IPTPP2/443-11/14-5/AW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy budynku biurowego na sprzedaż, finansowanej ze środków własnych oraz w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-11/14-5/AW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy budynku biurowego na sprzedaż, finansowanej ze środków własnych oraz w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) oraz z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę obiektu w ramach realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę obiektu w ramach realizacji projektu.

Pismami z dnia 5 marca 2014 r. oraz z dnia 13 marca 2014 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik realizuje inwestycję polegającą na budowie budynku biurowego. Środki pozyskane na inwestycję pochodzą z wkładu własnego Powiatu w ilości 15% i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ilości 85%. Planowane zakończenie inwestycji to czerwiec 2014 r. Po oddaniu do użytkowania obiekt będzie stanowił własność Powiatu i Podatnik będzie wynajmował lokale biurowe po preferencyjnych stawkach dla przedsiębiorców. Sprzedaż powierzchni biurowej będzie wykonywana w ramach działalności opodatkowanej stawką podatku VAT 23%.

W piśmie z dnia 5 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nakłady inwestycyjne będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Po zakończeniu realizacji inwestycji, inwestycja będzie wynajmowana dla podmiotów gospodarczych i w związku z tym Wnioskodawca będzie wystawiał na te podmioty faktury VAT za najem z należnym podatkiem VAT w stawce 23%.

W odpowiedzi na pytanie nr 3 wezwania tut. Organu z dnia 26 lutego 2014 r. o następującej treści: "Na kogo są wystawiane faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji...", Wnioskodawca wskazał, iż faktury będą wystawiane na podmioty, które będą wynajmowały po preferencyjnych stawkach czynszu, w ramach inkubatora przedsiębiorczości, a także część inwestycji będzie wynajmowana przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej sp. z o.o.

Budowa budynku biurowego należy do zadań własnych Powiatu. Wykonywana jest na podstawie art. 4 ust. 3 w związku z art. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712).

Z kolei w piśmie z dnia 13 marca 2014 r. Zainteresowany sprostował odpowiedź dotyczącą pytania nr 3 ww. wezwania wskazując, iż faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawiane są na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonywać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę obiektu realizowanego w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, działając w oparciu o zapisy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu Podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją inwestycji, ponieważ w przyszłości powstałe wskutek inwestycji lokale biurowe będą służyły sprzedaży opodatkowanej, tj. wynajmowi powierzchni biurowej. Z przepisów prawa podatkowego (ustawy o VAT) wynika, że aby można dokonać odliczenia podatku naliczonego od należnego (zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy) Podatnik musi spełnić łącznie dwa warunki: a) być zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, b) ponoszone i poniesione wydatki przez czynnego Podatnika podatku VAT muszą być dokonane w związku ze sprzedażą opodatkowaną. W omawianym przypadku obie przesłanki są spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje inwestycję polegającą na budowie budynku biurowego. Środki pozyskane na inwestycję pochodzą z wkładu własnego Powiatu w ilości 15% i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ilości 85%. Planowane zakończenie inwestycji to czerwiec 2014 r. Nakłady inwestycyjne będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Po zakończeniu realizacji inwestycji, inwestycja będzie wynajmowana dla podmiotów gospodarczych i w związku z tym Wnioskodawca będzie wystawiał na te podmioty faktury VAT za najem z należnym podatkiem VAT w stawce 23%. Budowa budynku biurowego należy do zadań własnych Powiatu. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawiane są na Wnioskodawcę.

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w omawianej sprawie inwestycja realizowana jest z założeniem wykorzystania jej efektów do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia został spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu z faktur, które są na niego wystawione, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy uznać należy je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl