IPTPP2/443-177/11-4/AW - Możliwość zwolnienia urzędu miasta z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-177/11-4/AW Możliwość zwolnienia urzędu miasta z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalowania kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalowania kasy rejestrującej. Pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Miasta wraz z Delegaturami jest jednostką organizacyjną Miasta. Przy pomocy Urzędu Prezydent wykonuje uchwały rady miejskiej i zadania określone przepisami prawa. Każda czynność cywilnoprawna, taka jak dostawa gruntów, naniesień budowlanych, lokali użytkowych dokumentowana jest aktem notarialnym i fakturą VAT. Również świadczenie usług takich jak dzierżawa gruntów czy obciążanie pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne z aparatów służbowych jest dokumentowane fakturami VAT. Faktury zawierają wszystkie obowiązujące elementy uregulowane przepisami ustawy i rozporządzeń wykonawczych. Dowody ujmowane są w rejestrach sprzedaży. Ewidencja księgowa prowadzona jest techniką komputerową. Umożliwia to przeprowadzenie kontroli i ustalenie prawidłowości obliczeń podatku VAT wg obowiązujących stawek. Płatności dotyczące czynności opodatkowanych przekazywane są za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy. Punkty kasowe w Urzędzie Miasta i w pięciu Delegaturach służą pobieraniu opłat administracyjnych oraz wpłat z tytułu: podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku rolnego, opłaty skarbowej, zajęcia pasa drogowego oraz rozliczeń pracowników UM (zaliczki na wydatki, delegacje służbowe, spłaty pożyczek mieszkaniowych itp.).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że przed dniem 1 stycznia 2011 r. nie rozpoczął ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy użyciu kas rejestrujących. Kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 40 000 zł.

Ponadto opłaty administracyjne, o których mowa we wniosku Wnioskodawca pobiera z tytułu: wydania prawa jazdy, dowodu osobistego, dowodu rejestracyjnego pojazdu itp.

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie administracji publicznej sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 84, więc punkty kasowe Wnioskodawcy pobierają należności w zakresie usług administracji publicznej (opłaty administracyjne, wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku rolnego, opłaty skarbowej, zajęcia pasa drogowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca pobierając w kasach opłaty administracyjne i wpłaty z tytułu wymienionych czynności cywilnoprawnych ma obowiązek instalowania kas fiskalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierając opłaty administracyjne i inne wpłaty z tytułu wymienionych we wniosku czynności, korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych zgodnie z poz. 28 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Natomiast w stosunku do czynności cywilnoprawnych, które rodzą obowiązek podatkowy VAT Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia zgodnie z poz. 35, 37 i 38 załącznika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zwane dalej rozporządzeniem. Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Wśród czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w załączniku do rozporządzenia wymieniono:

* w poz. 28 - usługi administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych (PKWiU 84),

* w poz. 33 - dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze prawo własnościowe do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2),

* w poz. 35 - dostawę nieruchomości,

* w poz. 37 - świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2),

* w poz. 38 - dzierżawę gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Przy czym 2) wskazany w ww. poz. 33 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Odnośnie korzystania ze zwolnienia wymienionego w poz. 37 wymagane jest spełnienie określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, w ramach których świadczy usługi sklasyfikowane jako usługi administracyjne (84 PKWiU), a więc pobiera opłaty administracyjne (z tytułu wydania prawa jazdy, dowodu osobistego, dowodu rejestracyjnego pojazdu) oraz wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku rolnego, opłaty skarbowej, zajęcia pasa drogowego. Ponadto Wnioskodawca wykonuje czynności cywilnoprawne takie jak dostawa gruntów, naniesień budowlanych, lokali użytkowych czy też dzierżawa gruntów oraz obciążanie pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne z aparatów służbowych. Wszystkie ww. czynności cywilnoprawne dokumentowane są fakturami, które zawierają obowiązujące elementy uregulowane przepisami ustawy i rozporządzeń wykonawczych. Ewidencja księgowa umożliwia przeprowadzenie kontroli i ustalenie prawidłowości obliczeń podatku VAT. Płatności dotyczące czynności opodatkowanych (czynności cywilnoprawnych) przekazywane są za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przed dniem 1 stycznia 2011 r. Obrót na rzecz osób fizycznych przekroczył w 2010 r. kwotę 40 000 zł.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca - jak wskazano w przedmiotowym wniosku - świadczy usługi administracji publicznej sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupie oznaczonej symbolem 84 i pobiera opłaty administracyjne oraz wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty skarbowej, zajęcia pasa drogowego, to tym samym w powyższym zakresie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r., na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w powiązaniu z poz. 28 załącznika do tego rozporządzenia.

Natomiast w przypadku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności cywilnoprawnych, takich jak dostawa gruntów, naniesień budowlanych, lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, to w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy założeniu, że zapłata za świadczone usługi w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Ponadto należy wskazać, iż czynności polegające na dostawie nieruchomości i dzierżawie gruntów są objęte również zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 35 oraz 38 załącznika do powołanego rozporządzenia.

Odnośnie natomiast rozliczeń z pracownikami, to jeżeli u Wnioskodawcy wystąpi dostawa towarów bądź świadczenie usług na rzecz pracowników, czynności te podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. na podstawie przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 33 załącznika do rozporządzenia.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług na kasie rejestrującej, należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo podkreślić należy, iż analiza prawidłowości zaklasyfikowania przedmiotowych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 4b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług, a niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl