IPTPP2/443-209/13-4/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-209/13-4/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją, której organizatorem jest Gmina. Obecnie GOK realizuje swoje cele statutowe w rozumieniu Uchwały Rady Gminy, w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury.

Gminny Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Prowadzone czynności opodatkowane, prowadzone przez GOK to: sprzedaż biletów do Muzeum, które mieści się w Wieży, wynajem sali konferencyjnej, sprzedaż pamiątek.

Gminny Ośrodek Kultury złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez Lokalną Grupę Działania w ramach Programu współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Złożony projekt obejmuje następujące działania:

1. Wykonanie iluminacji Wieży.

W ramach tego działania zostanie wykonane całościowe podświetlenie budynku wieży oraz najbliższego otoczenia przy zastosowaniu połączonych elementów oświetlenia terenu (latarnie parkowe) oraz iluminacji wieży (reflektory) mocowanych na wspólnych słupach. Efektem tej inwestycji będzie wyeksponowanie zabytkowego obiektu i jego walorów architektonicznych w porze nocnej. Z tak przygotowanej atrakcji turystycznej będzie korzystał ogół społeczeństwa nieodpłatnie.

2. Przygotowanie i wydanie albumu "Wieża".

Wydany folder promujący dziedzictwo kulturowe i architektoniczne, będzie rozdawany nieodpłatnie.

3. Przygotowanie i wykonanie modułu panoram sferycznych:

Nocna, wirtualna wycieczka oparta na kilkunastu ujęciach zdjęciowych (ok. 16 sztuk) obiektu wieży urozmaicona zostanie za pomocą efektownych opcji dodatkowych: tło muzyczne, lektor zapraszający do nocnego spaceru, a także zwiedzania wieży, wersja w jęz. angielskim kwestii lektora. Tak wykonany moduł panoram sferycznych zostanie zamieszczony na stronie internetowej beneficjenta i będzie ogólnodostępny dla społeczeństwa. Każdy kto wejdzie na stronę Gminnego Ośrodka Kultury będzie mógł nieodpłatnie obejrzeć otoczenie i wieżę nocą, a także zapoznać się z jej turystyczną ofertą. To nowatorskie rozwiązanie w zakresie produkcji multimedialnych opartych na sferycznej fotografii panoramicznej pozwoli wyeksponować oświetloną wieżę nocą.

4. Działania promujące projekt: wykonanie tablicy informacyjnej i pamiątkowej, przygotowanie i druk widokówek.

Działania te będą miały charakter informujący o współfinansowaniu projektu z środków Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy. Tablica informacyjna będzie umieszczona przy wieży w trakcie realizacji inwestycji. Tablica pamiątkowa zostanie umieszczona po zakończeniu realizacji zadania przy Wieży. Przygotowane widokówki będą rozdawane nieodpłatnie.

Zgodnie z wytycznymi dla ubiegających się o dotacje w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług.

Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Gminnego Ośrodka Kultury i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Otoczenie zabytkowej wieży, gdzie będzie wykonana iluminacja jest terenem ogólnodostępnym, za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty. Wykonany moduł panoram sferycznych zostanie zamieszczony na stronie internetowej beneficjenta i będzie ogólnodostępny dla społeczeństwa. Wydany folder będzie rozdawany nieodpłatnie.

Celem inwestycji jest wyeksponowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego Wieży. Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Gminny Ośrodek Kultury złożył oświadczenie, w którym stwierdza, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowalny objęty dofinansowaniem.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Program jest wdrażany w latach 2011-2014. W ramach realizowanego projektu faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach Programu, współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, Gminny Ośrodek Kultury ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników VAT. Prowadzone czynności opodatkowane, prowadzone przez GOK to: sprzedaż biletów do Muzeum, wynajem Sali konferencyjnej, sprzedaż pamiątek.

Realizacja operacji nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi niezbędne do wykonania planowanego zakresu projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podejmowane działania w złożonym wniosku o dofinansowanie nie są działaniami, która mają generować przychody, zatem nie jest możliwe odzyskanie podatku od towaru i usług zakupionych w celu realizacji tej operacji. Iluminacja wieży będzie eksponowana nocą i będzie ogólnodostępna dla społeczeństwa. Wydawnictwa będą rozprowadzane nieodpłatnie. Moduł panoram sferycznych umieszczony na stronie internetowej będzie również ogólnodostępny dla internautów. Gminny Ośrodek Kultury nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania, w ramach Programu współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową instytucją, której organizatorem jest Gmina. Gminny Ośrodek Kultury złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez Lokalną Grupę Działania w ramach Programu na lata 2011-2014, współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Złożony projekt obejmuje następujące działania:

1.

Wykonanie iluminacji Wieży.

2.

Przygotowanie i wydanie albumu "Wieża".

3.

Przygotowanie i wykonanie modułu panoram sferycznych.

4.

Działania promujące projekt: wykonanie tablicy informacyjnej i pamiątkowej, przygotowanie i druk widokówek.

Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Gminnego Ośrodka Kultury i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Celem inwestycji jest wyeksponowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego Wieży. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - po zakończeniu zadania inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl