IPTPP2/443-213/13-8/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-213/13-8/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 15 maja 2013 r.), z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.) oraz z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek o numerach 475/7 i 475/8 wraz z wybudowanymi domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek o numerach 475/3 i 475/12 wraz z wybudowanymi domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek wraz z wybudowanymi domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 maja 2013 r., z dnia 27 maja 2013 r. oraz z dnia 10 czerwca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni obecnie jest na emeryturze i prowadzi usługi fryzjerskie na wsi. Zgodnie z prawem Wnioskodawczyni opłaca składkę zdrowotną i wyznaczony podatek. Emerytura Wnioskodawczyni wynosi 1050 złotych. W 1994 r. rodzice przekazali Wnioskodawczyni, w postaci darowizny, gospodarstwo rolne o pow. 3,60 hektara wraz z budynkami (akt darowizny). Zgodnie ze studium zagospodarowania Miasta i Gminy wydzielono 12 działek (w tym droga wewnętrzna) na obszarze 1,65 hektara. 0,5 ha ziemi znajduje się pod zabudowaniami, pozostała część to ziemia orna. Działki te oznaczono 475/1 do 475/12, a podział nastąpił 18 maja 2010 r.

Na nieuzbrojonej działce o nr 475/7 Wnioskodawczyni wybudowała dom jednorodzinny w stanie surowym zamkniętym z przeznaczeniem do zamieszkania przez swoją rodzinę. Na budowę Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyty między innymi hipoteczny pod zastaw pozostałej części gospodarstwa. Sytuacja materialna a przede wszystkim brak pieniędzy na uzbrojenie wszystkich działek w prąd i wodę zmusiła Zainteresowaną do sprzedaży tej nieruchomości. Sprzedaż działki i domu w stanie surowym zamkniętym (brak wody i prądu) nastąpiła 16 sierpnia 2011 r. Uzyskane pieniądze pozwoliły na doprowadzenie wody i prądu do wszystkich działek. Doprowadzenie wody to 17 listopada 2011 rok, a prąd doprowadzono 30 grudnia 2011 r.

Budowa następnego domu w stanie surowym na działce 475/8, którą Wnioskodawczyni rozpoczęła 8 sierpnia 2010 r. ma pozwolić na spłacenie zaciągniętych zobowiązań pieniężnych w bankach. Przez ten okres nie znalazł się nabywca na wskazaną nieruchomość. Gmina jest gminą rolniczą, nie ma dostępu do pracy zarobkowej, a tym samym sprzedaż domu staje się bardzo trudna. Kryzys na rynku nieruchomości w woj. zmusi Wnioskodawczynię do sprzedaży domu poniżej kosztów budowy.

Trudno Wnioskodawczyni, mieszkance wsi było przewidzieć, że nastąpi kryzys na rynku budowlanym. Koszty kredytów zmuszą Wnioskodawczynię do nieracjonalnego zachowania. Wnioskodawczyni może powiedzieć, że w tym wypadku poniosła niezaplanowane straty. Plany Wnioskodawczyni to zarobić na wybudowanie domu jednorodzinnego dla niej i swojej rodziny z wyprzedaży majątku własnego.

W piśmie z dnia 14 maja 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż nie była i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W odpowiedzi na zadane pytanie: "Które z nieruchomości, opisanych we wniosku, są objęte zakresem zadanego pytania w poz. 69 wniosku ORD-IN..." Wnioskodawczyni wskazała, iż działka 475/7, która została sprzedana, działka 475/8, która zostanie sprzedana w tym roku oraz działki 475/3 i 475/12, które zostaną zabudowane i sprzedane. Z kolei na zadane pytanie: "Czy działki, objęte zakresem zadanego pytania we wniosku, Wnioskodawczyni udostępniała lub udostępnia innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze...", odpowiedziała, że działki 475/1 do 475/13 wyłączając działki 475/7 sprzedana 475/1 odcinek przy pasie drogowym 475/2 droga wewnętrzna. Pozostałe działki są w dyspozycji właścicielki. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż sprzedała działkę 475/7 zabudowaną w roku 2011, a wcześniej nie sprzedała żadnych gruntów ani innych nieruchomości.

Wnioskodawczyni działek niezabudowanych nie będzie sprzedawała, tylko zabudowane na podstawie dwóch banerów jakie stoją na działkach "Sprzedam dom nr tel."

Budynki, o których mowa we wniosku, to domki jednorodzinne, które są na trwale związane z gruntem. Budynki te nie są objęte społecznym programem mieszkaniowym i mają powierzchnię użytkową poniżej 300 m2. Powierzchnia użytkowa sprzedanego domu z działką 475/7 to 125 m2, a domu który przeznaczony jest do sprzedaży na działce 475/8 wynosi 120 m2.

Natomiast w piśmie z dnia z 27 maja 2013 r. Wnioskodawczyni wskazała, że wszystkie działki, o których mowa, są przeznaczone pod budynki mieszkalne jednorodzinne i wszystkie budynki będą na trwale związane z gruntem.

1. Zdarzenie zaistniałe.

Działka nr geodezyjny 475/7, powierzchnia działki 1299 m2, zabudowana domem jednorodzinnym o powierzchni całkowitej 136,70 m2, na trwale związany z gruntem dom w stanie surowym zamkniętym. Działka ta nie była uzbrojona, czyli została sprzedana bez wody i prądu. Cena działki wraz z domem to 240 tysięcy złotych. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży zostały zainwestowane w uzbrojenie pozostałych dziesięciu działek przeznaczonych pod zabudowę domów jednorodzinnych.

2. Zdarzenie przyszłe (w trakcie sprzedaży)

Działka nr geodezyjny 475/8, powierzchnia działki 1225 m2 zabudowana domem jednorodzinnym o powierzchni całkowitej 178,2 m2 na trwale związany z gruntem. Dom zostanie sprzedany w stanie surowym zamkniętym za cenę 220 tysięcy złotych. Pieniądze uzyskane zostaną przeznaczone na zwrot wierzytelności bankowych.

3. Zdarzenia przyszłe

Działka nr geodezyjny 475/3, powierzchnia działki 1265 m2 zostanie zabudowana domem jednorodzinnym mieszkalnym o powierzchni całkowitej 213,6 m2 i będzie na trwale związany z gruntem. Działka wraz z domem w stanie surowym zamkniętym zostanie sprzedana po wybudowaniu. Działka nr geodezyjny 475/12 o powierzchni 1217 m2 zostanie zabudowana domem jednorodzinnym o powierzchni całkowitej 145 m2 i który będzie na trwale związany z gruntem. Działka wraz z domem w stanie surowym zamkniętym zostanie sprzedana po zrealizowaniu inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 maja 2013 r.).

1.

Czy od sprzedanej działki nabytej darowizną 14 stycznia 1994 r., nieuzbrojoną (brak wody i prądu) nr geodezyjny 475/7 zabudowaną domem jednorodzinnym o pow. całkowitej 136,70 w stanie surowym zamkniętym Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek od towarów i usług.

2.

Czy przy sprzedaży działki nabytej darowizną 14 stycznia 1994 r. nr geodezyjny 475/8 zabudowaną domem jednorodzinnym o pow. 178,2 m2 w stanie surowym zamkniętym Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek od towarów i usług, skoro pieniądze pochodzące ze sprzedaży Wnioskodawczyni przeznaczy na spłatę pożyczki zaciągniętej pod hipotekę.

3.

Sprzedając działkę o nr geodezyjnym 475/3 zabudowaną domem jednorodzinnym w stanie surowym zamkniętym o pow. 213,6 m2 to jaka będzie wysokość podatku VAT. Sprzedając działkę o nr geodezyjnym 475/12 zabudowaną domem jednorodzinnym o pow. 145 m2 to jaka będzie wysokość podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 10 czerwca 2013 r.), od sprzedaży działek 475/7 i 475/8 z opisanymi wcześniej domami nie powinna odprowadzać podatku VAT, bo według Wnioskodawczyni jest to wyprzedaż majątku własnego, natomiast od sprzedaży pozostałych działek powinna zapłacić VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek o numerach 475/7 i 475/8 wraz z wybudowanymi domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym - za nieprawidłowe,

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek o numerach 475/3 i 475/12 wraz z wybudowanymi domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy, stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu (w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 kwietnia 2013 r.) - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15. ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisów. W szczególności nie ma znaczenia również fakt rejestracji działalności gospodarczej czy też rejestracji dla potrzeb towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na fakt, czy przynosi ona dochody. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków.

Jak wynika z ww. przepisów, podatnikami w rozumieniu ustawy podatkowej są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Za działalność taką - w pewnych okolicznościach - uznaje się także wykonanie czynności jednorazowej. Niemniej by taką dostawę towarów (jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, wykorzystywał towary (usługi) nabyte lub wytworzone w celu spożytkowania ich do odsprzedaży.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Stosownie do ww. rozporządzenia, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wobec powyższego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.

Wskazać należy, iż zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 cytowanej ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle powyższych przepisów przy sprzedaży budynków lub budowli grunt, na którym są położone, dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Oznacza to, że do dostawy gruntu, na którym posadowiony jest dany obiekt, stosuje się takie same zasady, jakie mają zastosowanie przy dostawie tego obiektu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni, niebędąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, obecnie jest na emeryturze i prowadzi usługi fryzjerskie na wsi. W 1994 r. rodzice przekazali Wnioskodawczyni, w postaci darowizny, gospodarstwo rolne o pow. 3,60 hektara wraz z budynkami. Zgodnie ze studium zagospodarowania Miasta i Gminy wydzielono 12 działek (w tym droga wewnętrzna) na obszarze 1,65 hektara. 0,5 ha ziemi znajduje się pod zabudowaniami, pozostała część to ziemia orna. Działki te oznaczono 475/1 do 475/12, a podział nastąpił 18 maja 2010 r.

Na nieuzbrojonej działce o nr 475/7 o powierzchni 1299 m2, Wnioskodawczyni wybudowała dom jednorodzinny o powierzchni całkowitej 136,70 m2, na trwale związany z gruntem w stanie surowym zamkniętym z przeznaczeniem do zamieszkania przez swoją rodzinę. Na budowę Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyty między innymi hipoteczny pod zastaw pozostałej części gospodarstwa. Sytuacja materialna a przede wszystkim brak pieniędzy na uzbrojenie wszystkich działek w prąd i wodę zmusiła Zainteresowaną do sprzedaży tej nieruchomości. Działka ta nie była uzbrojona, czyli została sprzedana bez wody i prądu. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży zostały zainwestowane w uzbrojenie pozostałych dziesięciu działek przeznaczonych pod zabudowę domów jednorodzinnych. Sprzedaż działki i domu w stanie surowym zamkniętym (brak wody i prądu) nastąpiła 16 sierpnia 2011 r. Uzyskane pieniądze pozwoliły na doprowadzenie wody i prądu do wszystkich działek. Doprowadzenie wody to 17 listopada 2011 rok, a prąd doprowadzono 30 grudnia 2011 rok.

Budowa następnego domu jednorodzinnego o powierzchni całkowitej 178,2 m2 na trwale związany z gruntem, w stanie surowym na działce 475/8 o powierzchni 1225 m2, którą Wnioskodawczyni rozpoczęła 8 sierpnia 2010 r. ma pozwolić na spłacenie zaciągniętych zobowiązań pieniężnych w bankach. Przez ten okres nie znalazł się nabywca na wskazaną nieruchomość.

Działka nr geodezyjny 475/3, powierzchnia działki 1265 m2 zostanie zabudowana domem jednorodzinnym mieszkalnym o powierzchni całkowitej 213,6 m2 i będzie na trwale związany z gruntem. Działka wraz z domem w stanie surowym zamkniętym zostanie sprzedana po wybudowaniu. Działka nr geodezyjny 475/12 o powierzchni 1217 m2 zostanie zabudowana domem jednorodzinnym o powierzchni całkowitej 145 m2 i który będzie na trwale związany z gruntem. Działka wraz z domem w stanie surowym zamkniętym zostanie sprzedana po zrealizowaniu inwestycji.

W odpowiedzi na zadane pytanie: "Które z nieruchomości, opisanych we wniosku, są objęte zakresem zadanego pytania w poz. 69 wniosku ORD-IN..." Wnioskodawczyni wskazała, iż działka 475/7, która została sprzedana, działka 475/8, która zostanie sprzedana w tym roku oraz działki 475/3 i 475/12, które zostaną zabudowane i sprzedane. Z kolei na zadane pytanie: "Czy działki, objęte zakresem zadanego pytania we wniosku, Wnioskodawczyni udostępniała lub udostępnia innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze...", odpowiedziała, że działki 475/1 do 475/13 wyłączając działki 475/7 sprzedana 475/1 odcinek przy pasie drogowym 475/2 droga wewnętrzna. Pozostałe działki są w dyspozycji właścicielki. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż sprzedała działkę 475/7 zabudowaną w roku 2011, a wcześniej nie sprzedała żadnych gruntów ani innych nieruchomości.

Budynki, o których mowa we wniosku, to domki jednorodzinne, które są na trwale związane z gruntem. Budynki te nie są objęte społecznym programem mieszkaniowym i mają powierzchnię użytkową poniżej 300 m2. Ponadto wszystkie działki, o których mowa, są przeznaczone pod budynki mieszkalne jednorodzinne i wszystkie budynki będą na trwale związane z gruntem.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w niniejszej sprawie wystąpiły okoliczności, które łącznie wskazują, iż sprzedaż działek, należy uznać za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Okoliczności sprawy, z których wynika, że Wnioskodawczyni dokonała z własnej inicjatywy podziału gruntu na 12 działek, na czterech z nich wybudowała/buduje/zamierza budować domy jednorodzinne, które to budynki będące w stanie surowym zamkniętym odsprzedała lub zamierza odsprzedać oraz Wnioskodawczyni dokonała uzbrojenia 10 działek, nie pozwalają stwierdzić, iż dostawa działek o nr 475/7, 475/8, 475/3 i 475/12 odbędzie się w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Tym samym nie sposób zgodzić się z Wnioskodawczynią, iż dostawa działek nr 475/7 i 475/8 stanowi wyprzedaż majątku własnego.

Zatem Wnioskodawczyni dokonując dostawy przedmiotowych działek o nr 475/7, 475/8, 475/3 i 475/12 wraz z domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym wypełniała/będzie wypełniać definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i spełniała/będzie spełniać przesłanki do uznania Jej za podatnika podatku od towarów i usług, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy w zakresie sprzedaży wszystkich działek objętych zakresem zadanych pytań. Należy zauważyć, iż na ocenę, czy Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT nie mają wpływu okoliczności, że środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na zwrot wierzytelności bankowych oraz, że poniesiono niezaplanowane straty.

Reasumując, sprzedaż działek o nr 475/7, 475/8, 475/3 i 475/12 wraz z domami jednorodzinnymi w stanie surowym zamkniętym podlegała/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla dostawy tych nieruchomości zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, o ile na dzień dostawy domy jednorodzinne w stanie surowym zamkniętym były/będą sklasyfikowane na podstawie odrębnych przepisów Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynki stałego zamieszkania mieszczące się w dziale 11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie fatycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl