IPTPP2/443-192/11-4/BM - Możliwość zachowania statusu rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami środków trwałych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-192/11-4/BM Możliwość zachowania statusu rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami środków trwałych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) uzupełnionym w dniu 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zachowania statusu rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej oraz prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego związanego z zakupami środków trwałych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zachowania statusu rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej oraz prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego związanego z zakupami środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 19 kwietnia 2004 r. posiada Pan stado zarejestrowane w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, któremu został nadany numer (...) - stado gospodarstwa rolnego. Sprzedaż z tego stada traktuje Pan jako sprzedaż rolnika ryczałtowego. W ciągu roku - jako rolnik ryczałtowy - wyhoduje Pan od 10 do 15 sztuk bydła. W tym czasie nie prowadził Pan żadnego rejestru sprzedaży, ani rejestru faktur VAT RR. Gospodarstwo rolne obejmuje 3,40 ha fizycznych i 3,10 ha przeliczeniowych.

Od dnia 20 czerwca 2005 r. (dzień nabycia stada związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą) rozpoczął Pan działalność w zakresie skupu i sprzedaży bydła. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wydała Panu drugie zaświadczenie o zarejestrowaniu siedziby stada, któremu został nadany numer (...)

Rozpoczynając działalność gospodarczą dokonał Pan - "zgłoszenia do podatku VAT" na dokumencie VAT-R. Działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych i jest prowadzona w tym samym zakresie co działalność rolnicza. Jednak przed zgłoszeniem działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym nie przedstawił Pan do wglądu żadnego rejestru sprzedaży, ani rejestru faktur VAT RR. Bydło z pierwszego stada sprzedaje Pan po upływie 1 roku, a z drugiego stada związanego z działalnością po 1-3 dniach od zakupu. Pierwsze stado zostało nabyte w celu hodowli, a następne sprzedaży, natomiast drugie stado w celu sprzedaży.

W związku z tym, pojawiła się wątpliwość, czy może Pan być zaliczony do grupy rolników i przyjmować faktury VAT RR za sprzedaż własnego bydła. Na potrzeby działalności gospodarczej zakupił Pan środki trwałe i materiały do budynku gospodarczego - obory: silos podwyższony z rękawem i wspornik, ciągnik rolniczy, ładowacz czołowy, owijarka bel, chwytak do bel, prasa walcowo - łańcuchowa.

Zakupione środki trwałe wykorzystywane są w działalności gospodarczej do przygotowywania i przechowywania paszy dla bydła zakupionego do działalności gospodarczej. Z zakupów tych środków trwałych odliczył Pan 100% podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powinien Pan odliczyć 100% podatku od towarów i usług, czy proporcjonalnie do każdego stada:

* stado prywatne,

* stado związane z działalnością gospodarczą oraz

czy może być zaliczony z działalności rolniczej do grupy rolników ryczałtowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu odliczenie 100% podatku od towarów i usług od nabyć środków trwałych, ponieważ dotyczy to działalności gospodarczej, a nie rolnika ryczałtowego. Ponadto uważa Pan, że może być jednocześnie rolnikiem ryczałtowym i z prywatnego stada sprzedawać bydło na podstawie faktur VAT-RR, a z działalności gospodarczej na podstawie faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Przepisy art. 88 ustawy przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 i 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

Z powyższych przepisów wynika, że w momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

W kontekście zagadnienia postawionego we wniosku ustalić należy, czy handel bydłem (zakup w celu sprzedaży, a następnie sprzedaż) może być uznany za działalność rolniczą zdefiniowaną w ww. regulacji, czy też jest pozarolniczą działalnością gospodarczą, której nie dotyczą specyficzne uregulowania właściwe dla rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym niezbędnym jest - mając na uwadze charakter czynności opisanych we wniosku, to jest m.in zakupu bydła w celu odsprzedaży - zdefiniowanie pojęć "chów" i "hodowla".

Chów to - zapewnienie zwierzętom użytkowym i hodowlanym prawidłowych warunków bytowania i rozwoju, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój pożądanych cech. Obejmuje czynności takie jak karmienie i pielęgnacja, związane z utrzymaniem zwierząt od czasu ich nabycia - zwykle młodych osobników - do czasu uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych. Odchowane zwierzęta mogą być użytkowane do produkcji (mleko, wełna, jaja), jako surowiec do produkcji (mięso, skóra), jako siła robocza (np. koń, muł, osioł) lub zwierzęta domowe (pies, kot) (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Hodowla zwierząt to - zgodnie z ustawą o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 774), zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, w zakres których wchodzi ocena wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt gospodarskich, selekcja i dobór osobników do kojarzenia prowadzony w warunkach prawidłowego chowu (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W ramach wykładni systemowej zewnętrznej można również odwołać się do definicji działalności rolniczej zawartej art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307).

Zgodnie z tą definicją działalnością rolniczą, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Uwzględniając powyższe zapisy uznać należy, że zakup bydła w celu odsprzedaży, nie jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż taka działalność ze swej istoty obejmuje przetrzymywanie zwierząt celem realizacji czynności składających się na chów lub hodowlę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Artykuł 43 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.) stanowi, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zgodnie z ww. przepisem (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r.) rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, mógł zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Rolnik ryczałtowy, który zamierzał zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, w myśl art. 43 ust. 4 (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r.) był obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Według art. 113 ust. 3 ustawy, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z powyższego przepisu pośrednio wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia). Jest to specyficzny przypadek, w którym jeden podmiot (w tym osoba fizyczna) może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych będzie zwolniona od podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, że od miesiąca kwietnia 2004 r. posiada Pan stado gospodarstwa rolnego ("prywatne"). Sprzedaż z tego stada traktuje Pan jako sprzedaż rolnika ryczałtowego. Od dnia miesiąca czerwca 2005 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży bydła. Z tego tytułu dokonał Pan "zgłoszenia do podatku VAT" na dokumencie VAT-R. Działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Bydło z pierwszego stada sprzedaje Pan po upływie 1 roku, a z drugiego stada związanego z działalnością po 1-3 dniach od zakupu. Pierwsze stado zostało nabyte w celu hodowli, a następne sprzedaży, natomiast drugie stado w celu sprzedaży. Na potrzeby działalności gospodarczej nabył Pan środki trwałe i materiały do budynku gospodarczego (obory), tj. silos podwyższony z rękawem i wspornik, ciągnik rolniczy, ładowacz czołowy, owijarka bel, chwytak do bel, prasa walcowo - łańcuchowa. Zakupione środki trwałe wykorzystywane są w działalności gospodarczej do przygotowywania i przechowywania paszy dla bydła zakupionego do działalności gospodarczej.

Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą możliwości zachowania statusu rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej oraz prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego związanego z ww. zakupami.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz zapisy odrębne stwierdzić należy, że - jak już wykazano powyżej - prowadzi Pan równolegle działalność rolniczą (w zakresie chowu lub hodowli jednego stada bydła w celu sprzedaży) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (w zakresie handlu dotyczącego drugiego stada bydła). Taka kwalifikacja prawnopodatkowa potwierdza Pana prawo do zachowania statusu rolnika ryczałtowego (zwolnionego) w odniesieniu do pierwszej kategorii działalności, przy jednoczesnym obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych z tytułu działalności handlowej.

Odnosząc się do zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, że w przypadku gdy środki trwałe, o których mowa we wniosku, są wykorzystywane tylko i wyłącznie do prowadzenia opodatkowanej działalności handlowej, miał Pan prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od ich zakupu.

W sytuacji jednak, gdy te same środki trwałe są również wykorzystywane do zwolnionej działalności rolniczej (na co może wskazywać prowadzenie przez Pana działalności rolniczej w zakresie chowu i hodowli bydła), winien Pan - w razie niemożności bezpośredniego przypisania podatku naliczonego do poszczególnych kategorii działalności - zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

W obu ww. sytuacjach (tj. pełnego bądź częściowego odliczenia podatku naliczonego) prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest zasadne, o ile nie wystąpią przesłanki je wyłączające określone w art. 88 ustawy. Niemniej, ze względu na to, że z wniosku nie wynika, żeby dokonane zakupy są związane tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowisko Pana należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl