IPTPP2/443-13/11-4/PM - Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów budowlanych i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na działalność agroturystyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-13/11-4/PM Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów budowlanych i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na działalność agroturystyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów budowlanych i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na działalność agroturystyczną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów budowlanych i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na działalność agroturystyczną. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2011 r. Wnioskodawczyni podpisze z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę w ramach działania PROW 2007-2013 "..." na realizację inwestycji umożliwiającej rozpoczęcie działalności agroturystycznej.

Wnioskodawczyni jest rolnikiem, a od dwóch lat podatnikiem VAT.

Działalność agroturystyczna, którą zamierza prowadzić - w ocenie Wnioskodawczyni - nie wymaga rejestracji w urzędzie gminy i jest zwolniona z podatku dochodowego. Natomiast VAT dla ARMiR nie jest kosztem kwalifikowanym.

W piśmie z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu) stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana wskazała, iż nie jest rolnikiem ryczałtowym. Od kwietnia 2009 r. zrezygnowała ze statusu rolnika ryczałtowego i zarejestrowała się jako czynny podatnik podatku od towaru i usług, rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych.

Wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych, usługi budowlane oraz wyposażenie pomieszczeń będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT - według Wnioskodawczyni usługi agroturystyczne są opodatkowane stawką 8%.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane będą na Gospodarstwo rolne Zainteresowanej i będą dotyczyły wydatków związanych z nadbudową i modernizacją poddasza budynku przeznaczonego wyłącznie dla turystów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupionych materiałów budowlanych i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na działalność agroturystyczną.

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi agroturystyczne prowadzone przez Zainteresowaną jako rolnika opodatkowanego na zasadach ogólnych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i będą zwolnione z podatku dochodowego. Nadto w piśmie z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż będzie mogła odliczyć wydatki na zakup materiałów budowlanych, usług budowlanych oraz wyposażenia pomieszczeń tzn. będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od ww. zakupów, a zakupy te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność, polegająca na świadczeniu usług agroturystycznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowana od kwietnia 2009 r. jako czynny podatnik VAT, rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych. W 2011 r. Zainteresowana podpisze z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę o dofinansowanie w ramach działania PROW 2007-2013 "..." na realizację inwestycji umożliwiającej rozpoczęcie działalności agroturystycznej. W związku z rozpoczęciem tej działalności Wnioskodawczyni będzie dokonywała zakupu materiałów i usług budowlanych oraz wyposażenia pomieszczeń. Wydatki te będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Natomiast faktury dokumentujące ww. wydatki wystawiane będą na Zainteresowaną i będą dotyczyły wydatków związanych z nadbudową i modernizacją poddasza budynku przeznaczonego na przedmiotową działalność gospodarczą.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie o ile - jak wskazała Wnioskodawczyni - nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek pomiędzy planowanymi zakupami a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego Zainteresowanej będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup materiałów i usług budowlanych oraz wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na działalność agroturystyczną.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku nadbudową i modernizacją poddasza budynku przeznaczonego na przedmiotową działalność gospodarczą, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawczynię nabytych towarów i usług do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług bądź niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we wniosku, w szczególności w zakresie zastosowania do usługi agroturystycznej stawki podatku VAT w wysokości 8%, jak i zwolnienia z opodatkowania ww. usługi podatkiem dochodowym, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl