IPTPP2/443-122/14-7/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-122/14-7/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) oraz z dnia 13 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu pn. "...";

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej,

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu,

* zastosowania stawki podatku VAT przez kontrahentów Wnioskodawcy dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, budynkach użyteczności publicznej oraz dla kosztów nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 kwietnia 2014 r. i 13 maja 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, o kwestie związane z reprezentacją oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (Wnioskodawca) przystąpiła do realizacji projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Wartość dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Projekt będzie realizowany w latach 2014-2015.

Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacja kotłowni na biomasę. Instalacje solarne zamontowane zostaną w 378 indywidualnych budynkach mieszkalnych i 4 obiektach użyteczności publicznej. Zainstalowana zostanie również kotłownia opalana biomasą (pellet) w budynku hydroforni. Głównym zidentyfikowanym problemem w rejonie projektu jest niedostateczne wykorzystanie zasobów energii odnawialnej w Gminie. Problem ten skutkuje degradacją środowiska naturalnego w regionie oraz spadkiem atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z pogorszeniem warunków życia mieszkańców. Do przyczyn, które mają związek z głównym problemem projektu zaliczyć można m.in.:

* Niską świadomość mieszkańców o ograniczonych zasobach paliw kopalnych,

* Niedobór nowoczesnych technologii pozwalających na wykorzystanie OZE,

* Niewystarczające środki finansowe na zakup kolektorów słonecznych przez mieszkańców Gminy.

Celem nadrzędnym projektu jest zapobieżenie degradacji środowiska naturalnego w Gminie oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z poprawą warunków życia lokalnych społeczności. Celem bezpośrednim (głównym) określonym dla projektu jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Gminie - energii słonecznej i energii biomasy. Realizacja inwestycji umożliwi mieszkańcom Gminy czerpanie energii cieplnej ze źródeł odnawialnych - promieniowania słonecznego. Ograniczone zostanie zużycie surowców konwencjonalnych i zmniejszona będzie emisja substancji zanieczyszczających do powietrza powstałych w trakcie spalania paliw. Możliwe będzie również wypełnienie założeń polityki energetycznej Gminy, pozostającej w zgodzie z zapisami wspólnotowych, krajowych oraz lokalnych dokumentów strategicznych, mającej m.in. na celu popularyzację idei i działań zmierzających do wykorzystywania energii odnawialnej.

Wdrażanie projektu odbywa się poprzez realizację następujących elementów, od których wykonawcy naliczą podatek VAT:

* Dokumentacja techniczna 191.200,00 (kwota netto). Działanie obejmuje wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego i dokumentacji technicznych dla poszczególnych instalacji;

* Uruchomienie stron internetowych i innych narzędzi ICT w celu wdrożenia i promocji rozwiązań, usług i produktów czystej energii 20.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje wykonanie strony internetowej wyposażonej w narzędzia ICT;

* Uruchomienie serwisu dla użytkowników umożliwiające dokonywanie transakcji on-line 20.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje wykonanie serwisu użytkowników;

* Wykonanie robót budowlano-montażowych ETAP I - 1.890.000,00 (kwota netto) oraz ETAP III - 1.890.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje montaż instalacji w budynkach prywatnych;

* Wykonanie robót budowlano-montażowych ETAP III - 80.000,00 (kwota netto). Działanie obejmuje montaż instalacji w budynkach użyteczności publicznej;

* Promocja projektu m.in. poprzez tablice informacyjne i tablice pamiątkowe 5.000,00;

* Nadzór inwestorski 57.000,00 obejmujący usługi inspektora nadzoru dla całej inwestycji.

Beneficjentem odpowiedzialnym za wdrożenie omawianej inwestycji jest Gmina X. Żadne inne instytucje ani organizacje nie będą zaangażowane w realizację projektu. Administratorem projektu będzie Urząd Gminy X. Z ramienia Urzędu w realizacji projektu będą brali udział etatowi pracownicy Urzędu - Skarbnik i pracownicy Referatu Finansowego, pracownicy Referatu Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina, która będzie również zarządzała infrastrukturą po oddaniu jej do eksploatacji. Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem inwestycji i gwarantuje zachowanie trwałości projektu przez okres co najmniej 5 lat od przekazania jej płatności końcowej. W związku z realizacją projektu Gmina w najbliższych dniach zawrze umowy z mieszkańcami Gminy:

* Umowę użyczenia,

* Umowę ustalającą wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym.

Wzory umów stanowią załączniki do wniosku.

Ponadto w pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Decyzją z dnia 6 grudnia 2004 r. nadano NIP...;

2.

realizowane w ramach przedmiotowego projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis art. 7 ust. 1 mówiący, że do zadań własnych gminy należą w szczególności zadania własne obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);

3.

wysokość wpłaty uzależniona będzie od wartości instalacji solarnych. Z uwagi na brak sankcji za niedokonanie wpłaty, wpłaty te będą miały charakter dobrowolny;

4.

wpłaty dokonywane przez poszczególnych mieszkańców będą wynosiły 14% całości kosztów instalacji solarnych;

5.

realizacja przedmiotowej inwestycji na budynkach osób fizycznych nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców;

6.

wszystkie faktury VAT, dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu, tj. w części dotyczącej: instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej oraz opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu - będą wystawiane na Wnioskodawcę;

7.

towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

8.

towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

9.

towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

10.

zakres zadanego w poz. 69 wniosku ORD-IN pytania nr 5 dotyczy stawki podatku VAT dla czynności wykonywanych przez inne podmioty (kontrahentów) - wykonawców robót;

11.

budynki, których dotyczyć będą wykonywane czynności według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) umieszczone są w klasie: 1110 - Budynki mieszkalne jednorodzinne;

12.

przedmiotowe budynki mieszkalne, na których zostaną zamontowane instalacje solarne, będą zaliczane do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2;

13.

montaż przedmiotowych instalacji solarnych na indywidualnych budynkach mieszkalnych będzie wykonywany w ramach modernizacji i termomodernizacji;

14.

efekty powstałe wyniku realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej nie będą przekazywane na inne podmioty;

15.

po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów zostaną przekazane w bezpłatne użytkowanie na własność mieszkańcom, na budynkach na których zostaną wykonane. Z czynnością wydania instalacji kolektorów słonecznych mieszkańcom do użytkowania nie będzie wiązał się obowiązek uiszczania dodatkowych płatności na rzecz Gminy.

Przy czym w piśmie z dnia 13 maja 2014 r. ostatecznie Wnioskodawca doprecyzował, że powstałe w wyniku realizacji projektu efekty w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej (szkoły, instytucje kultury, Urząd Gminy) zgodnie z wymogami UE w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od daty jego zakończenia będą własnością Gminy. Po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów słonecznych zostaną przekazane w użytkowanie podmiotom, których organem prowadzącym jest Gmina, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego środka trwałego "PT", na cele związane z ich działalnością statutową, powyższe przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny. Ponadto w budynkach instytucji kultury i Urzędu Gminy dokonuje się wynajmu sal na imprezy okolicznościowe (wesela, szkolenia, itp.) - występuje więc sprzedaż opodatkowana. W budynkach szkoły taka sprzedaż nie występuje. Zainteresowany nadmienił, że każda jednostka budżetowa rozlicza się odrębnie z tytułu podatku VAT.

Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez Gminę wpłaty mieszkańców na rzecz współfinansowania projektu powinny być opodatkowane podatkiem VAT... (oznaczone jako pytanie nr 1 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie instalacji solarnych nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec Gminy nie nabywa własności instalacji. Przekazania kolektorów słonecznych na własność mieszkańcowi nie przewiduje umowa użyczenia zawarta z Gminą. Nie jest również odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ww. ustawy. Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz innej osoby niebędące dostawą towarów. Świadczenie, o którym mowa powyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden orzekł, iż świadczenie usług realizowane jest za wynagrodzeniem w rozumieniu artykułu 2 (1) Szóstej Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy. Przez okres pierwszych pięciu lat Gmina będzie świadczyła na rzecz swoich mieszkańców usługę polegającą na podgrzaniu zimnej wody przy pomocy instalacji solarnej, której jest właścicielem. Warunkiem uznania tej czynności za podlegającą opodatkowaniu jest wykazanie, że świadczenie, do którego są zobowiązani mieszkańcy, jest zapłatą za podgrzewanie wody. W ocenie Wnioskodawcy udział mieszkańców w współfinansowaniu projektu nie ma charakteru zapłaty, nie jest ekwiwalentny w stosunku do zakresu (wartości faktycznie świadczonych usług), stąd stanowi kwotę wolną od podatku VAT. Wkład finansowy mieszkańców ma charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji, która służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Umowa zaś zawarta pomiędzy Gminą a mieszkańcem nie ma charakteru zobowiązaniowego. Mieszkaniec dokonując wpłaty nie może domagać się zainstalowania kolektora słonecznego w przypadku nie ujęcia go na liście osób, którym przekazane zostaną kolektory. Wpłata zaś stanowi darowiznę na rzecz Gminy, a nie zaś element jakiegokolwiek wzajemnego świadczenia. Co ważne, związek wpłaty jest powiązany z zakresem realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Gmina została powołana, tj. zadań z zakresu ochrony środowiska (ochrona powietrza). Tym samym mieszkaniec oczywiście współfinansuje inwestycje, ale z drugiej strony wpłata nie stanowi bezpośredniego zaangażowania w projekt w zamian za konkretne korzyści. Celem projektu nie jest bowiem ani zwiększanie stanu posiadania mieszkańców, ani zmniejszenie opłat za ciepło (CWU), ale wyłącznie poprawa stanu środowiska w Gminie. Mieszkaniec dokonując wpłaty realizuje na rzecz Gminy świadczenie pieniężne, z drugiej zaś strony jednak wykonuje szereg czynności, które również wymagają od niego wysiłku - dostosowanie instalacji, znoszenie prac budowlanych na posesji, nałożenie obowiązków informacyjnych. Obowiązki te należy jednak postrzegać przez pryzmat celu projektu nie zaś ekwiwalentnego, bezpośredniego świadczenia wzajemnego.

Naliczenie przez Gminę i odprowadzenie podatku VAT od wpłat partycypujących, w ocenie Wnioskodawcy, jest niezasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przez pojęcie świadczenia usług, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz innej osoby niebędące dostawą towarów. Świadczenie, o którym mowa powyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden orzekł, iż świadczenie usług realizowane jest za wynagrodzeniem w rozumieniu artykułu 2 (1) Szóstej Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy.

W świetle powyższego, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przystąpił do realizacji projektu "...". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Wartość dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Projekt będzie realizowany w latach 2014-2015.

Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacja kotłowni na biomasę. Instalacje solarne zamontowane zostaną w 378 indywidualnych budynkach mieszkalnych i 4 obiektach użyteczności publicznej. Zainstalowana zostanie również kotłownia opalana biomasą (pellet) w budynku hydroforni. Celem nadrzędnym projektu jest zapobieżenie degradacji środowiska naturalnego w Gminie oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu wraz z poprawą warunków życia lokalnych społeczności. Celem bezpośrednim (głównym) określonym dla projektu jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Gminie - energii słonecznej i energii biomasy. Realizacja inwestycji umożliwi mieszkańcom Gminy czerpanie energii cieplnej ze źródeł odnawialnych - promieniowania słonecznego. Ograniczone zostanie zużycie surowców konwencjonalnych i zmniejszona będzie emisja substancji zanieczyszczających do powietrza powstałych w trakcie spalania paliw. Możliwe będzie również wypełnienie założeń polityki energetycznej Gminy, pozostającej w zgodzie z zapisami wspólnotowych, krajowych oraz lokalnych dokumentów strategicznych, mającej m.in. na celu popularyzację idei i działań zmierzających do wykorzystywania energii odnawialnej.

Beneficjentem odpowiedzialnym za wdrożenie omawianej inwestycji jest Wnioskodawca. Żadne inne instytucje ani organizacje nie będą zaangażowane w realizację projektu. Administratorem projektu będzie Urząd Gminy. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina, która będzie również zarządzała infrastrukturą po oddaniu jej do eksploatacji. Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem inwestycji i gwarantuje zachowanie trwałości projektu przez okres co najmniej 5 lat od przekazania jej płatności końcowej. W związku z realizacją projektu Gmina w najbliższych dniach zawrze umowy z mieszkańcami Gminy umowę użyczenia, umowę ustalającą wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym.

Wysokość wpłaty uzależniona będzie od wartości instalacji solarnych. Z uwagi na brak sankcji za niedokonanie wpłaty, wpłaty te będą miały charakter dobrowolny. Wpłaty dokonywane przez poszczególnych mieszkańców będą wynosiły 14% całości kosztów instalacji solarnych. Realizacja przedmiotowej inwestycji na budynkach osób fizycznych nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców. Wszystkie faktury VAT, dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu, tj. w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych i na budynkach użyteczności publicznej oraz dotyczące opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line oraz promocji projektu - będą wystawiane na Wnioskodawcę. Po upływie 5 lat od zakończenia projektu, instalacje kolektorów zostaną przekazane w bezpłatne użytkowanie na własność mieszkańcom, na budynkach na których zostaną wykonane. Z czynnością wydania instalacji kolektorów słonecznych mieszkańcom do użytkowania nie będzie wiązał się obowiązek uiszczania dodatkowych płatności na rzecz Gminy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności wskazać należy, że dla czynności świadczonych na podstawie zawartych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych Zainteresowany będzie działał w ramach działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów, czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

Jakkolwiek Wnioskodawca wskazał, że od dokonywanych wpłat mieszkańców nie uzależnia montażu instalacji solarnej, to jednakże w świetle całokształtu okoliczności sprawy należy uznać, że zachodzi związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami przez mieszkańców a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności na rzecz tych osób. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią zwrot części kosztów realizowanej inwestycji, a po upływie 5 lat od zakończenia realizacji projektu instalacje te zostaną przekazane na własność ich użytkownikom. A zatem we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, które wykonuje Wnioskodawca. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcą na montaż instalacji solarnych oraz umowy z mieszkańcami, wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od mieszkańców stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, stanowiły zaliczki na poczet usługi polegającej na montażu instalacji solarnych.

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczą świadczenia usług montażu instalacji solarnych na domach prywatnych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że w myśl art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego przepisu oraz cytowanego już art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu pn. "...". Natomiast wniosek w zakresie:

* braku prawa do odliczenia, uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej: instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej oraz opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, utworzenia strony internetowej i aplikacji do transakcji on-line, promocji projektu oraz

* zastosowania stawki podatku VAT przez kontrahentów Wnioskodawcy dla robót budowlanych wykonywanych na budynkach osób fizycznych, budynkach użyteczności publicznej oraz dla kosztów nadzoru, stron internetowych, portalu internetowego, projektów budowlanych, nadzoru inwestorskiego został załatwiony postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania,

został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl