końcowo nadmienia się, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl