IPTPP2/443-15/11-4/BM - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-15/11-4/BM Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12 kwietnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2011 r. o podpis drugiego wspólnika Spółki oraz poprzez doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego, sformułowanie pytania i wskazanie, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje realizację projektu zakupu sprzętu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.6: Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw. Wniosek do Centrum Obsługi Przedsiębiorcy Wnioskodawca złożył 24 listopada 2010 r. Konkurs ofert dostawców sprzętu medycznego rozstrzygnięto 28 grudnia 2010 r. Planowany termin zakończenia realizacji projektu 30 marca 2011 r. Termin ten został dotrzymany. Sprzęt został opłacony i dostarczony 31 stycznia 2011 r. Opisana inwestycja może być w 42% sfinansowana ze środków strukturalnych Unii Europejskiej. Jako jednostka świadcząca usługi medyczne Wnioskodawca jest przedmiotowo zwolniony z podatku VAT.

W piśmie z dnia 10 maja 2011 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług medycznych (zwolnionych przedmiotowo z VAT). Działalność Wnioskodawcy to porady i konsultacje medyczne, badania USG, endoskopowe, biopsje. Usługi te są świadczone pacjentom zarówno jako pełnopłatne jak i jako refundowane przez NFZ. W każdym przypadku świadczone usługi są zwolnione z VAT i Wnioskodawca nie ma możliwości jego odliczenia, tym samym podatek VAT związany ze świadczeniem powyższych usług stanowi koszt uzyskania przychodu.

Usługi diagnostyczne (USG, endoskopia) świadczone są w oparciu o specjalistyczne urządzenia medyczne. Celem udoskonalenia dotychczas świadczonych usług medycznych oraz ich rozszerzenia Wnioskodawca podjął decyzję o nabyciu pełnego zestawu do videoendoskopii przewodu pokarmowego (videogastroskop, videokolonoskop, videoprocesor, monitor, wózek, myjnia endoskopowa). Wszystkie powyższe urządzenia służyć będą świadczeniu bezpośrednio przez Wnioskodawcę usług medycznych zwolnionych z VAT. Nabyte urządzenia nie będą również wynajęte innym podmiotom. Celem pozyskania środków pomocowych UE na realizację opisanych powyżej zakupów inwestycyjnych Wnioskodawca w dniu 24 listopada 2011 r. złożył w Centrum Obsługi Przedsiębiorców wniosek o dofinansowanie projektu. Wniosek został złożony celem pozyskania dofinansowania ze środków UE w ramach RPO W, Oś priorytetowa III "Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość" Działanie 6 "Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw".

Wnioskodawca w dniu 28 grudnia 2010 r. rozstrzygnął konkurs na nabycie sprzętu i podpisał umowę na jego nabycie, zaś 31 stycznia 2011 r. dokonał płatności za sprzęt.

Wniosek o dofinansowanie jest obecnie przedmiotem oceny COP i istnieje prawdopodobieństwo podpisania umowy o jego dofinansowanie, zaś warunkiem koniecznym jest dostarczenie przed jej podpisaniem interpretacji indywidualnej odnośnie możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z tym Wnioskodawca zwraca się niniejszym o potwierdzenie stanowiska, iż nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem sprzętu będącego przedmiotem wniosku o dofinansowania.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 maja 2011 r.).

Czy jest możliwość prawna odliczenia podatku VAT od nabycia sprzętu będącego przedmiotem wniosku o dofinansowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przepisy prawa podatkowego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach inwestycji finansowanej z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Usługi medyczne, które Wnioskodawca świadczy są zwolnione z podatku VAT.

Nadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na fakt, iż na nabywanym sprzęcie świadczone będą jedynie usługi zwolnione przedmiotowo z VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od nabycia sprzętu będącego przedmiotem wniosku o dofinansowanie, w związku z czym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w niniejszej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż planuje realizację projektu zakupu sprzętu do videoendoskopii przewodu pokarmowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa III: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.6: Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw. Opisana inwestycja może być w 42% sfinansowana ze środków strukturalnych Unii Europejskiej.

Działalność Wnioskodawcy to porady i konsultacje medyczne, badania USG, endoskopowe, biopsje. W każdym przypadku świadczone usługi są zwolnione z VAT i Wnioskodawca nie ma możliwości jego odliczenia, tym samym podatek VAT związany ze świadczeniem powyższych usług stanowi koszt uzyskania przychodu.

Usługi diagnostyczne (USG, endoskopia) świadczone są w oparciu o specjalistyczne urządzenia medyczne. Celem udoskonalenia dotychczas świadczonych usług medycznych oraz ich rozszerzenia Wnioskodawca podjął decyzję o nabyciu pełnego zestawu do videoendoskopii przewodu pokarmowego (videogastroskop, videokolonoskop, videoprocesor, monitor, wózek, myjnia endoskopowa). Wszystkie powyższe urządzenia służyć będą świadczeniu bezpośrednio przez Wnioskodawcę usług medycznych zwolnionych z VAT. Nabyte urządzenia nie będą również wynajęte innym podmiotom. Celem pozyskania środków pomocowych UE na realizację opisanych powyżej zakupów inwestycyjnych Wnioskodawca w dniu 24 listopada 2011 r. złożył w Centrum Obsługi Przedsiębiorców wniosek o dofinansowanie projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są wystawione na Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z ponoszonymi wydatkami na nabycie sprzętu medycznego, w ramach projektu.

Zatem stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe, jednakże niniejsze rozstrzygnięcie oparto na okoliczności, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego, nie zaś, jak wskazano we wniosku, ze zwolnienia przedmiotowego.

Jednocześnie nadmienia się, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), w przepisie § 22 przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia.

Jednakże, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl