IPTPP2/443-12/11-8/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-12/11-8/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie uznania sprzedaży materiałów pokonferencyjnych w formie papierowej za towar oraz opodatkowania materiałów pokonferencyjnych w postaci książek, jak i broszur według stawki 5% - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia z opodatkowania materiałów pokonferencyjnych w postaci książek jak i broszur, nabywanych od uczelni zagranicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży materiałów pokonferencyjnych w formie papierowej za towar, stawki podatku na materiały pokonferencyjne w postaci książek i broszur oraz stawki podatku na materiały pokonferencyjne nabywane od zagranicznych uczelni.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2011 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uczelnia (zwana dalej: Wnioskodawczyni) jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Wnioskodawczyni ponosi opłaty za uczestnictwo swoich pracowników dydaktyczno-naukowych w konferencjach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, edukacji, sportu, które odbywają się za granicą (w krajach Wspólnoty i w państwach trzecich). Wnioskodawczyni nabywa powyższe usługi w celu umożliwienia kadrze uczelnianej kształcenia się.

Zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawczyni nabywa od zagranicznych podmiotów organizujących konferencje naukowe jedynie publikacje pokonferencyjne w wersji papierowej (książki lub broszury) - nie uczestnicząc w samej konferencji. Wszystkie wydawnictwa posiadają nr ISBN. Sprzedającym materiały może być przy tym zagraniczna uczelnia bądź inny podmiot.

Występują także przypadki, w których Wnioskodawczyni wysyła materiały naukowe napisane przez jej pracowników dydaktyczno-naukowych do opublikowania w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych, lub do wydawnictw zagranicznych, za co organizator takiej konferencji czy wydawnictwo zagraniczne pobiera opłatę.

Materiały takie przed publikacją muszą zostać zweryfikowane przez organizatorów konferencji zagranicznych (bądź wydawnictwo) celem potwierdzenia, że spełniają wszystkie wymagania dotyczące treści merytorycznej. Po zatwierdzeniu materiał jest publikowany albo w Internecie, albo w wersji papierowej. W przypadku wersji papierowej Uczelnia otrzymuje jeden egzemplarz potwierdzający opublikowanie danego materiału. W sytuacji książek publikowanych na stronach internetowych, ich treść dostępna jest dla wszystkich użytkowników sieci nieodpłatnie na stronie wydawnictwa. Za publikacje pracownicy naukowo-dydaktyczni otrzymują punkty wliczane do dorobku naukowego. Publikacja może stanowić jeden rozdział w książce, stanowiącej wówczas pracę zbiorową, artykuł albo całą książkę.

W piśmie z dnia 20 maja 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, iż:

A. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jest zarejestrowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

B. Nabywane książki i broszury, do których odnosi się pytanie, mają służyć działalności gospodarczej tj. do działalności edukacyjnej i badawczo-naukowej, zarówno odpłatnej jak i nieodpłatnej, statutowej. Dzięki własnym publikacjom naukowo-badawczym pracownicy naukowo-dydaktyczni budują swój prestiż, a dzięki zakupom materiałów konferencyjnych poszerzają swoją wiedzę.

C. Wnioskodawczyni nie posiada dokumentacji potwierdzającej, że:

* książki drukowane (PKWiU ex 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN, będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia,

* drukowane książki i broszury (ex CN 4901), oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN, będące przedmiotem importu,

zostały:

* przekazane do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r., lub

* przez dokonującego ich dostawy ujęte w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy właściwe jest traktowanie materiałów pokonferencyjnych w formie papierowej jako towaru i czy zarówno materiały pokonferencyjne w postaci książki, jak i broszury podlegają opodatkowaniu według stawki 5%. Czy w sytuacji, gdy materiały pokonferencyjne nabywane są od zagranicznej uczelni, prawidłowe jest stosowanie do nich stawki ZW.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zakup materiałów pokonferencyjnych w formie papierowej powinien być traktowany jako nabycie towaru. Zarówno materiały pokonferencyjne w postaci książki jak i broszury podlegają opodatkowaniu według stawki 5%. O ile natomiast materiały takie Wnioskodawczyni nabywa od zagranicznych uczelni, transakcja podlega zwolnieniu z VAT.

Materiały pokonferencyjne wydawane są w formie papierowej, jako książki lub broszury. Stanowią materialny wynik konferencji naukowych i co do zasady mają służyć uczestnikom konferencji w ich dalszej samodzielnej pracy naukowej oraz w pracy ze studentami. Materiały te mogą również nabyć za odpłatnością osoby nie uczestniczące w konferencji, a chcące skorzystać z treści merytorycznych w nich zawartych - taka właśnie sytuacja jest przedmiotem pytania.

W ocenie Wnioskodawczyni, rozstrzygnięcia wymaga po pierwsze, czy na kwalifikację przedmiotu świadczenia w przypadku nabycia materiałów pokonferencyjnych ma wpływ ich związek z konferencją, której rezultaty materiały te niejako podsumowują. W przypadku uznania, że dostawa materiałów konferencyjnych stanowi element kompleksowego świadczenia wykonywanego przez organizatora konferencji należałoby bowiem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni, kupując materiały od zagranicznego podmiotu, nabywa de facto usługę wstępu na konferencje, która, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawczyni przedstawionym w punkcie 1, nie podlega opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 28g ustawy o VAT.

Jednakże zdaniem Wnioskodawczyni w analizowanej sytuacji nie można traktować nabycia materiałów pokonferencyjnych jako elementu usługi wstępu na konferencje. Uczelnia nie nabywa bowiem usługi wstępu na konferencje - w rozpatrywanym przypadku jej pracownicy nie uczestniczą w imprezie. A zatem prawidłowym będzie traktowanie nabycia materiałów pokonferencyjnych w kategoriach dostawy towarów.

Tym samym, w sytuacji gdy Uczelnia nabywa takie materiały od podmiotów mających siedzibę w innych państwach unijnych, zarejestrowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, powinna z tego tytułu rozliczać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu art. 9 ustawy o VAT. Natomiast nabycie materiałów pokonferencyjnych od podmiotu z siedzibą w państwie trzecim stanowić będzie import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy o VAT.

Określenia wymaga w związku z tym, jaka stawka VAT znajduje zastosowanie w przypadku nabycia materiałów pokonferencyjnych.

Pod uwagę wziąć należy tu możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 5% zgodnie z art. 41 ust. 2a w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją, stawka w wysokości 5% ma zastosowanie do sprzedaży książek drukowanych - wyłącznie książek (oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), map - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictw w alfabecie Braillea, PKWiU ex 58.11.1).

Grupowanie 58.11.1 PKWiU z 2008 r. (Książki drukowane) obejmuje m.in. podgrupę 58.11.19 (Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje).

Nabywane materiały pokonferencyjne w formie papierowej - zarówno książki, jak i broszury - są publikacjami drukowanymi i posiadają nr ISBN. Zdaniem Wnioskodawczyni mieszczą się tym samym w określeniu przedmiotu sprzedaży objętego stawką 5% zgodnie z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, tj. są to książki drukowane.

Należy bowiem podkreślić, że kod ISBN to międzynarodowy znormalizowany numer książki, który służy do jednoznacznej identyfikacji wydawcy i wydawanych przez niego wydawnictw zwartych.

Wydawnictwem zwartym jest publikacja zaplanowana przez jej wydawcę jako całość, składająca się z jednej lub z określonej liczby części i rozpowszechniana w dowolnej formie produktu (np. oprawa, nośnik).

Wydawnictwem zwartym, którym może zostać nadany nr ISBN są przy tym następujące publikacje:

* drukowane książki i broszury (i ich różne formy produktu),

* publikacje w języku Braillea,

* publikacje o określonym zakończeniu, których wydawca nie zamierza kontynuować lub regularnie aktualizować,

* mapy,

* filmy edukacyjne i instruktażowe, wideo i przezrocza,

* książki mówione na kasetach, płytach CD lub DVD,

* publikacje elektroniczne zarówno na nośnikach fizycznych (takich jak taśmy czytelne maszynowo, dyskietki czy CD-ROM-y), jak i w Internecie,

* cyfrowe kopie drukowanych publikacji książkowych,

* publikacje w postaci mikroform,

* oprogramowanie edukacyjne lub instruktażowe,

* publikacje multimedialne (jeśli podstawowym ich składnikiem jest tekst).

Jak wynika z powyższego, książki i broszury na gruncie regulacji dotyczących międzynarodowego znormalizowanego numeru książki traktowane są na tych samych zasadach, jako ten sam rodzaj wydawnictwa zwartego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dodatkowo podkreślić należy, iż jak wskazuje internetowy słownik języka polskiego Wydawnictwa Naukowego, pod pojęciem broszury należy rozumieć cienką książkę, nieoprawioną lub w miękkiej oprawie.

Definicja ta - zdaniem Wnioskodawczyni - uzasadnia wniosek, ze broszura jest rodzajem książki, a tym samym mieści się w określeniu przedmiotu sprzedaży objętego stawką 5% zgodnie z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Zestawiając natomiast przepisy PKWiU z treścią pozycji 32 załącznika nr 10 do ustawy, stwierdzić należy, iż skoro w poz. 32 z towarów objętych stawką 5% wyłączono wprost ulotki, a nie wyłączono ujętych w tej samej podgrupie PKWiU broszur (podgrupa 58.11.19 Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje) oznacza to, że intencją ustawodawcy było objęcie broszur (jako rodzaju książek drukowanych) preferencyjną stawką 5%.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni, materiały pokonferencyjne w formie papierowej (zarówno książki, jak i broszury) podlegają opodatkowaniu VAT według stawki 5%.

Natomiast w sytuacji, gdy sprzedającym materiały pokonferencyjne jest zagraniczna uczelnia, właściwym jest rozliczenie transakcji nabycia jako zwolnionej.

Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 16490) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis ten, zdaniem Wnioskodawczyni, oznacza, iż w przypadku dostawy towarów ściśle związanej z usługami w zakresie kształcenia (innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT), dostawa taka podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Organizacja konferencji jest formą kształcenia inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Należy wskazać, że jednym z naczelnych celów konferencji naukowej/naukowo-dydaktycznej organizowanej przez uczelnie wyższe jest rozpropagowanie (ze strony organizatorów) oraz pozyskanie (ze strony uczestników) wiedzy na określony w temacie konferencji temat. Uczestnicy konferencji, w toku jej trwania, uzyskują wiadomości i materiały, które pozwalają na uzupełnianie wiedzy i rozwijanie swojego dorobku naukowego. Tym samym zasadne jest traktowanie organizacji konferencji jako usługi w zakresie kształcenia, podlegającej zwolnieniu z VAT. Wnioskodawczyni na potwierdzenie tego poglądu, powołuje stanowisko wyrażone w odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską nr 19803 w sprawie zwolnienia szkół wyższych z obowiązku płacenia podatku VAT w związku z organizacją konferencji naukowych, gdzie stwierdzono: Jeśli zatem w ramach konferencji naukowych usługa kształcenia ma zasadniczy udział, organizacja takich konferencji przez uczelnie jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie wyżej przytoczonych przepisów.

Tym samym materiały pokonferencyjne, w sytuacji gdy nabywane są od uczelni organizującej daną konferencję, stanowią towar ściśle związany z usługami w zakresie kształcenia i podlegający zwolnieniu z VAT.

O ile zatem Wnioskodawczyni nabywa takie materiały od zagranicznej uczelni (WNT lub import towarów), transakcja taka korzysta ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie uznania sprzedaży materiałów pokonferencyjnych w formie papierowej za towar oraz opodatkowania materiałów pokonferencyjnych w postaci książki, jak i broszur według stawki 5%,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania materiałów pokonferencyjnych w postaci książek jak i broszur, nabywanych od uczelni zagranicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 9 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ust. 1 - na mocy art. 9 ust. 2 ustawy - stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

* na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną,

* dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż występują sytuacje, w których Wnioskodawczyni nabywa od zagranicznych podmiotów organizujących konferencje naukowe jedynie publikacje pokonferencyjne w wersji papierowej (książki lub broszury) - nie uczestnicząc w samej konferencji. Wszystkie wydawnictwa posiadają nr ISBN. Sprzedającym materiały może być przy tym zagraniczna uczelnia bądź inny podmiot.

Wnioskodawczyni wskazała, iż w sytuacji, gdy nabywa materiały pokonferencyjne od podmiotów mających siedzibę w innych państwach unijnych, zarejestrowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, powinna z tego tytułu rozliczać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu art. 9 ustawy o VAT. Natomiast nabycie materiałów pokonferencyjnych od podmiotu z siedzibą w państwie trzecim stanowić będzie import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy o VAT.

W przypadku nieuczestniczenia pracowników Uczelni w konferencji, Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy nabycie książek, broszur jest nabyciem towaru czy też jest dostawą ściśle związaną z usługą wstępu. A ponadto, jaka winna być stawka podatku od towarów i usług na materiały pokonferencyjne w postaci książek i broszur.

Zgodzić się należy z Wnioskodawczynią, iż uwzględniając przedstawione okoliczności, nabycia materiałów pokonferencyjnych nie można traktować jako elementu usługi wstępu na konferencję.

W celu uznania, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nabyciem towarów, należy ustalić, czy miała miejsce na rzecz Wnioskodawczyni dostawa towarów w rozumieniu ustawy.

Wskazać należy, iż na potrzeby podatku od towarów i usług dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Istotnymi elementami konstrukcji tej definicji są:

1.

prawo do rozporządzania,

2.

przeniesienie tego prawa,

3.

możność rozporządzania towarem jak właściciel po stronie otrzymującego to prawo.

Z ekonomicznego aspektu transakcji ważne jest zatem czy w wyniku danego zdarzenia gospodarczego (dostawy towarów) dochodzi do przeniesienia na rzecz kontrahenta możliwości (prawa) dysponowania rzeczą w zakresie, jaki charakterystyczny jest dla właściciela. Jeśli możliwość korzystania z przedmiotu transakcji ma charakter trwały w momencie jej zawarcia, to uznać należy, że nastąpiła dostawa towaru. Warunek ten ujęto w sformułowaniu "przeniesienie", które rozumieć należy jako przekazanie uprawnień właścicielskich między dotychczasowym posiadaczem towaru a jego kontrahentem. Pamiętać przy tym należy, że "rozporządzanie jak właściciel" należy rozumieć w sensie ekonomicznym, czyli faktycznym.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni nabywa książki, broszury, stanowiące - jak wskazano we wniosku - rzeczowy, zmaterializowany wynik konferencji. Nabywając książki, broszury, nabywa tym samym prawo do rozporządzania nimi jak właściciel. Książka, broszura, w tym przypadku ma postać materialną, jest rzeczą - towarem w rozumieniu ww. art. 2 pkt 6 ustawy.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz import książek i broszur winny być opodatkowane w kraju, stawkami właściwymi dla dostawy tych towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z kolei, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) powołanej wyżej ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Wnioskodawczyni nabywane książki i broszury zaklasyfikowała do grupowania PKWiU 58.11.19 "Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje".

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), w poz. 72 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1 "Książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek".

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, z objaśnienia "1" do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy, zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w poz. 32 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1 "Książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braill'a".

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż towary sklasyfikowane przez Wnioskodawczynię do grupowania PKWiU 58.11.19, mieszczą się zarówno w poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy. Podana klasyfikacja dla książek i broszur PKWiU 58.11.19, zawiera się bowiem w grupowaniu PKWiU ex 58.11.1 i nie jest wymieniona wśród wyłączeń.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Wobec powyższego książki i broszury sklasyfikowane według PKWiU do grupowania 58.11.19, jako wymienione w poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 5%.

Przy czym należy zaznaczyć, iż w przepisie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano czasowe obniżenia stawki podatku od towarów i usług 5%. Zgodnie z ww. przepisem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 2a ustawy obniża się do wysokości 0% w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. dla:

1.

dostawy i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN;

2.

importu drukowanych książek i broszur (ex CN 4901), oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia, przepis § 37 stosuje się pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej, że towary, o których mowa w § 37, zostały:

1.

przekazane do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r., lub

2.

przez dokonującego ich dostawy ujęte w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r.

Wnioskodawczyni wskazała jednak, iż nie posiada dokumentacji, wymienionej w przepisie § 38 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., tym samym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia książek drukowanych (PKWiU 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oznaczonych na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN oraz importu drukowanych książek i broszur (ex 4901), nie może korzystać z obniżonej stawki 0%.

W niniejszej sprawie nie znajdują zastosowania również przepisy dotyczące zwolnień od podatku, w tym także powoływane przez Wnioskodawczynię zwolnienie wynikające z przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które zastąpiło rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis powyższy przewiduje zwolnienie dla dostawy towarów ściśle związanych z usługą. O ścisłym związku dostawy z usługą kształcenia świadczoną przez uczelnię zagraniczną można mówić, gdy przedmiotem nabycia jest zarówno usługa w zakresie kształcenia jak i dostawa ściśle z nią związana. Natomiast - jak wskazano we wniosku - pracownicy Uczelni nie uczestniczą w konferencji i tym samym Wnioskodawczyni nie nabywa usługi, lecz przedmiotem zakupu jest towar.

Nabycie towaru, który nie jest związany z usługą kształcenia nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie niniejszego przepisu. W przedmiotowej sytuacji, zdaniem tut. Organu, nie występuje ścisły związek z usługą. Tym samym do nabywanych od zagranicznych uczelni - w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu - książek jak i broszur nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż materiały pokonferencyjne - książki i broszury - stanowią towary, które zakupione w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu, w tym także zakupione od uczelni zagranicznych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 5%.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne kwestie, w tym, że dostawa materiałów konferencyjnych będzie stanowiła element kompleksowego świadczenia wykonywanego przez organizatora konferencji, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga także prawidłowości traktowania transakcji nabycia książek i broszur od uczelni zagranicznych z państw członkowskich UE - jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz z krajów trzecich - jako importu towarów. Kwestie te przyjęto jako elementy stanu faktycznego, wskazane we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie określenia miejsca świadczenia związanego z uczestnictwem pracowników dydaktyczno-naukowych Uczelni w konferencjach naukowych wydano interpretacje Nr IPTPP2/443-12/11-6/BM (zaistniały stan faktyczny), Nr IPTPP2/443-12/11-7/BM (zdarzenie przyszłe), w zakresie uznania sprzedaży materiałów pokonferencyjnych w formie papierowej za towar, stawki podatku na materiały pokonferencyjne w postaci książek i broszur oraz stawki podatku na materiały pokonferencyjne nabywane od zagranicznych uczelni - zdarzenie przyszłe - rozstrzygnięto w interpretacji Nr IPTPP2/443-12/11-9/BM, w zakresie określenia miejsca świadczenia usług polegających na publikacji tekstów autorstwa pracowników Uczelni wydano interpretacje Nr IPTPP2/443-12/11-10/BM (zaistniały stan faktyczny) i Nr IPTPP2/443-12/11-11/BM (zdarzenie przyszłe).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl