IPTPP2/443-147/13-4/JN - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-147/13-4/JN Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest instytucją finansową powołaną z inicjatywy Sejmiku Województwa, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu w formie udzielania poręczeń na zabezpieczenia kredytów i pożyczek na finansowanie bieżącej działalności i inwestycje.

Od każdego udzielonego poręczenia podatnik pobiera wynagrodzenie w formie prowizji. Ze względu na fakt, że od 2005 r. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT, wystawia faktury VAT za naliczoną prowizję od udzielonego poręczenia ze stawką podatkową VAT - zwolniona. Wystawiona faktura VAT zgodnie z odpowiednimi w tym względzie przepisami posiada symbol - odpowiadający usługom świadczonym przez podatnika - dla PKD 64.99.Z. Następnie deklaruje wartość pobranych prowizji za dany okres w deklaracji podatkowej VAT-7 w ustawowym terminie w pozycji 20 jako dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku VAT. W toku działalności podatnik nabywa towary i usługi niezbędne do wykonywania czynności pośrednictwa finansowego, od których nie odlicza podatku VAT. Całą wartość zakupu zalicza do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym naliczony podatek VAT nie jest wykazywany w deklaracji VAT-7 w danym okresie. Wymienione usługi to aktualnie jedyna prowadzona działalność podmiotu.

Dnia 14 grudnia 2009 r. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości. Przyznane dofinansowanie stanowi zwrotną dotację, której celem jest dekapitalizowanie funduszu poręczeniowego jednostki. Okres realizacji wymienionego projektu został określony na okres 1 roku. Po upływie roku okres realizacji został przedłużony o kolejny rok (2011), a następnie został przedłużony o kolejne 6 miesięcy 2012 r. Aktualnie okres realizacji projektu został wydłużony do 31 marca 2013 r. Oprócz tego od zakończenia finansowej realizacji projektu beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat. Przyznana dotacja przeznaczona jest na realizację statutowej działalności jednostki, czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, od których będzie naliczana prowizja zwolniona z opodatkowania VAT. W ramach projektu jednostka ponosiła w 2010 i 2011, 2012 r. i nadal będzie ponosiła w 2013 r. koszty zarządzania i administracji funduszem, których wysokość jest określona we wniosku o przyznanie dotacji. Koszty te poniesione w 2010 i 2011 r. w ramach określonego limitu stanowią koszty kwalifikowalne projektu. W 2012 i 2013 r. koszty te nie stanowiły i nie będą stanowić kosztów kwalifikowalnych projektu. Identyczne niezależnie od powyższego koszty te będą służyły wyłącznie ww. sprzedaży - zwolnionej z opodatkowania VAT. Dotacja w części kosztów kwalifikowalnych obejmujących koszty zarządzania i administracji stanowi refundację i nie podlega zwrotowi.

W piśmie z dnia 18 kwietnia 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach projektu wskazanego w sekcji G druku ORD-IN z dnia 21 lutego 2013 r. tj. "...". Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach kosztów kwalifikowalnych ww. projektu wystawione są na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednostka ma możliwość odzyskania podatku VAT od kosztów poniesionych na zakup towarów i usług w ramach projektu dofinansowania funduszu poręczeniowego w trakcie jego realizacji w kolejnym roku, czyli w roku 2013 i po jego zakończeniu. Odpowiedź na to pytanie jest niezbędna do ustalenia kwalifikowalności podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego poniesionego na realizację projektu w roku 2013.

Wnioskodawca nadmienił, że w dniu 13 lutego 2012 r. zwrócił się, zgodnie z zaleceniem Instytucji Pośredniczącej RPO W z pytaniem o tej samej. W przedmiotowej sprawie wydano interpretację indywidualną o sygnaturze IBPP4/443-146/12-4/PR, uznając że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione usługi w opisie stanu faktycznego obejmują usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, o czym stanowi aktualnie obowiązujący art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT. Zatem nabycie towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności udzielania poręczeń, zwolnionych od podatku VAT, nie dają podatnikowi świadczącemu te usługi prawa do odliczania podatku VAT przy nabyciu tych towarów i usług, co wyraża art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nie ma możliwości zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest instytucją finansową powołaną z inicjatywy Sejmiku Województwa, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu w formie udzielania poręczeń na zabezpieczenia kredytów i pożyczek na finansowanie bieżącej działalności i inwestycje. Dnia 14 grudnia 2009 r. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości na realizację projektu pn. "...". Przyznana dotacja przeznaczona jest na realizację statutowej działalności jednostki, czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, od których będzie naliczana prowizja zwolniona z opodatkowania VAT. W ramach projektu jednostka ponosiła w 2010 i 2011, 2012 r. i nadal będzie ponosiła w 2013 r. koszty zarządzania i administracji funduszem, których wysokość jest określona we wniosku o przyznanie dotacji. Koszty te będą służyły wyłącznie ww. sprzedaży - zwolnionej z opodatkowania VAT. Dotacja w części kosztów kwalifikowalnych obejmujących koszty zarządzania i administracji stanowi refundację i nie podlega zwrotowi. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach kosztów kwalifikowalnych ww. projektu wystawione są na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - poniesione wydatki w ramach projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki będą związane wyłącznie z prowadzoną działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl