IPTPP2/443-133/12-4/JS - Prawo jednostki sektora finansów publicznych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-133/12-4/JS Prawo jednostki sektora finansów publicznych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych utworzoną na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.). Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez udzielanie pożyczek o preferencyjnym oprocentowaniu, dotacji, umorzeń pożyczek oraz dopłat do kredytów. Działalność sklasyfikowana jest przez Główny Urząd Statystyczny jako usługi finansowe, a te, zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. W styczniu 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność uboczną polegającą na wynajmowaniu pomieszczeń będących jego własnością i czerpaniu z tego tytułu korzyści majątkowych. Przychód z tego tytułu w 2011 r. nie przekroczył kwoty 150 000 zł (w 2012 r. również nie przekroczy) i w myśl art. 113 ustawy o VAT Zainteresowany nie będzie zobligowany do rejestracji jako czynny podatnik VAT i tym samym odprowadzania podatku należnego.

Począwszy od 2009 r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pod nazwą "...". W ramach tego programu pozyskano środki z Urzędu Marszałkowskiego, które są przeznaczone na pożyczki dla sektora MSP. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca uzyskuje obrót w postaci oprocentowania od udzielonych z tych środków pożyczek. Uzyskany obrót jest zwolniony z podatku VAT jako usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65 wymienione w art. 43 ustawy o VAT).

Na potrzeby realizowanego projektu dokonywane są zakupy sprzętu komputerowego, materiałów biurowych oraz usług informacyjno - reklamowych. Po zakończeniu realizacji projektu wyposażenie komputerowe będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja programu operacyjnego w ramach... działanie 1.2 "Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości" nie pozwala na możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych utworzoną na podstawie ustawy - Prawo ochrony środowiska. Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez udzielanie pożyczek o preferencyjnym oprocentowaniu, dotacji, umorzeń pożyczek oraz dopłat do kredytów. Działalność sklasyfikowana jest przez Główny Urząd Statystyczny jako usługi finansowe, a te, zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. W styczniu 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność uboczną polegającą na wynajmowaniu pomieszczeń będących jego własnością i czerpaniu z tego tytułu korzyści majątkowych. Przychód z tego tytułu w 2011 r. nie przekroczył kwoty 150 000 zł (w 2012 r. również nie przekroczy) i w myśl art. 113 ustawy o VAT Zainteresowany nie będzie zobligowany do rejestracji jako czynny podatnik VAT i tym samym odprowadzania podatku należnego. Począwszy od 2009 r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pod nazwą "...". W ramach tego programu pozyskano środki z Urzędu Marszałkowskiego, które są przeznaczone na pożyczki dla sektora MSP. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca uzyskuje obrót w postaci oprocentowania od udzielonych z tych środków pożyczek. Uzyskany obrót jest zwolniony z podatku VAT jako usługi pośrednictwa finansowego.

Na potrzeby realizowanego projektu dokonywane są zakupy sprzętu komputerowego, materiałów biurowych oraz usług informacyjno - reklamowych. Po zakończeniu realizacji projektu wyposażenie komputerowe będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl