IPTPP2/443-151/13-5/AW - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania biuletynu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-151/13-5/AW Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania biuletynu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania Biuletynu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania Biuletynu,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina dokonuje publikacji Pisma Samorządu i Mieszkańców Miasta i Gminy (dalej: Biuletyn). Jest to wydanie miesięczne, informujące o bieżących sprawach i wydarzeniach w Gminie. Biuletyn jest oznaczony odpowiednim symbolem ISSN.

Zgodnie z założeniami Gminy, Biuletyn wydawany jest w celu spełnienia kilku określonych funkcji. Można je podzielić na trzy grupy. Pierwszą są cele marketingowe, a więc przede wszystkim dążenie do zwiększenia świadomości mieszkańców na temat inwestycji realizowanych na terenie Gminy, informowanie o zmianach podatkowych dotyczących bezpośrednio mieszkańców, a także o organizowanych spotkaniach kulturalnych. Druga grupa to cele o charakterze public relations, służące wzmocnieniu relacji z mieszkańcami, lokalnymi mediami, środowiskami opiniotwórczymi. Trzeci cel dotyczy zagadnień human resources, czyli budowania silnej i zmotywowanej do lokalnej inicjatywy grupy mieszkańców, integracji z Gminą, a także poprawy komunikacji wszelkich zarejestrowanych grup funkcjonujących na terenie Gminy, jak np. sołectwa czy Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Obecny (miesięczny) nakład Biuletynu wynosi około 800 egzemplarzy. Biuletyn jest co do zasady odpłatny, a cena jednostkowa egzemplarza wynosi obecnie 1,30 zł, w tym 8% VAT. Gmina jednakże sporadycznie dokonuje nieodpłatnych przekazań poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów - w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy (praktyka ta dotyczy średnio kilkunastu egzemplarzy Biuletynu miesięcznie). Jednostkowy koszt wytworzenia Biuletynu, w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł.

Ponadto, Gmina umożliwia lokalnym przedsiębiorcom zamieszczenie informacji reklamowych na specjalnie wydzielonej w celach reklamowych ostatniej stronie Biuletynu (dalej: usługi reklamowe). Umieszczanie reklam jest odpłatne. Gmina wystawia z tego tytułu faktury VAT i rozlicza VAT należny według stawki 23%.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane z publikacją Biuletynu, tj. głównie koszty przygotowania pisma, jego druku, promocji i dystrybucji. Do tej pory Gmina nie odliczała VAT naliczonego od powyższych wydatków.

W piśmie z dnia 26 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż nieodpłatne przekazywanie poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów, w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy, będzie miało związek z całokształtem prowadzonej działalności gospodarczej, w tym działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż Biuletynu podlega opodatkowaniu VAT.

2.

Czy świadczenie usług reklamowych podlega opodatkowaniu VAT.

3.

Czy nieodpłatne przekazanie Biuletynu w omawianej sytuacji podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.

Sprzedaż Biuletynu podlega opodatkowaniu VAT.

2.

Świadczenie usług reklamowych podlega opodatkowaniu VAT.

3.

Nieodpłatne przekazanie Biuletynu w omawianej sytuacji nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ad. 1-2)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jak podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, że sprzedaż Biuletynu oraz świadczenie usług reklamowych odbywa się de facto na podstawie takich właśnie umów, w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowych czynności działa ona w roli podatnika VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, sprzedaż Biuletynu oraz świadczenie usług reklamowych stanowią na gruncie ustawy o VAT odpowiednio odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Ad. 3)

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, "Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów".

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ww. ustawy, "Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek".

Stosownie natomiast do ust. 4 przedmiotowej regulacji, "Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł".

W świetle powyższych regulacji należy uznać, że nieodpłatne przekazanie Biuletynu w omawianej sytuacji nie podlega opodatkowaniu VAT. Jego jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania, nie przekracza 10 zł, zatem spełniona jest przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT definicja prezentu o małej wartości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terenie kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika - art. 7 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, dokonuje publikacji Pisma Samorządu i Mieszkańców Miasta i Gminy - Biuletynu. Jest to wydanie miesięczne, informujące o bieżących sprawach i wydarzeniach w Gminie. Biuletyn jest oznaczony odpowiednim symbolem ISSN. Biuletyn wydawany jest w celu spełnienia kilku określonych funkcji. Można je podzielić na trzy grupy. Pierwszą są cele marketingowe, a więc przede wszystkim dążenie do zwiększenia świadomości mieszkańców na temat inwestycji realizowanych na terenie Gminy, informowanie o zmianach podatkowych dotyczących bezpośrednio mieszkańców, a także o organizowanych spotkaniach kulturalnych. Druga grupa to cele o charakterze public relations, służące wzmocnieniu relacji z mieszkańcami, lokalnymi mediami, środowiskami opiniotwórczymi. Trzeci cel dotyczy zagadnień human resources, czyli budowania silnej i zmotywowanej do lokalnej inicjatywy grupy mieszkańców, integracji z Gminą, a także poprawy komunikacji wszelkich zarejestrowanych grup funkcjonujących na terenie Gminy, jak np. sołectwa czy Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Nakład Biuletynu wynosi około 800 egzemplarzy. Biuletyn jest co do zasady odpłatny, a cena jednostkowa egzemplarza wynosi 1,30 zł, w tym 8% VAT. Gmina jednakże sporadycznie dokonuje nieodpłatnych przekazań poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów - w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy (praktyka ta dotyczy średnio kilkunastu egzemplarzy Biuletynu miesięcznie). Jednostkowy koszt wytworzenia Biuletynu, w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł.

Wnioskodawca wskazał, iż nieodpłatne przekazywanie poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów, w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy, będzie miało związek z całokształtem prowadzonej działalności gospodarczej, w tym działalnością gospodarczą.

Ponadto, Gmina umożliwia lokalnym przedsiębiorcom zamieszczenie informacji reklamowych na specjalnie wydzielonej w celach reklamowych ostatniej stronie Biuletynu. Umieszczenie reklam jest odpłatne. Gmina wystawia z tego tytułu faktury VAT i rozlicza VAT należny według stawki 23%.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedmiotowych czynności związanych ze sprzedażą i nieodpłatnym przekazaniem Biuletynu, Gmina wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania czynności sprzedaży Biuletynu oraz udostępniania powierzchni reklamowej podkreślić należy, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy mają charakter odpłatny.

Zatem sprzedaż przez Gminę Biuletynu, stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, natomiast czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu przez Gminę lokalnym przedsiębiorcom powierzchni reklamowej na ostatniej stronie Biuletynu, będą stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czynności te odpowiednio jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż sporadycznie dokonuje nieodpłatnych przekazań poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów - w szczególności gościom wizytującym Gminę, kontrahentom oraz radnym Gminy. Jednostkowy koszt wytworzenia Biuletynu, w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł, a nieodpłatne przekazywanie poszczególnych egzemplarzy Biuletynu jako prezentów, będzie miało związek z całokształtem prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę poszczególnych egzemplarzy Biuletynu, będących prezentami małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie będzie stanowić dostawy towarów i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - koszt wytworzenia Biuletynu nie przekracza 10 zł oraz przekazanie będzie miało związek z działalnością gospodarczą.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania Biuletynu. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Biuletynu, usług reklamowych oraz nieodpłatnego przekazania Biuletynu oraz w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących bieżących wydatków związanych z publikacją Biuletynu został rozpatrzony interpretacjami Nr IPTPP2/443-151/13-4/AW, IPTPP2/443-151/13-6/AW, IPTPP2/443-151/13-7/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl