IPTPP2/443-205/11-2/PM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-205/11-2/PM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT 5% sprzedaży półtusz wieprzowych i wołowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT 5% sprzedaży półtusz wieprzowych i wołowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na skupie zwierząt żywych tj. bydła oraz trzody chlewnej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do końca 2010 r. sprzedaż towarów była opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 3%.

Zainteresowany dokonuje sprzedaży zwierząt żywych, dostarczając je do ubojni, która dokonuje ich rozbioru na półtusze wołowe lub wieprzowe, w zależności od rodzaju zwierząt. Sprzedaż i rozliczanie się z nabywcą następuje w postaci półtusz, a nie zwierząt żywych. Są to tzw. tuczniki po uboju WBC, co w dalszej kolejności oznacza sprzedaż według wagi bitej ciepłej. Wartość odpadów w postaci skór i innych odpadów zwierzęcych jest wkalkulowana w cenę sprzedawanych półtusz.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy wyroby w postaci półtusz można zakwalifikować do symbolu PKWiU 10.11.11 jako mięsa z bydła, świeże lub schłodzone oraz 10.11.12 jako mięso ze świń świeże lub schłodzone i na podstawie poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o VAT stosować do ww. sprzedaży stawkę podatku w wysokości 5%, czy też stawkę podatku VAT w wysokości 8%, jako zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego ex 01.4 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, na podstawie poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Zainteresowany nadmienia, iż w niniejszej sprawie zwrócił się z wnioskiem o klasyfikację statystyczną wyrobów do Urzędu Statystycznego, Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur. W odpowiedzi Wnioskodawca uzyskał klasyfikację wyrobów jako półtusze wołowe świeże PKWiU 10.11.0 "Mięso z bydła świeże lub schłodzone" oraz półtusze wieprzowe świeże PKWiU 10.11.12.0 "Mięso ze świń świeże lub schłodzone".

Pisma w tej sprawie załączono do niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedawane przez Wnioskodawcę półtusze wieprzowe i wołowe są opodatkowane według stawki 5%, na podstawie poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie pisma Ośrodka Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego z dnia 4 marca 2011 r., będącego odpowiedzią na wniosek o klasyfikację statystyczną wyrobu, sprzedawane wyroby w postaci półtusz wołowych i wieprzowych są opodatkowane według stawki 5%, na podstawie poz. 17 załącznika nr 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a ustawy został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na skupie zwierząt żywych tj. bydła oraz trzody chlewnej. Zakupione zwierzęta żywe następnie sprzedaje, dostarczając do ubojni, która dokonuje ich rozbioru na półtusze wołowe lub wieprzowe, w zależności od rodzaju zwierząt. Sprzedaż i rozliczanie się z nabywcą następuje w postaci półtusz, a nie zwierząt żywych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy wyroby w postaci półtusz można zakwalifikować jako sprzedaż półtusz zakwalifikowanych pod symbolem PKWiU 10.11.0 jako "mięso z bydła, świeże lub schłodzone" oraz 10.11.12.0 jako "mięso ze świń świeże lub schłodzone", w stosunku do których, na podstawie poz. 17 załącznika nr 10 ustawy można stosować stawkę podatku w wysokości 5%, czy też stawkę podatku VAT w wysokości 8%, kwalifikując jako sprzedaż wyrobów o symbolu ex 01.4, jako zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, wymienione w poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy.

Wnioskodawca mając wątpliwości z kwalifikacją statystyczną sprzedawanych wyrobów wystąpił do Urzędu Statystycznego, który to zakwalifikował wyroby jako:

* PKWiU 10.11.0 "Mięso z bydła świeże lub schłodzone"

* PKWiU 10.11.12.0 "Mięso ze świń świeże lub schłodzone".

W świetle dokonanej klasyfikacji przez Urząd Statystyczny z dnia 4 marca 2011 r. towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 10.11.0 "Mięso z bydła świeże lub schłodzone" i PKWiU 10.11.12.0 "Mięso ze świń świeże lub schłodzone", należy przeanalizować przepisy dotyczące opodatkowania towarów należących do tego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. "Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

1.

tłuszczów technicznych,

2.

produktów ubocznych garbarń,

3.

skór i skórek, niejadalnych,

4.

piór, puchu, pierza i skórek ptaków".

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W pkt 1 objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z kolei zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) powołanej wyżej ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. "Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

1.

tłuszczów technicznych,

2.

produktów ubocznych garbarń,

3.

skór i skórek, niejadalnych,

4.

piór, puchu, pierza i skórek ptaków,

5.

wełny szarpanej".

W pkt 2 objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż towary sprzedawane przez Wnioskodawcę tj. półtusze wołowe i wieprzowe, sklasyfikowane odpowiednio pod symbolem PKWiU 10.11.0 "Mięso z bydła świeże lub schłodzone" i PKWiU 10.11.12.0 "Mięso ze świń świeże lub schłodzone" mieszczą się zarówno w poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy. Podane klasyfikacje zawierają się bowiem w grupowaniu PKWiU ex 10.1 i nie są wymienione wśród wyłączeń.

Jednakże z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Wobec powyższego, sprzedaż przez Wnioskodawcę półtusz wieprzowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.11.12.0 oraz półtusz wołowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.11.0 od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy.

Końcowo podkreślić należy, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie, a także analiza prawidłowości zaklasyfikowania przedmiotowych towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony. Ponadto tut. Organ nie jest również uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych towarów. Interpretację wydano na podstawie klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę, stosownie do klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Urząd Statystyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl