IPTPP2/443-112/13-2/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-112/13-2/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT związanego z realizacją operacji pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT związanego z realizacją operacji pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna złożył w maju 2012 r. wniosek o dofinansowanie operacji pt. "..." - w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Dnia 20 czerwca 2012 r. Zainteresowany podpisał umowę o dofinansowanie z Samorządem Województwa nr umowy:. Na podstawie podpisanej umowy Wnioskodawca poniósł koszty zakupu mundurów, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do wydatków kwalifikowalnych zaliczono również podatek VAT. Powyższy wniosek o dofinansowanie Zainteresowany złożył jako osoba fizyczna, członek orkiestry i zwolennik rozwoju obszarów wiejskich. Celem Wnioskodawcy było wsparcie orkiestry, podniesienie jej jakości i atrakcyjności. Z założenia, projekt ten nie miał przynieść Zainteresowanemu żadnych korzyści finansowych, wręcz przeciwnie, zwrócone ma zostać Wnioskodawcy tylko 70% poniesionych kosztów.

Niezależnie od ww. działań projektowych Wnioskodawca prowadzi firmę..., Regon:. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Firma ta zajmuje się handlem przede wszystkim artykułami papierniczo-biurowymi oraz szkoleniami.

Zakupione towary - mundury w ramach operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą również wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zakupione towary - mundury są i będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktura zakupu mundurów wystawiona jest przez ich wytwórcę na Wnioskodawcę - prywatnie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że opisane powyżej działania łączy Jego osoba. Dlatego składając wniosek o płatność (w celu uzyskania refundacji poniesionych kosztów) Zainteresowany zobligowany jest do przedłożenia interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odliczenia poniesionego w wydatkach podatku VAT. Wnioskując o zwrot poniesionych kosztów na zakup mundurów dla orkiestry, Wnioskodawca przedstawił koszt brutto - wraz z podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany wniósł o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałą sytuacją, opisaną w pkt 68, możliwy jest zwrot podatku VAT od zakupionych mundurów przez Wnioskodawcę - osobę fizyczną, w związku z jednocześnie prowadzoną działalnością gospodarczą pod nazwą....

Zdaniem Wnioskodawcy, którego zamiarem było wsparcie orkiestry i promocja obszarów wiejskich poprzez wykorzystanie środków Unii Europejskiej jako osoby prywatnej, nie należy łączyć działalności firmy z działalnością orkiestry. Poniesiony koszt pokryty został z majątku prywatnego, dlatego według Zainteresowanego, nie może odliczyć podatku VAT w ramach prowadzonej firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi firmę, w ramach której zajmuje się handlem przede wszystkim artykułami papierniczo-biurowymi oraz szkoleniami. Zainteresowany jako osoba fizyczna złożył w maju 2012 r. wniosek o dofinansowanie operacji pt. "..." - w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 20 czerwca 2012 r. Zainteresowany podpisał umowę o dofinansowanie z Samorządem Województwa. Na podstawie podpisanej umowy Wnioskodawca poniósł koszty zakupu mundurów, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej. Powyższy wniosek o dofinansowanie Zainteresowany złożył jako osoba fizyczna, członek orkiestry i zwolennik rozwoju obszarów wiejskich. Celem Wnioskodawcy było wsparcie orkiestry, podniesienie jej jakości i atrakcyjności. Zakupione towary - mundury w ramach operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zakupione towary - mundury są i będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktura zakupu mundurów wystawiona jest przez ich wytwórcę na Wnioskodawcę - prywatnie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary, tj. mundury są i będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. operacji. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowej operacji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pt. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji operacji mają związek z czynnościami wykonywanymi poza działalnością gospodarczą, a zatem mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl