IPTPP2/443-144/14-4/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-144/14-4/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 7 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów i dokumentów potwierdzających obowiązek podatkowy oraz możliwości zastosowania stawki 0% na fakturze wystawionej z tytułu otrzymania części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów i dokumentów potwierdzających obowiązek podatkowy oraz możliwości zastosowania stawki 0% na fakturze wystawionej z tytułu otrzymania części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz wpłatę brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 maja 2014 r.).

Wnioskodawca tj. Spółka, która jest podatnikiem VAT czynnym, w ramach swojej działalności zajmuje się produkcją oraz sprzedażą maszyn i części. Spółka dokonuje sprzedaży na rynku zagranicznym (eksport). Realizacja dostawy następuje na warunkach ustalanych z kontrahentami. W związku ze specyfiką produkcji (warunki i terminy dostaw są ustalane z kontrahentem z uwagi na skomplikowany cykl produkcyjny towarów) zdarza się, że terminy dostaw następują w okresach dłuższych niż 2 miesiące od zamówienia.

Spółka na poczet sprzedaży eksportowej otrzymuje zaliczki na pokrycie części kosztów produkcji, które uruchamiają proces produkcyjny. Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, moment wpływu zaliczki rodzi obowiązek podatkowy. Wnioskodawca wystawia faktury zaliczkowe (kurs euro średni NBP z dnia poprzedzającego obowiązek podatkowy) ze stawką 0%, i stosuje się odpowiednio do art. 41 ust. 9a i ust. 9b. Faktury zaliczkowe zostają ujęte w deklaracji VAT w miesiącu wpływu zaliczki. Po zakończeniu procesu produkcyjnego maszyna zostaje przekazana przewoźnikowi w ramach dostaw Incoterms 2010, w celu dostarczenia maszyn do klienta na warunkach dostawy: EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR, CIF. Z chwilą wydania towaru z magazynu Spółka wystawia fakturę VAT ze stawką 0% (kurs euro średni NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury) na wartość maszyny pomniejszoną o kwotę otrzymanych i zafakturowanych wcześniej zaliczek (wywóz towarów może nastąpić w okresach dłuższych niż 2 miesiące od otrzymania zaliczki). Na fakturze Spółka nie określa terminu dostawy za wyjątkiem dostawy realizowanej na warunkach Incoterms 2010 - EXW.

W zależności od kraju, maszyny odbierane są przez kontrahentów na różnych warunkach z różnymi terminami (np. przewóz transportem drogowym towarów następnie przeładunek towarów na transport morski i końcowy transport drogowy), w skrajnych przypadkach transport może trwać dłużej niż 3 miesiące. Na potrzeby Urzędu Celnego faktury wystawiane są w terminie wcześniejszym niż określa to art. 106i ust. 7 ustawy, za wyjątkiem warunków dostawy EXW, w których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów z magazynu. W pozostałych przypadkach Spółka wystawiając fakturę VAT (m.in. dla potrzeb Urzędu Celnego) nie jest w stanie określić daty dostawy towarów. W niektórych przypadkach Spółka otrzymuje wcześniej dokument celny - komunikat IE599 potwierdzający wywóz towarów niż potwierdzenie dostawy towarów na rzecz kontrahenta.

Wywóz towarów na rzecz kontrahentów w terminie dłuższym niż dwa miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymuje zaliczki jest uzasadniony specyfiką realizacji dostaw potwierdzonymi warunkami dostawy Incoterms 2010. W powyższym przypadku warunki i terminy dostaw ustalane są z kontrahentami na podstawie: umów, kontraktów, zamówień z uwagi na skomplikowany proces produkcyjny towarów. Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym dokonano dostawy towarów posiadać będzie dokument celny - komunikat IE599, zarówno dla eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, jak i art. 2 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który to dokument potwierdza wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej zgodnie z art. 41 ust. 6a pkt 1-3 ustawy. Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności: 1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu; 2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność; 3) zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny. W przypadku wywozu towarów w okresie dłuższym niż 2 miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zaliczkę Spółka będzie posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej do dnia złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym dokona dostawy towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy dla Spółki na warunkach dostawy Incoterms 2010: EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR, CIF w eksporcie towarów. Czy dokumenty: dokument wydania towaru, list przewozowy, fax od przewoźnika, kontrahenta, e-mail od przewoźnika, kontrahenta potwierdzają obowiązek podatkowy w eksporcie towarów.

2. W którym momencie powstanie obowiązek podatkowy w sytuacji otrzymania komunikatu IE599, a braku potwierdzenia dokonania dostawy towarów od kontrahenta. Czy potwierdzenie otrzymania komunikatu IE599 jest dostatecznym dowodem potwierdzenia powstania obowiązku podatkowego i zastosowania stawki VAT 0%.

3. Czy Spółka prawidłowo wykaże stawkę 0% na fakturze zaliczkowej w eksporcie.

4. Czy brak wywozu towarów w okresie dłuższym niż 2 miesiące od daty otrzymania zaliczki, uprawnia Spółkę do pozostawienia zaliczki ze stawką 0% podatku VAT w dacie jej otrzymania z powodu skomplikowanego procesu produkcyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Na warunkach dostawy Incoterms 2010 - EXW, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru z magazynu dostawcy, a w pozostałych przypadkach w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarem zgodnie z warunkami dostaw Incoterms 2010 - FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR, CIF. Dokumentem potwierdzającym moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem czyli określenie obowiązku podatkowego będzie: dokument wydania towaru, list przewozowy, fax od przewoźnika, kontrahenta, e-mail od przewoźnika, kontrahenta.

Ad. 2

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie art. 41 ust. 6a pkt 1-3 ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1.

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2.

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3.

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy. Spółka otrzymuje dokument celny - komunikat IE599, który nie jest dokumentem potwierdzającym obowiązek podatkowy, dlatego Spółka wykaże sprzedaż eksportową w momencie potwierdzenia dostawy towarów od kontrahenta. Komunikat IE599 jest dokumentem celnym, który daje możliwość zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów.

Ad. 3

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Natomiast w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy towaru otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka wykaże stawkę 0% na fakturze zaliczkowej w eksporcie towarów w myśl art. 41 ust. 9a, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6.

Ad. 4

Zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy, w myśl którego przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy (warunki i terminy dostaw są ustalane z kontrahentem z uwagi na skomplikowany cykl produkcyjny towarów), w których określono termin wywozu towarów - Spółka zastosuje stawkę 0% podatku VAT również do zaliczki, gdyż jest to uzasadnione specyfiką dostawy i realizacją skomplikowanego cyklu produkcji towarów o zaawansowanych procesach technologicznych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż z kolei rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

W świetle natomiast art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Wskazać w tym miejscu również należy, że w związku z późn. zm. do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonymi ustawą z 7 grudnia 2012 r., o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), które obowiązują od dnia 1 stycznia 2014 r., w zakresie obowiązku podatkowego zastosowanie znajdzie art. 19a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę - art. 19a ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 19a ust. 3 ustawy, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

W myśl art. 19a ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, z wyjątkiem dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2.

Z kolei art. 19a ust. 8 ustawy stanowi, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4 (niewystępującego w przedmiotowej sprawie).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Spółka), który jest podatnikiem VAT czynnym, w ramach swojej działalności zajmuje się produkcją oraz sprzedażą maszyn i części. Spółka dokonuje sprzedaży na rynku zagranicznym (eksport). Realizacja dostawy następuje na warunkach ustalanych z kontrahentami. W związku ze specyfiką produkcji (warunki i terminy dostaw są ustalane z kontrahentem z uwagi na skomplikowany cykl produkcyjny towarów) zdarza się, że terminy dostaw następują w okresach dłuższych niż 2 miesiące od zamówienia. Wnioskodawca na poczet sprzedaży eksportowej otrzymuje zaliczki na pokrycie części kosztów produkcji, które uruchamiają proces produkcyjny. Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, moment wpływu zaliczki rodzi obowiązek podatkowy. Spółka wystawia faktury zaliczkowe (kurs euro średni NBP z dnia poprzedzającego obowiązek podatkowy) ze stawką 0%, i stosuje się odpowiednio do art. 41 ust. 9a i ust. 9b. Faktury zaliczkowe zostają ujęte w deklaracji VAT w miesiącu wpływu zaliczki. Po zakończeniu procesu produkcyjnego maszyna zostaje przekazana przewoźnikowi w ramach dostaw Incoterms 2010, w celu dostarczenia maszyn do klienta na warunkach dostawy: EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR, CIF. Z chwilą wydania towaru z magazynu Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 0% (kurs euro średni NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury) na wartość maszyny pomniejszoną o kwotę otrzymanych i zafakturowanych wcześniej zaliczek (wywóz towarów może nastąpić w okresach dłuższych niż 2 miesiące od otrzymania zaliczki). Na fakturze Spółka nie określa terminu dostawy za wyjątkiem dostawy realizowanej na warunkach Incoterms 2010 - EXW. W zależności od kraju, maszyny odbierane są przez kontrahentów na różnych warunkach z różnymi terminami (np. przewóz transportem drogowym towarów następnie przeładunek towarów na transport morski i końcowy transport drogowy), w skrajnych przypadkach transport może trwać dłużej niż 3 miesiące. Na potrzeby Urzędu Celnego faktury wystawiane są w terminie wcześniejszym niż określa to art. 106i ust. 7 ustawy, za wyjątkiem warunków dostawy EXW, w których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów z magazynu. W pozostałych przypadkach Spółka wystawiając fakturę VAT (m.in. dla potrzeb Urzędu Celnego) nie jest w stanie określić daty dostawy towarów. W niektórych przypadkach Spółka otrzymuje wcześniej dokument celny - komunikat IE599 potwierdzający wywóz towarów niż potwierdzenie dostawy towarów na rzecz kontrahenta. Nadto Wnioskodawca wskazał, że wywóz towarów na rzecz kontrahentów w terminie dłuższym niż dwa miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymuje zaliczki jest uzasadniony specyfiką realizacji dostaw potwierdzonymi warunkami dostawy Incoterms 2010. W powyższym przypadku warunki i terminy dostaw ustalane są z kontrahentami na podstawie: umów, kontraktów, zamówień z uwagi na skomplikowany proces produkcyjny towarów. Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym dokonano dostawy towarów posiadać będzie dokument celny - komunikat IE599, zarówno dla eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, jak i art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, który to dokument potwierdza wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku wywozu towarów w okresie dłuższym niż 2 miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zaliczkę, Wnioskodawca będzie posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej do dnia złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym dokona dostawy towarów.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powołany przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Unormowanie zawarte w art. 19a ust. 1 ustawy pozostaje w zgodzie z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

W tym miejscu zauważyć należy, iż z wydaniem towaru przez dostawcę łączy się istotny skutek dokonania sprzedaży towarów, polegający m.in. na przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru jest - co do zasady - wydanie towaru. Dokonanie dostawy, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy oznacza zatem faktyczne zrealizowanie dostawy. Jeżeli strony oznaczyły inną chwilę niż wydanie towaru dla przejścia korzyści i ciężarów, to w razie wątpliwości przyjmuje się, że ta sama chwila dotyczy przejścia ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru. Ponadto, stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.

Ad.1 i 2

W związku z powyższym, odnosząc powołane przepisy prawa do przedstawionego opisu sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku dostaw towarów realizowanych - jak wskazał Wnioskodawca - na warunkach Incoterms 2010: EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR, CIF obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy na rzecz jego nabywcy tj. z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel zgodnie z zastosowanymi dla danej dostawy określonymi ww. warunkami Incoterms.

Jednocześnie zauważyć należy, iż wyżej powołane przepisy dla celów ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego nie wymagają posiadania konkretnych dokumentów. Podkreślić należy, że dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania.

Jakkolwiek Zainteresowany poza wystawioną na rzecz kontrahenta fakturą może posiadać dokument wydania towaru, list przewozowy, fax od przewoźnika, kontrahenta, e-mail od przewoźnika, kontrahenta oraz inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), o ile będą potwierdzały fakt dokonania transakcji.

W związku z powyższym, moment otrzymania dokumentu celnego komunikatu IE599, który - jak wskazał Wnioskodawca - nie jest dokumentem potwierdzającym powstanie obowiązku podatkowego, lecz dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej dającym możliwość zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów, nie będzie momentem powstania obowiązku podatkowego. Bowiem, jak wskazano wyżej, obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą przeniesienia przez Spółkę na rzecz nabywcy prawa do rozporządzania towarami jak właściciel zgodnie z przyjętymi warunkami dostawy.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2, należało uznać je za prawidłowe.

Ad. 3 i 4

Odnosząc się z kolei do kwestii możliwości zastosowania stawki 0% na fakturze wystawionej z tytułu otrzymania części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów wskazać należy, że stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

W świetle art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1.

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2.

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3.

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 9a ustawy, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów (art. 41 ust. 9b ustawy).

W kontekście powyższego zauważyć należy, że o możliwości zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy decydować będą każdorazowo obiektywne przesłanki. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy) zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta (kontrahentów).

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy, Wnioskodawca otrzyma całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów i dokona wywozu towarów w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymał tę zapłatę jak również otrzyma w tym terminie dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej to będzie miał prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT na fakturze zaliczkowej w odniesieniu do otrzymanej zapłaty.

Natomiast w okolicznościach niniejszej sprawy, w przypadku gdy, wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy i wywóz towarów w tym późniejszym terminie będzie - jak wskazał Wnioskodawca - uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw (z uwagi na skomplikowany proces produkcyjny towarów) potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów, to Zainteresowany będzie uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku na fakturze zaliczkowej w odniesieniu do otrzymanej zapłaty i pozostawienia przedmiotowej zaliczki ze stawką 0% podatku VAT w dacie jej otrzymania.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 i 4, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl