IPTPP2/443-127/11-2/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-127/11-2/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 26 kwietnia 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Piotrkowie Trybunalskim 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W wyniku likwidacji gospodarstw pomocniczych z końcem 2010 r. na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych w związku z par. 66 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. oraz Decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr z dnia 7 października 2010 r., pkt 3 ppkt 3) w sprawie wniesienia mienia Skarbu Państwa likwidowanego gospodarstwa pomocniczego, jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo, tj. Jednostka przejęła należności i zobowiązania gospodarstwa pomocniczego.

Gospodarstwo pomocnicze w dniu 31 grudnia 2010 r. złożyły deklarację VAT-7 za miesiąc grudzień 2010 rok w Urzędzie Skarbowym, w którym były rejestrowane jako podatnik VAT. W złożonej deklaracji VAT-7 gospodarstwo pomocnicze nie uwzględniło rozliczenia rocznej proporcji za 2010 rok w kwocie x zł należnych Urzędowi Skarbowemu oraz podatku VAT naliczonego podlegającego odliczeniu w następnym miesiącu w kwocie x zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wyniosła x zł i została ujęta w poz. 65 deklaracji jako kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Z uwagi na fakt, iż gospodarstwo pomocnicze zostało zlikwidowane, powyższa kwota winna zostać ujęta w poz. 61 kwota zwrotu na rachunek bankowy Jednostki, przy której funkcjonowało.

W związku z przejęciem należności i zobowiązań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego, Jednostka w dniu 21 stycznia 2011 r. uregulowała zobowiązania po zlikwidowanym gospodarstwie z tytułu opłat za energię elektryczną na kwotę x zł, od której podatek do odliczenia wynosi x zł W dniu 12 kwietnia 2011 r., tj. po sporządzeniu i zweryfikowaniu przez biegłego rewidenta Bilansu za 2010 rok, gospodarstwo pomocnicze skorygowało i przesłało do Jednostki zapisy załączników do "Protokołu zdawczo-odbiorczego przekazania mienia", z których wynika, że VAT podlegający rozliczeniu w następnym miesiącu zwiększył się do kwoty x zł W związku z przyjęciem zobowiązań i należności po zlikwidowanym gospodarstwie pomocniczym, w księgach rachunkowych Jednostki na koncie należności do budżetów zaksięgowana jest nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynikająca z przyjętych dokumentów i wynosi x zł. Po dokonaniu przez Jednostkę korekty deklaracji VAT-7 za gospodarstwo pomocnicze za miesiąc grudzień 2010 r. i uwzględnieniu zmian po sporządzeniu i zweryfikowaniu Bilansu, kwota ta uległaby zmniejszeniu, a po jej rozliczeniu przez Urząd Skarbowy odprowadzona na dochody budżetu Państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Jednostka może dokonać korekty za zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze. Jeśli tak, do którego Urzędu Skarbowego, czy Urzędu Skarbowego w którym zarejestrowane jest gospodarstwo pomocnicze jako podatnik VAT, czy do Urzędu Skarbowego, w którym jest zarejestrowana Jednostka.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on dokonać korekty deklaracji za zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze uwzględniając zmiany przekazane przez gospodarstwo i wskazać w korekcie deklaracji rachunek bankowy Jednostki, na który Urząd Skarbowy winien zwrócić nadpłatę. Jednocześnie Jednostka stoi na stanowisku, że korekta deklaracji winna zostać złożona do Urzędu Skarbowego, w którym zarejestrowane jest gospodarstwo pomocnicze jako podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Na mocy art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych),

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Natomiast, w świetle art. 93a § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 93b wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. przepis art. 93b ww. ustawy obowiązuje w brzmieniu - przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Z kolei stosownie do treści art. 93c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

W oparciu o § 2 tego artykułu, przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).

Artykuł 93e ww. ustawy stanowi, iż przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

W myśl art. 94 cyt. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, iż w wyniku likwidacji gospodarstw pomocniczych z końcem 2010 r. na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych w związku z par. 66 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. oraz Decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr z dnia 7 października 2010 r. pkt 3 ppkt 3) w sprawie wniesienia mienia Skarbu Państwa likwidowanego gospodarstwa pomocniczego, jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo, tj. Jednostki przejęła należności i zobowiązania gospodarstwa pomocniczego. Gospodarstwo w dniu 31 grudnia 2010 r. złożyły deklarację VAT-7 za miesiąc grudzień 2010 rok w Urzędzie Skarbowym, w którym były rejestrowane jako podatnik VAT. W złożonej deklaracji VAT-7 gospodarstwo pomocnicze nie uwzględniło rozliczenia rocznej proporcji za 2010 rok w kwocie x zł należnych Urzędowi Skarbowemu oraz podatku VAT naliczonego podlegającego odliczeniu w następnym miesiącu w kwocie x zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wyniosła x zł i została ujęta w poz. 65 deklaracji jako kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Z uwagi na fakt, iż gospodarstwo pomocnicze zostało zlikwidowane, powyższa kwota winna zostać ujęta w poz. 61 kwota zwrotu na rachunek bankowy Jednostki Wojskowej 4219, przy której funkcjonowało. W związku z przejęciem należności i zobowiązań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego, Jednostka w dniu 21 stycznia 2011 r. uregulowała zobowiązania po zlikwidowanym gospodarstwie z tytułu opłat za energię elektryczną na kwotę x zł, od której podatek do odliczenia wynosi x zł W dniu 12 kwietnia 2011 r., tj. po sporządzeniu i zweryfikowaniu przez biegłego rewidenta Bilansu za 2010 rok, gospodarstwo pomocnicze skorygowało i przesłało do Jednostki zapisy załączników do "Protokołu zdawczo-odbiorczego przekazania mienia", z których wynika, że VAT podlegający rozliczeniu w następnym miesiącu zwiększył się do kwoty x zł W związku z przyjęciem zobowiązań i należności po zlikwidowanym gospodarstwie pomocniczym w księgach rachunkowych Jednostki na koncie należności do budżetów zaksięgowana jest nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynikająca z przyjętych dokumentów i wynosi x zł. Po dokonaniu przez Jednostkę korekty deklaracji VAT-7 za gospodarstwo za miesiąc grudzień 2010 r. i uwzględnieniu zmian po sporządzeniu i zweryfikowaniu Bilansu, kwota ta uległaby zmniejszeniu, a po jej rozliczeniu przez Urząd Skarbowy odprowadzona na dochody Budżetu Państwa.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy cyt. art. 93-93e oraz art. 94 ustawy - Ordynacja podatkowa, bowiem w katalogu podmiotów wymienionych w tych przepisach brak jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.

Tym samym Wnioskodawca nie wstępuje - z mocy ww. przepisów Ordynacji podatkowej - we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanego gospodarstwa pomocniczego.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie może dokonać korekty deklaracji VAT za zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze, gdyż nie stanie się on następcą prawnym tego gospodarstwa pomocniczego po jego likwidacji.

W związku z odpowiedzią na pytanie pierwsze, drugie pytanie dotyczące właściwości miejscowej urzędu skarbowego - staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl