IPTPP2/443-201/13-5/JN - Uznanie świadczonych usług transportu towarów za niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów oraz zastosowanie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-201/13-5/JN Uznanie świadczonych usług transportu towarów za niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów oraz zastosowanie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania świadczonych usług transportu towarów za niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów - jest nieprawidłowe,

* zastosowania stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług transportu towarów za niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów oraz zastosowania stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu towarów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2013 r. poprzez przeformułowanie pytania i przedstawienie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, zarejestrowanym dla potrzeb realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych UE. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest transport samochodowy, krajowy jak i zagraniczny.

Strategicznym klientem Wnioskodawcy jest polski podmiot gospodarczy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będący czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym również dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych UE. Kwalifikacja podatkowa usług transportu towaru dla wspomnianego klienta są przedmiotem niniejszego wniosku.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi międzynarodowego transportu towarów stanowią część składową transportu międzynarodowego, realizowanego w związku z importem towarów z Chin do Polski z odprawą celną na terenie Niemiec, który to import dokonywany jest przez wspomnianego klienta Wnioskodawcy. Wnioskodawca odbiera towar po przeprowadzonej odprawie celnej i dostarcza do miejsca odbioru na terenie Polski, będącego siedzibą klienta.

Usługi transportu międzynarodowego towarów świadczone przez Wnioskodawcę w całości realizowane są na terenie UE, niemniej jednak stanowią część usług transportu międzynarodowego, gdyż dotyczą one transportu z kraju trzeciego do Polski. Preferencyjną stawkę podatku VAT 0% dla wyżej wymienionych usług transportu, Wnioskodawca będzie stosował w fakturach sprzedażowych pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przypadku usług transportowych będących przedmiotem wniosku dokumentami tymi są:

* morski list przewozowy,

* faktura wystawiona przez Wnioskodawcę,

* dokument potwierdzający odbiór przesyłki po odprawie celnej.

Wymienione dokumenty pozwalają precyzyjnie określić miejsce nadania towaru, które znajduje się w kraju trzecim i identyfikację jednostki realizującej transport morski do portu docelowego na terenie kraju UE innego niż Polska oraz numery poszczególnych ładunków. Dodatkowo numery ładunków odbieranych przez Wnioskodawcę wymienione są w dokumencie wystawionym przy wydaniu ładunków po odprawie celnej. Czynności związane z odprawą celną nie wchodzą w zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 maja 2013 r.).

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu towarów na rzecz polskiego podatnika podatku VAT, usług stanowiących część składową transportu międzynarodowego, realizowanego w związku z importem towarów z kraju trzeciego do Polski z odprawą celną na terenie kraju członkowskiego UE innego niż Polska, stanowią niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, usługę, która korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 27 maja 2013 r.), świadczone usługi międzynarodowego transportu towarów na rzecz polskiego podatnika podatku VAT, związane z importem towarów, dla których odprawa celna dokonywana jest na terenie kraju członkowskiego UE innego niż terytorium Polski i dalej dostarczane są do miejsca odbioru na terenie Polski, usługi te stanowią jedną i niepodzielną kompleksową usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 opodatkowane stawką podatku VAT 0%.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Prawidłowe określenie stawki VAT dla usług transportowych uzależnione jest przede wszystkim od właściwego określenia miejsca opodatkowania. Miejsce świadczenia usług transportowych uzależnione jest od tego, czy usługi te świadczone są na rzecz podatników, czy też na rzecz podatników niebędących podatnikami.

Jeżeli usługa międzynarodowego transportu towarów jest wykonywana na rzecz podatnika wówczas zastosowanie znajduje ogólna zasada dla miejsca świadczenia usług, co oznacza, iż miejsce świadczenia wyznaczane jest przez siedzibę usługobiorcy (art. 28 ustawy o VAT).

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku wynika jednoznacznie, że usługobiorcą jest polski podatnik, zatem miejscem opodatkowania świadczonych usług transportowych jest terytorium Polski. Stawka VAT uzależniona jest od rodzaju tego transportu. Jeśli jest to transport międzynarodowy, wówczas obowiązuje stawka VAT 0%.

Zgodnie z przepisami art. 83 ust. 3 ustawy o VAT ust. 3 pkt a, przez usługi transportu międzynarodowego towarów rozumie się przewóz towarów z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Ponadto, zgodnie z przepisami paragrafu 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia VAT, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku VAT stosuje się również do świadczonych na rzecz polskiego podatnika wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeśli transport ten stanowi część usług transportu międzynarodowego oraz pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązujących przepisów ustawy VAT, opodatkowaniu podlega m.in. świadczenie usług za wynagrodzeniem, będące każdym świadczeniem, które nie stanowi dostawy towarów. Polskie przepisy ustawy o VAT wskazują wręcz na traktowanie elementów składowych usługi podstawowej jako jednorodnego świadczenia.

W przypadku usług będących przedmiotem wniosku mamy do czynienia ze zdarzeniem gospodarczym polegającym na przywozie towaru z miejsca nadania znajdującego się w kraju trzecim do miejsca przeznaczenia w kraju UE. Wnioskodawca świadczy usługę transportową na trasie położonej na terytorium Wspólnoty, realizowaną pomiędzy Niemcami i Polską.

Usługa ta stanowi jednorodny element usługi całościowej klienta Wnioskodawcy, polegającej na przywozie towarów do Polski z kraju trzeciego. W przypadku objętym wnioskiem odprawa celna towarów (dopuszczenie do obrotu) dokonywana jest w innym niż Polska kraju UE, nie dochodzi więc do importu towarów w Polsce w świetle ustawy o VAT. Niemniej jednak przedmiotowa usługa spełnia definicję transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1b ustawy o VAT. Ponieważ w omawianej sytuacji nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu ustawy o VAT, nie będzie miał zastosowania warunek posiadania dokumentu potwierdzającego wliczenie usługi transportu do podstawy opodatkowania w imporcie towarów.

Podsumowując, po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków określonych w art. 83 ust. 5 pkt 1 będzie mógł na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 stosować do przedmiotowych usług stawkę podatku VAT właściwą dla międzynarodowego transportu towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* uznania świadczonych usług transportu towarów za niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów - uznaje się za nieprawidłowe,

* zastosowania stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu towarów - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z kolei § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) stanowi, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do treści ust. 2 powołanego wyżej paragrafu przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (§ 9 ust. 3 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, zarejestrowanym dla potrzeb realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych UE. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest transport samochodowy, krajowy jak i zagraniczny. Strategicznym klientem Wnioskodawcy jest polski podmiot gospodarczy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będący czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym również dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych UE. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi międzynarodowego transportu towarów stanowią część składową transportu międzynarodowego, realizowanego w związku z transportem towarów z Chin do Polski z odprawą celną na terenie Niemiec, który to import dokonywany jest przez wspomnianego klienta Wnioskodawcy. Wnioskodawca odbiera towar po przeprowadzonej odprawie celnej i dostarcza do miejsca odbioru na terenie Polski, będącego siedzibą klienta.

Usługi transportu międzynarodowego towarów świadczone przez Wnioskodawcę w całości realizowane są na terenie UE, niemniej jednak stanowią część usług transportu międzynarodowego, gdyż dotyczą one transportu z kraju trzeciego do Polski. Preferencyjną stawkę podatku VAT 0% dla wyżej wymienionych usług transportu, Wnioskodawca będzie stosował w fakturach sprzedażowych pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 85 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przypadku usług transportowych będących przedmiotem wniosku dokumentami tymi są:

* morski list przewozowy,

* faktura wystawiona przez Wnioskodawcę,

* dokument potwierdzający odbiór przesyłki po odprawie celnej.

Wymienione dokumenty pozwalają precyzyjnie określić miejsce nadania towaru, które znajduje się w kraju trzecim i identyfikację jednostki realizującej transport morski do portu docelowego na terenie kraju UE innego niż Polska oraz numery poszczególnych ładunków. Dodatkowo numery ładunków odbieranych przez Wnioskodawcę wymienione są w dokumencie wystawionym przy wydaniu ładunków po odprawie celnej. Czynności związane z odprawą celną nie wchodzą w zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi transportu towarów, na trasie Niemcy - Polska, w związku z importem towarów z Chin do Polski, nie stanowią niepodzielnej, kompleksowej usługi transportu międzynarodowego towarów. Przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią część usług transportu międzynarodowego, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy - realizowane są na odcinku Niemcy - Polska, po uprzednim przemieszczeniu towarów z Chin i odprawie celnej towarów na terytorium Niemiec. Zatem są częścią składową transportu międzynarodowego.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportu towarów za niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów, należało uznać je za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie skoro kontrahent Wnioskodawcy jest podmiotem krajowym, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowej usługi transportu towarów - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi transportu towarów, na trasie Niemcy - Polska, spełniają definicję wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów i stanowią część usługi transportu międzynarodowego towarów, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy. Tym samym Wnioskodawca będzie uprawniony, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowych usług, pod warunkiem posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług transportu towarów, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl