IPTPP2/443-174/14-5/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-174/14-5/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku budową przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców na rzecz Gminy na podstawie umów o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz prawa do odliczenia podatku VAT w związku budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie, że Wnioskodawca oczekuje rozstrzygnięcia zarówno w zakresie stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego odnośnie każdego pytania oraz uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina") jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT od kwietnia 2008 r. Gmina w latach 2010 i 2012 poniosła wydatki na realizację inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Przydomowa oczyszczalnia ścieków jest indywidualną instalacją do oczyszczania ścieków dla danej nieruchomości. Niniejsza inwestycja była finansowana ze środków własnych Gminy i środków Unii Europejskiej przyznanych Gminie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Ponadto budowa oczyszczalni przydomowych była współfinansowana ze środków finansowych mieszkańców. Na podstawie zawartych pomiędzy Gminą a konkretnymi mieszkańcami Gminy umów cywilnoprawnych o dofinansowanie inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mieszkańcy Gminy zobowiązali się do dokonania wpłat na rzecz Gminy w wysokości ustalanej indywidualnie z każdym mieszkańcem i wskazanej w aneksie do umowy głównej. Z kolei Gmina zobowiązała się do przeprowadzenia inwestycji, wykonania przyłącza do budynku mieszkańca oraz niezwiększania wysokości udziału w kosztach ponad kwotę wpłaconą przez mieszkańca.

Wszelkie wydatki związane z wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, jako realizatora inwestycji. Wybudowane oczyszczalnie przydomowe są własnością (środkami trwałymi) Gminy. Mieszkańcy, którym zostały wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków od momentu ich wybudowania korzystają z nich nieodpłatnie.

Pełna treść umowy wraz z aneksem zawieranym do każdej umowy brzmią następująco:

Umowa zawarta w dniu (x) w... pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy (x), zwaną w dalszej części umowy Gminą a Panem (nią) (x) będącym/ą właścicielem (współwłaścicielem, samoistnym posiadaczem) działki (łek) oznaczonej (ych) w ewidencji gruntów nr geod. (x) położonej (ych) w miejscowości (x), zwanym w dalszej części umowy Właścicielem,

§ 1

Gmina oświadcza, że jest realizatorem (inwestorem) zadania inwestycyjnego pn.: "...", które planuje wykonać w ramach PROW 2007-2013, działanie 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w latach 2010-2011 z zachowaniem szczególnej staranności, aby zminimalizować ewentualne szkody, które mogą powstawać w trakcie prowadzenia prac.

§ 2

1. Ustala się, że na realizację zadania inwestycyjnego, realizowanego przez Gminę, Właściciel ponosić będzie koszty w wysokości 25% brutto wartości przetargowej za indywidualną oczyszczalnię przydomową, montowaną w gospodarstwie Właściciela.

2. Kwota, o której mowa w punkcie 1, wchodzi w zakres wkładu własnego beneficjenta w realizację operacji w rozumieniu przepisów o PROW 2007-2013.

§ 3

1. Właściciel oświadcza, że posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich.

2. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na realizację indywidualnej oczyszczalni przydomowej w jego nieruchomości na warunkach określonych w umowie i na zachowanie celu operacji do 2016 r.

§ 4

1. Właściciel dokona wpłaty kwoty, o której mowa w § 2 pkt 1 w wysokości 25% brutto wartości przetargowej za indywidualną oczyszczalnię przydomową, montowaną w gospodarstwie właściciela do kasy Urzędu Gminy, lub na konto bankowe. Powyższa kwota powinna być wpłacona w dwóch ratach, przy czym pierwsza z nich w kwocie (x) zł powinna wpłynąć do kasy urzędu lub na ww. rachunek do dnia (x). O terminie i wysokości II raty Właściciel zawiadomiony zostanie pisemnie po rozstrzygnięciu przetargu i rozpoczęciu realizacji inwestycji przez Gminę. Ewentualne roboty dodatkowe przy budowie przydomowych oczyszczalni rozliczone zostaną na podstawie kosztorysu powykonawczego, a Właściciel zobowiązany jest do wniesienia opłaty w wysokości 25% ich wartości brutto.

2. Niewpłacenie kwoty w wysokości (x) zł i niedotrzymanie terminu określonego umową oznacza rezygnację z udziału w realizacji inwestycji i odstąpienie od umowy.

3. W przypadku odstąpienia przez Gminę od realizacji inwestycji wpłacona kwota w wysokości (x) zł podlega zwrotowi.

§ 5

1. Właściciel w pełni akceptuje warunki i wyraża zgodę na:

a. Wejście na grunt celem dokonania przyłączenia i montażu oczyszczalni z urządzeniami towarzyszącymi;

b. Usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót;

c. Przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową.

2. Właściciel nie będzie wnosił przeciwko Gminie żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkód.

3. Gmina nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z umowy.

§ 6

W przypadku niewywiązania się z warunków określonych w § 3 ust. 2 oraz § 4 ust. 1 umowy przez Właściciela, Gmina odstępuje od umowy i zawiesza realizację zadania na terenie nieruchomości Właściciela.

§ 7

1. Po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy Właścicielowi na okres 7 lat od dnia jej przekazania.

2. Umowa użyczenia zawarta zostanie po podpisaniu przez Wykonawcę, przedstawiciela Gminy i Właściciela protokołu odbioru wykonanej oczyszczalni.

§ 8

W kwestiach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 9

Umowę sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem jednego egzemplarza dla Właściciela i dwóch egzemplarzy - dla "Gminy".

Aneks nr 1

Sporządzony w dniu (x) w... do umowy zawartej w dniu (x) w... pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy (x), zwaną w dalszej części umowy Gminą a Panem (nią) (x) będącym/ą właścicielem (współwłaścicielem, samoistnym posiadaczem) działki (łek) oznaczonej (ych) w ewidencji gruntów nr geod. (x), położonej (ych) w miejscowości (x), zwanym dalej Właścicielem,

§ 1

W powołanej na wstępie umowie wprowadza się następujące zmiany:

1.

§ 2 otrzymuje brzmienie:"Właściciel przekaże darowiznę w kwocie (x) zł (słownie zł (x)) na rzecz Gminy w celu realizacji zadania inwestycyjnego pn.... - co stanowi 25% brutto wartości inwestycji ustalonej w przetargu".

2.

w § 4 ust. 1 skreśla się zdanie trzecie.

3.

w § 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

Ustala się termin wpłaty II raty darowizny w kwocie (x) zł na dzień (x).

§ 2

1. § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

Po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie stanowiła własność Gminy, którą Gmina przekaże Właścicielowi w użytkowanie na podstawie umowy użyczenia na okres 5 lat słownie: (pięć lat) - licząc od następnego dnia, w którym Gmina otrzymała ostateczną płatność od Agencji.

§ 3

Pozostałe postanowienia Umowy nie ulegają zmianie.

§ 4

Aneks Nr 1 został sporządzony w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.

Gmina zawierała również umowę z mieszkańcami uwzględniającą w sobie treść ww. aneksu, o następującej treści:

Zawarta w dniu (x) w... pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy - (x), zwaną w dalszej części umowy Gminą a Panem (nią) (x) będącym/ą właścicielem (współwłaścicielem, samoistnym posiadaczem) działki (łek) oznaczonej (ych) w ewidencji gruntów nr geod. (x) położonej (ych) w miejscowości (x), zwanym w dalszej części umowy Właścicielem,

§ 1

Gmina oświadcza, ze jest realizatorem (inwestorem) zadania inwestycyjnego pn.: "...", które planuje wykonać w ramach PROW 2007-2013, działanie 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w roku 2012 z zachowaniem szczególnej staranności, aby zminimalizować ewentualne szkody, które mogą powstawać w trakcie prowadzenia prac.

§ 2

1. Ustala się, że na realizację zadania inwestycyjnego, realizowanego przez Gminę, Właściciel przekaże darowiznę w kwocie stanowiącej 30% brutto wartości inwestycji ustalonej w przetargu za budowę indywidualnej oczyszczalni przydomowej, montowanej w gospodarstwie Właściciela.

2. Kwota, o której mowa w punkcie 1, wchodzi w zakres wkładu własnego beneficjenta w realizację operacji w rozumieniu przepisów o PROW 2007-2013.

§ 3

1. Właściciel oświadcza, że posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich.

2. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na realizację indywidualnej oczyszczalni przydomowej na jego nieruchomości na warunkach określonych w umowie i na zachowanie celu operacji do 2018 r.

§ 4

1. Właściciel przekaże darowiznę w kwocie (x) zł, (słownie złotych: (x)) na rzecz Gminy w celu realizacji zadania inwestycyjnego pn.... - co stanowi 30% brutto wartości inwestycji ustalonej w przetargu, na konto bankowe Nr.

2. Powyższa darowizna powinna być wpłacona jednorazowo do dnia (x). Ewentualne roboty dodatkowe przy budowie przydomowych oczyszczalni rozliczone zostaną na podstawie kosztorysu powykonawczego, a Właściciel zobowiązuje się do wniesienia kwoty w wysokości 30% ich wartości brutto.

§ 5

1. Właściciel w pełni akceptuje warunki umowy i wyraża zgodę na:

a.

wejście na grunt celem dokonania przyłączenia i montażu indywidualnej oczyszczalni przydomowej z urządzeniami towarzyszącymi;

b.

usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót;

c.

przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową.

2. Właściciel nie będzie wnosił przeciwko Gminie żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkód.

3. Gmina nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z umowy.

§ 6

W przypadku niewywiązania się z warunków określonych w § 3 ust. 2 oraz § 4 niniejszej umowy przez Właściciela, Gmina odstępuje od umowy i zawiesza realizację zadania na terenie nieruchomości Właściciela do czasu spełnienia warunków i wpłacenia darowizny lecz nie później niż do (x).

§ 7

1. Po wybudowaniu indywidualna oczyszczalnia przydomowa będzie stanowiła własność Gminy, którą Gmina przekaże Właścicielowi w użytkowanie na podstawie umowy użyczenia na okres 5 lat - licząc od następnego dnia, w którym Gmina otrzymała ostateczną płatność od Agencji.

2. Umowa użyczenia zawarta zostanie po podpisaniu przez Wykonawcę, Gminę i Właściciela, protokołu odbioru wykonanej indywidualnej oczyszczalni przydomowej.

§ 8

W kwestiach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 9

Umowę sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.

W piśmie z dnia 9 maja 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że wpłaty dokonywane przez mieszkańców na rzecz Gminy na poczet budowy przydomowych oczyszczalni ścieków mają charakter obowiązkowy. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków była i będzie uzależniona od wniesienia wpłaty przez poszczególnych mieszkańców Gminy. Umowy o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zawierane z mieszkańcami stanowią, że warunkiem wybudowania przez Gminę oczyszczalni jest dokonanie przez mieszkańca stosowanej wpłaty na rzecz Gminy. Jeżeli mieszkaniec nie wywiąże się z obowiązku uiszczenia stosownej kwoty tytułem budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, Gmina odstąpi od umowy i do wybudowania oczyszczalni nie dojdzie.

Realizowana inwestycja polegająca na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r" poz. 594 z późn. zm.). Podstawą prawną działania Gminy polegającego na wybudowaniu na terenie Gminy przydomowych oczyszczalni ścieków był art. 7 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, zgodnie z którym do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.

Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych zadań inwestycyjnych wykorzystywane są i będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, zdaniem Gminy warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT zostały spełnione. Gmina jest podatnikiem VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług budowy oczyszczalni na rzecz mieszkańców Gminy, w związku z zawartymi umowami cywilnoprawnymi o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Czynności Gminy, które podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT dają więc prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z wykonaniem tych czynności.

Tym samym Gmina w zakresie pytania nr 2 stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Stanowisko Gminy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w związku z opodatkowaniem wpłat dokonanych na rzecz Gminy przez mieszkańców Gminy na poczet ich wybudowania podziela Minister Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 grudnia 2012 r. sygn. ITPP1/443-1197/12/DM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT od kwietnia 2008 r. Gmina w latach 2010 i 2012 poniosła wydatki na realizację inwestycji polecającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Przydomowa oczyszczalnia ścieków jest indywidualną instalacją do oczyszczania ścieków dla danej nieruchomości. Na podstawie zawartych pomiędzy Gminą a konkretnymi mieszkańcami Gminy umów cywilnoprawnych o dofinansowanie inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mieszkańcy Gminy zobowiązali się do dokonania wpłat na rzecz Gminy w wysokości ustalanej indywidualnie z każdym mieszkańcem i wskazanej w aneksie do umowy głównej. Z kolei Gmina zobowiązała się do przeprowadzenia inwestycji, wykonania przyłącza do budynku mieszkańca oraz niezwiększania wysokości udziału w kosztach ponad kwotę wpłaconą przez mieszkańca. Wszelkie wydatki związane z wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, jako realizatora inwestycji. Wybudowane oczyszczalnie przydomowe są własnością (środkami trwałymi) Gminy. Mieszkańcy, którym zostały wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków od momentu ich wybudowania korzystają z nich nieodpłatnie.

Wpłaty dokonywane przez mieszkańców na rzecz Gminy na poczet budowy przydomowych oczyszczalni ścieków mają charakter obowiązkowy. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków była i będzie uzależniona od wniesienia wpłaty przez poszczególnych mieszkańców Gminy. Umowy o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zawierane z mieszkańcami stanowią, że warunkiem wybudowania przez Gminę oczyszczalni jest dokonanie przez mieszkańca stosowanej wpłaty na rzecz Gminy. Jeżeli mieszkaniec nie wywiąże się z obowiązku uiszczenia stosownej kwoty tytułem budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, Gmina odstąpi od umowy i do wybudowania oczyszczalni nie dojdzie. Realizowana inwestycja polegająca na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych zadań inwestycyjnych wykorzystywane są i będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż - jak zostało rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej Nr IPTPP2/443-174/14-4/JN - czynności, do wykonania których zobowiązał się Wnioskodawca pod warunkiem otrzymania wpłat od mieszkańców, stanowią/będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym w świetle przepisów ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych ww. czynności nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przypomnieć należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, żeby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niezbędne jest wykazanie przez niego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych zadań inwestycyjnych wykorzystywane są i będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji mają/będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Natomiast wniosek w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców na rzecz Gminy na podstawie umów o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, został rozstrzygnięty w interpretacji Nr IPTPP2/443-174/14-4/JN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl