IPTPP2/443-110/14-2/PR - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego przebudowy systemu informatycznego szpitala powiatowego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-110/14-2/PR Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego przebudowy systemu informatycznego szpitala powiatowego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat planuje realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W projekcie Powiat, jako beneficjent, planuje rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej oraz zakup aplikacji medycznych (wraz z wdrożeniem), zwiększenie bezpieczeństwa sieci oraz stacji roboczych poprzez wdrożenie systemu monitoringu zdarzeń i systemu wizualizacji sieci oraz system zarządzania stworzoną infrastrukturą sieciową. Część programową projektu stanowić będą następujące moduły: Laboratorium i Zlecenia w Szpitalu; Diagnostyka, blok operacyjny, zakażenia; Przychodnia i poradnie; Kalkulacja kosztów leczenia; System Zarządczy; Szpitalny portal informacyjny. Ponadto w ramach projektu dla uruchomienia opisywanego systemu zostaną zakupione następujące elementy: 96 zestawów komputerowych, 14 drukarek sieciowych (z wbudowanym interfejsem sieci LAN oraz serwer wydruku), skanery do przekształcania dokumentów papierowych do postaci cyfrowej, sprzęt sieciowy i serwery, routery.

W ramach projektu zostanie przeprowadzona przebudowa serwerowni w budynkach Szpitala Powiatowego Sp. z o.o., tj. obejmująca m.in. wykonanie zabezpieczeń fizycznych, klimatyzację, system monitoringu. W ramach projektu zostanie przeprowadzona rozbudowa sieci LAN, modernizacja istniejących punktów pośrednich oraz utworzenie nowych punktów pośrednich. Dokładny zakres rzeczowy projektu określa wniosek o dofinansowanie projektu w ramach działania IV.2 E- usługi publiczne RPO.

Projekt realizowany będzie na podstawie umowy - porozumienia pomiędzy Powiatem a Szpitalem Powiatowym Sp. z o.o., na podstawie której określone zostaną warunki realizacji projektu, jak również warunki utrzymania jego trwałości, wykorzystanie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie, a w szczególności niewykorzystywanie tej infrastruktury do uzyskiwania dochodu netto w rozumieniu art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) z dnia 11 lipca 2006 r. oraz Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów generujących dochód oraz sposób przekazania powstałego w wyniku realizacji mienia Spółce. Umowa, o której mowa przewiduje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie przekazane Szpitalowi Powiatowemu Sp. z o.o. w bezpłatne używanie. Zakres rzeczowy projektu realizowany będzie w budynkach będących własnością o Szpitala Powiatowego Sp. z o.o., budynku Oddziału Dziecięcego będącego własnością Powiatu przekazanym Szpitalowi na podstawie umowy użyczenia oraz lokalach będących spółdzielczym prawem własnościowym szpitala. Dodać należy, iż Szpital Powiatowy Spółka z o.o. powstał w wyniku przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w dniu 2 stycznia 2013 r. na podstawie art. 75 pkt 2 w związku z art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.), której jedynym wspólnikiem z dniem przekształcenia stał się Powiat, na podstawie aktu przekształcenia z dnia 4 grudnia 2012 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu stanowi niezbędny załącznik do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Zaznaczyć należy, iż Powiat uzyskał już interpretację indywidualną w zakresie tożsamym z wnioskiem obecnie składanym w dniu 22 maja 2013 r. znak interpretacji to IPTPP1/443-288/13-2/AK i że aktualnie składany wniosek wynika z faktu zakwalifikowania się do realizacji projektu, gdyż do tej pory znajdował się na liście podmiotów zakwalifikowanych do realizacji projektu, którzy z uwagi na brak środków znajdowali się na liście rezerwowej.

Opisane zdarzenie przyszłe należy do zadań własnych Powiatu, co wynika z zakresu działania i zadań Powiatu określonych w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578, z późn. zm.). Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale ani realizacja projektu, ani też infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będą generowały sprzedaży dla Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym, a systemy informatyczne oraz sprzęt uzyskany w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Szpital do działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o VAT.

Nie ma jednak możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługiwałoby mu prawo do obniżenia podatku należnego. Szpital określa je obliczając proporcję jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku, z którymi nie przysługuje to prawo. W roku 2012 proporcja ta była niższa niż 2% (wyniosła jedynie 0,64%), Szpital nie stosował zatem odliczeń również dla roku 2013.

Jednakże rejestr sprzedaży w Szpitalu nie będzie miał wpływu na powstanie możliwości odliczeń podatku VAT Powiatu. Po zakończeniu inwestycji prawo własności powstałego mienia nie przejdzie na żaden inny podmiot, również nie przejdzie na własność Szpitala Powiatowego Sp. z o.o., bowiem przewiduje się, że ta część mienia zostanie oddana Spółce w bezpłatne użytkowanie zgodnie z umową, o której mowa wyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów w postaci podatku od towarów i usług (VAT), w rozumieniu art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany wyżej projekt będzie stanowił realizację zadań własnych Powiatu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578, z późn. zm.). Powiat nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z opisanym wyżej projektem inwestycyjnym. Wobec powyższego Powiatowi nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawionych w związku z zamówionymi w toku realizacji wyżej opisanego projektu dostawami i usługami.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub od zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenie dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary te i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta nie będzie miała jednak zastosowania w opisywanym we wniosku przypadku, gdyż powstała w wyniku projektu infrastruktura informatyczna nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, a po zakończeniu inwestycji związanej z realizacją projektu prawo własności powstałego mienia nie przejdzie na żaden inny podmiot. Zostanie on w zasobach Powiatu, a Szpital Powiatowy Sp. z o.o. wykonywać je będzie na zasadzie bezpłatnego użytkowania - zgodnie z zawartą umową - do czynności związanych z działalnością medyczną, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o VAT.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż realizacja projektu z uwagi na bezpłatne przekazanie do użytkowania i dalsze pozostawienie w zasobach mienia Powiatu nie będzie rodzić skutków możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat planuje realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W projekcie Powiat, jako beneficjent, planuje rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej oraz zakup aplikacji medycznych (wraz z wdrożeniem), zwiększenie bezpieczeństwa sieci oraz stacji roboczych poprzez wdrożenie systemu monitoringu zdarzeń i systemu wizualizacji sieci oraz system zarządzania stworzoną infrastrukturą sieciową.

W ramach projektu zostanie przeprowadzona przebudowa serwerowni w budynkach Szpitala Powiatowego Sp. z o.o., tj. obejmująca m.in. wykonanie zabezpieczeń fizycznych, klimatyzację, system monitoringu.

Projekt realizowany będzie na podstawie umowy - porozumienia pomiędzy Powiatem a Szpitalem Powiatowym Sp. z o.o., na podstawie której określone zostaną warunki realizacji projektu, jak również warunki utrzymania jego trwałości, wykorzystanie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie. Umowa, o której mowa przewiduje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie przekazane Szpitalowi Powiatowemu Sp. z o.o. w bezpłatne używanie. Zakres rzeczowy projektu realizowany będzie w budynkach będących własnością Szpitala Powiatowego Sp. z o.o., budynku Oddziału Dziecięcego będącego własnością Powiatu przekazanym Szpitalowi na podstawie umowy użyczenia oraz lokalach będących spółdzielczym prawem własnościowym szpitala.

Opisane zdarzenie przyszłe należy do zadań własnych Powiatu, co wynika z zakresu działania i zadań powiatu określonych w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale ani realizacja projektu, ani też infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będą generowały sprzedaży dla Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym, a systemy informatyczne oraz sprzęt uzyskany w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Szpital do działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o VAT.

Nie ma jednak możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługiwałoby mu prawo do obniżenia podatku należnego. Szpital określa je obliczając proporcję jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku, z którymi nie przysługuje to prawo. W roku 2012 proporcja ta była niższa niż 2% (wyniosła jedynie 0,64%), Szpital nie stosował zatem odliczeń również dla roku 2013.

Jednakże rejestr sprzedaży w Szpitalu nie będzie miał wpływu na powstanie możliwości odliczeń podatku VAT Powiatu. Po zakończeniu inwestycji prawo własności powstałego mienia nie przejdzie na żaden inny podmiot, również nie przejdzie na własność Szpitala Powiatowego Sp. z o.o., bowiem przewiduje się, że ta część mienia zostanie oddana Spółce w bezpłatne użytkowanie zgodnie z umową, o której mowa wyżej.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy. I tak, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie mienia powstałego w ramach realizacji projektu na rzecz Szpitala Powiatowego Sp. z o.o. odbywać się będzie w związku z wykonywanymi przez Powiat zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Wobec powyższego, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl