IPTPP2/443-153/12-2/KW - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-153/12-2/KW Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012 r. (data wpływu 16 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT. Stowarzyszenie realizując cele statutowe złożyło za pośrednictwem Grupy do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.: "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 21 października 2011 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji. Celem operacji było nowoczesne wyposażenie świetlicy w celu stworzenia centrum kulturalnego wsi, w którym mieszkańcy będą mogli rozwijać zainteresowania, szkolić się, spotykać i integrować.

W ramach realizacji operacji zakupione zostały za kwotę 36 350,17 zł następujące sprzęty i urządzenia: stół + cztery krzesła 10 zestaw 4 990,00 zł; komoda 1 szt. 350,00 zł; wieszak stojący 2 szt. 268,00 zł; Scrabble - gra 1 szt. 98,00 zł; Monopoly - gra 1 szt. 100,00 zł; szachy 1 szt. 38,00 zł; tablica korkowa 1 szt. 142,43 zł; dozownik do mydła 1 szt. 124,00 zł; suszarka do naczyń 1 szt. 75,00 zł; koszopopielniczka 1 szt. 71,91 zł; meble kuchenne 1 zestaw 2 760,00 zł; kuchenka mikrofalowa 1 szt. 229,00 zł; kuchnia gazowa do zabudowy 1 szt. 1 143,31 zł; okap 1 szt. 338,99 zł; zmywarka do zabudowy 1 szt. 1 075,00 zł; lodówko - zamrażarka 1 szt. 1 499,00 zł; ekspres do kawy ciśnieniowy 1 szt. 399,00 zł; zlewozmywak 1 szt. 340,00 zł; przepływowy podgrzewacz wody 2 szt. 330,00 zł; pionowy ogrzewacz wody 1 szt. 639,60 zł; barszczówka 24 szt. 242,06 zł; bulionówka 24 szt. 176,53 zł; cukierniczka z przykrywką 5 szt. 94,96 zł; dzbanek na mleko 5 szt. 52,15 zł; dzbanek ATLANTIS 5 szt. 164,70 zł; filiżanka + spodek 24 zestaw 217,86 zł; kubek 24 szt. 218,15 zł; zestaw obiadowy 6 zestaw 521,99 zł; półmisek okrągły głęboki 4 szt. 42,36 zł; półmisek owalny 4 szt. 119,70 zł; półmisek owalny 4 szt. 65,98 zł; salaterka 4 szt. 33,36 zł; salaterka 4 szt. 97,27 zł; salaterka 4 szt. 18,06 zł; salaterka 6 szt. 42,80 zł; salaterka 6 szt. 33,36 zł; serwetnik 6 szt. 20,30 zł; sosjerka 6 szt. 37,86 zł; śledziarka 4 szt. 47,43 zł; talerz deserowy 24 szt. 120,44 zł; talerz deserowy 24 szt. 118,67 zł; waza do zupy 4 szt. 98,35 zł; zestaw garnków nierdzewnych 1 zestaw 241,97 zł; komplet noży w bloku 1 zestaw 141,14 zł; patera do ciasta 3 szt. 200,92 zł; podgrzewacz roll-top 1 szt. 538,74 zł; termos stalowy z przyciskiem 4 szt. 186,96 zł; termos cateringowy 1 szt. 554,51 zł; brytfanna 1 szt. 74,99 zł; cedzak nierdzewny 1 szt. 27,82 zł; chochla 2 szt. 79,70 zł; naczynie z podgrzewaczem owalne 1 szt. 142,00 zł; naczynie z podgrzewaczem waza 1 szt. 113,00 zł; patelnia 1 szt. 60,27 zł; patera do ciastek 3-stopniowa 2 szt. 336,48 zł; patera na owoce 2 szt. 132,80 zł; patera z kloszem 1 szt. 141,10 zł; pojemnik na wykałaczki 2 szt. 22,14 zł; pucharek do lodów 24 szt. 216,09 zł; pucharek do lodów 24 szt. 84,72 zł; wiaderko do chłodzenia szampana 1 szt. 35,29 zł; zestaw 5 misek 1 zestaw 7,99 zł; zestaw szklanek i kieliszków 4 zestaw 887,22 zł; zestaw szklanek i kieliszków 4 zestaw 1 205,79 zł; termos stalowy z pompką 2 szt. 218,94 zł; zestaw do przypraw 2 zestaw 30,30 zł; zestaw przyborów kuchennych 1 szt. 66,22 zł; obrus plamoodporny (160x300) 5 szt. 201,66 zł; obrus plamoodporny (100x160) 10 szt. 191,51 zł; meblościanka 1 szt. 1 743,25 zł; ksero, skaner, drukarka 1 szt. 759,00 zł; zestaw kina domowego 1 zestaw 1099,01 zł; telewizor LCD FULL HD 1 szt. 1 999,00 zł; uchwyt do telewizora 1 szt. 320,00 zł; manualny ekran projekcyjny 1 szt. 450,00 zł; projektor 1 szt. 1 390,00 zł; mikrofony bezprzewodowe - 1 zestaw 399,00 zł; mikrofon do karaoke 2 szt. 21,99 zł; kolorophone - kolorofon 1 szt. 259,00 zł; DOUBLE BALL - podwójna kula 1 szt. 399,00 zł; stół bilardowy 1 szt. 2098,00 zł; zestaw bilardowy dla gracza 1 zestaw 266,90 zł; gablota + tarcza + rzutki do gry w DART 1 zestaw 119,00 zł; rzutki 1 zestaw 30,00 zł, piłkarzyki 1 szt. 546,00 zł; zestaw do tenisa stołowego 2 zestaw 30,00 zł; badminton 2 zestaw 22,00 zł; lotki do badmintona 2 zestaw 22,00 zł; piłka siatkowa 2 szt. 54,00 zł; piłka nożna 2 szt. 78,00 zł.

Realizacja operacji została zakończona złożeniem wniosku o płatność ostateczną w Urzędzie Marszałkowskim.

Wszystkie faktury zostały przedstawione w ww. wniosku i są fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a są i będą wykorzystywane do realizacji zadań związanych z prowadzeniem przez Wnioskodawcę Świetlicy Wiejskiej i realizacji celów statutowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Poniesione koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie zostało zobowiązane do złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pn.: "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, zatem nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt.: "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT. Stowarzyszenie, realizując cele statutowe złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.: "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Celem operacji było nowoczesne wyposażenie świetlicy w celu stworzenia centrum kulturalnego wsi, w którym mieszkańcy będą mogli rozwijać zainteresowania, szkolić się, spotykać i integrować. W ramach realizacji operacji zakupione zostały sprzęty i urządzenia. Faktury VAT związane z realizacją projektu zostały wystawione na Wnioskodawcę. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy towarów w ramach realizacji operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast są i będą wykorzystywane do realizacji zadań związanych z prowadzeniem przez Wnioskodawcę Świetlicy Wiejskiej i realizacji celów statutowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów w ramach realizacji operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl