IPTPP2/443-10/11-4/BM - Warunki do prowadzenia magazynu konsygnacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-10/11-4/BM Warunki do prowadzenia magazynu konsygnacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia warunków do prowadzenia magazynu konsygnacyjnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia warunków do prowadzenia magazynu konsygnacyjnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na wytwarzaniu zestawów akcesoriów komputerowych dostarczanych producentom komputerów. W ramach prowadzonej działalności Spółka zakupuje poszczególne komponenty (np. mysz, klawiatura, instrukcje obsługi itp.) od różnych dostawców, dokonuje ich kompletowania i zapakowania w pudełka (tzw. boxy), zarządza łańcuchami dostaw komponentów i dba o terminowość dostaw gotowych boxów na rzecz klienta. Treścią świadczenia Wnioskodawcy na rzecz klienta jest zatem świadczenie kompleksowe, zawierające zarówno element towarowy jak i usługowy. Faktura, którą Wnioskodawca wystawia klientowi, ze względów kalkulacyjnych i z uwagi na ustalenia z klientem, opiewa na poszczególne elementy boxu, natomiast wynagrodzenie za element usługowy wliczone jest w marżę uwzględnioną w cenie tych komponentów. Nie zmienia to faktu, iż dla klienta wartością zasadniczą jest terminowe otrzymanie zamówionego produktu w postaci gotowego boxu, zawierającego wszystkie skompletowane elementy różnych producentów.

Jak zaznaczono wyżej, w celu wyprodukowania boxu, Spółka dokonuje zakupu jego komponentów od różnych dostawców, w tym z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (UE). Komponenty te są przechowywane w wynajętym magazynie prowadzonym przez Spółkę i ewidencjonowane za pomocą informatycznego systemu magazynowego (dalej: System). System pozwala na dokładne określenie miejsca danego towaru w magazynie (konkretny regał) oraz czasu jego wprowadzenia do magazynu i pobrania do produkcji z dokładnością do jednej sztuki. Magazyn jest w pełni monitorowany i strzeżony, co zapewnia Spółce pełną kontrolę nad stanami magazynowymi oraz wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych w nim towarów. W przypadku ewentualnego braku lub zniszczenia towaru, Spółka jest w stanie stwierdzić zaistnienie takiego zdarzenia najpóźniej w trakcie inwentaryzacji ciągłej (każda pozycja podlega przeliczeniu co najmniej raz w roku). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE.

Obecnie Spółka rozważa wprowadzenie struktury rozliczeń z dostawcami komponentów z innych państw członkowskich UE, którzy nie są lub nie będą zarejestrowani na potrzeby podatku VAT w Polsce (dalej: dostawcy zagraniczni), opartej na zasadach przewidzianych w art. 12a ustawy o VAT, tzn. Spółka planuje pełnić rolę prowadzącego magazyn konsygnacyjny w rozumieniu tego przepisu. W przypadku realizacji takiego scenariusza, Spółka przechowywałaby w magazynie towary należące do dostawców zagranicznych i dostarczone przez nich w ramach przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. W ramach tego scenariusza Spółka dokonywałaby wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów w momencie ich pobrania z magazynu do produkcji boxów. Prawo do rozporządzania towarami jak właściciel byłoby przenoszone na Spółkę z chwilą pobrania towarów z magazynu. Spółka zamierza przed pierwszym wprowadzeniem tych towarów do magazynu zawiadomić o zamiarze jego prowadzenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz prowadzić szczegółową ewidencję wprowadzanych towarów, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania towarów z magazynu, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz dotyczące powrotnego ich przemieszczenia.

W piśmie z dnia 27 kwietnia 2011 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Spółka wskazała, że na chwilę obecną wiadomo jej o jednym podmiocie, który będzie dokonywał dostaw do magazynu konsygnacyjnego. Takich podmiotów z czasem będzie jednak z pewnością więcej. Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego trwającego przez dłuższy okres, należy przyjąć, że dostaw będzie dokonywał na początku jeden, a później wiele podmiotów. Przy czym Spółka zaznaczyła, że towary wszystkich dostawców będą dokładnie określone co do miejsca danego towaru w magazynie (konkretny regał) oraz czasu jego wprowadzenia do magazynu i pobrania do produkcji, a także właściwie ewidencjonowane, monitorowane i strzeżone.

Nadto Spółka podała, że według jej najlepszej wiedzy, podmioty, które będą dokonywać przemieszczenia towarów do magazynu konsygnacyjnego są podatnikami podatku od wartości dodanej (VAT w swoim kraju) i nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w związku z uzupełnieniem wniosku).

Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym będą spełnione warunki rozliczania przez Spółkę dostaw dokonywanych przez jeden podmiot zagraniczny (w najbliższej przyszłości), jak i więcej podmiotów (docelowo), na warunkach opisanych w art. 12a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji takiej jak opisana powyżej, nabywanie towarów przez Spółkę, jako prowadzącego magazyn konsygnacyjny, będzie spełniało warunki przewidziane w art. 12a ustawy o VAT dla nabycia towarów przez prowadzącego magazyn konsygnacyjny. W związku z tym, dostawy towarów dokonywane będą w momencie pobrania przez Spółkę towarów z magazynu, zaś Spółka będzie je rozliczać jako dokonane w tym momencie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Prowadzącym magazyn konsygnacyjny, w rozumieniu art. 2 pkt 27d ustawy o VAT jest podatnik, który przechowuje towary w magazynie konsygnacyjnym i pobiera je z tego magazynu. Spółka będzie przechowywać towary w wynajmowanym magazynie i będzie je pobierać z tego magazynu na potrzeby własnej działalności, której wynikiem jest utworzenie (skompletowanie) gotowego produktu w postaci boxu.

Zgodnie z art. 2 pkt 27c ustawy o VAT przez magazyn konsygnacyjny rozumie się wyodrębnione u podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej, przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania. W opinii Spółki wyodrębnienie, o którym mowa w tym przepisie, ma na celu zapewnienie możliwości określenia miejsca położenia towarów należących do podatnika zagranicznego oraz precyzyjnego wskazania momentu jego pobrania z magazynu, utraty lub powrotnego przemieszczenia, a także zagwarantowanie, że towary te będą przedmiotem dostawy wyłącznie na rzecz prowadzącego skład konsygnacyjny, z wyłączeniem innych podmiotów (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 3 Iistopada 2010 r., sygn. ILPP2/443-1230/10-2/EWW).

Chodzi tutaj więc o wyodrębnienie funkcjonalne oraz organizacyjno-księgowe, które zapewni osiągnięcie powyższego celu. Wymóg wyodrębnienia będzie spełniony w szczególności wówczas, gdy na podstawie ewidencji magazynowej podatnik jest w stanie precyzyjnie wskazać miejsce położenia poszczególnych sztuk tego towarów oraz czas jego wprowadzenia i pobrania z magazynu do prowadzonej przez tego podatnika produkcji (ewentualnie utraty lub powrotnego przemieszczenia do kraju siedziby dostawcy zagranicznego).

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o VAT, przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, nieposiadającego siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, do magazynu konsygnacyjnego w celu ich dostawy prowadzącemu magazyn konsygnacyjny, oraz dostawę tych towarów, uważa się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1, u prowadzącego magazyn konsygnacyjny, pod warunkiem że:

1.

podatnik podatku od wartości dodanej nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony;

2.

przechowywane w magazynie konsygnacyjnym towary są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej, z wyłączeniem działalności handlowej, przez prowadzącego magazyn konsygnacyjny;

3.

prowadzący magazyn konsygnacyjny, przed pierwszym wprowadzeniem przez podatnika podatku od wartości dodanej towarów do tego magazynu, złożył w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze prowadzenia magazynu konsygnacyjnego zawierające elementy określone przepisami;

4.

prowadzący magazyn konsygnacyjny prowadzi ewidencję towarów wprowadzanych do tego magazynu, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania towarów z magazynu, dane pozwalające na identyfikację towarów, a w przypadku, o którym mowa w art. 20b ust. 3 - także dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów; przepis art. 109 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

W przypadku planowanego przez Spółkę scenariusza wszystkie opisane powyżej warunki należy uznać za spełnione. Dostawca zagraniczny nie będzie bowiem zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce, towary dostarczone przez niego Iub na jego rzecz i przechowywane w magazynie będą przeznaczone do działalności Wnioskodawcy nie mającej charakteru handlowego, Spółka dokona odpowiedniego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego i będzie prowadzić wymaganą ewidencję.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego, jego stanowisko jest prawidłowe w świetle aktualnego brzmienia przepisów ustawy o VAT, w szczególności art. 12a tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż na potrzeby podatku od towarów i usług dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Istotnymi elementami konstrukcji tej definicji są:

1.

prawo do rozporządzania,

2.

przeniesienie tego prawa,

3.

możność rozporządzania towarem jak właściciel po stronie otrzymującego to prawo.

Z ekonomicznego aspektu transakcji ważne jest zatem czy w wyniku danego zdarzenia gospodarczego (dostawy towarów) dochodzi do przeniesienia na rzecz kontrahenta możliwości (prawa) dysponowania rzeczą w zakresie, jaki charakterystyczny jest dla właściciela. Jeśli możliwość korzystania z przedmiotu transakcji ma charakter trwały w momencie jej zawarcia, to uznać należy, że nastąpiła dostawa towaru. Warunek ten ujęto w sformułowaniu "przeniesienie", które rozumieć należy jako przekazanie uprawnień właścicielskich między dotychczasowym posiadaczem towaru a jego kontrahentem. Pamiętać przy tym należy, że "rozporządzanie jak właściciel" należy rozumieć w sensie ekonomicznym, czyli faktycznym.

Z przekazaniem praw do dysponowania towarem jak właściciel musi wiązać się odpłatność w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, która będzie stanowić o dokonaniu danej transakcji w sensie ekonomicznym.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawę towarów musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi ono mieć postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za dostawę towarów może być inny towar lub usługa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zidentyfikowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru oraz świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 - w świetle art. 11 ust. 1 ustawy, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do art. 12a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, do magazynu konsygnacyjnego w celu ich dostawy prowadzącemu magazyn konsygnacyjny, oraz dostawę tych towarów, uważa się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1, u prowadzącego magazyn konsygnacyjny, pod warunkiem że:

1.

podatnik podatku od wartości dodanej nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony;

2.

przechowywane w magazynie konsygnacyjnym towary są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej, z wyłączeniem działalności handlowej, przez prowadzącego magazyn konsygnacyjny;

3.

prowadzący magazyn konsygnacyjny, przed pierwszym wprowadzeniem przez podatnika podatku od wartości dodanej towarów do tego magazynu, złożył w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze prowadzenia magazynu konsygnacyjnego zawierające:

,

a.

dane podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego przemieszczenia towarów do magazynu konsygnacyjnego oraz prowadzącego magazyn konsygnacyjny, dotyczące ich nazw lub imion i nazwisk, numerów identyfikacyjnych stosowanych na potrzeby odpowiednio podatku od wartości dodanej i podatku, adresu siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz adresu, pod którym znajduje się magazyn konsygnacyjny,

b.

oświadczenie podatnika podatku od wartości dodanej, że zamierza dokonywać przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, do magazynu konsygnacyjnego; w oświadczeniu wskazuje się prowadzącego magazyn konsygnacyjny;

4.

prowadzący magazyn konsygnacyjny prowadzi ewidencję towarów wprowadzonych do tego magazynu, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania towarów z magazynu, dane pozwalające na identyfikację towarów, a w przypadku, o którym mowa w art. 20b ust. 3 - także dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów; przepis art. 109 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Pojęcie "magazyn konsygnacyjny" na potrzeby podatku od towarów i usług ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 27c ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez magazyn konsygnacyjny rozumie się wyodrębnione u podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, o którym mowa w art. 97 ust. 4, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobierania.

Natomiast w punkcie 27d wskazanego artykułu zapisano, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o prowadzącym magazyn konsygnacyjny - rozumie się przez to podatnika, który przechowuje w magazynie konsygnacyjnym towary i pobiera je z tego magazynu.

Powyższe przepisy wskazują, iż przyjęte uproszczenie dla magazynów konsygnacyjnych polega na przeniesieniu na ostatecznego nabywcę towarów obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Oznacza to, że podmiot zagraniczny nie musi opodatkować przemieszczenia towarów do Polski ani późniejszej dostawy do ostatecznego nabywcy. Aby jednak skorzystać z tego uproszczenia ustawodawca wprowadził szereg warunków.

Pierwszy z warunków wynika z samej definicji magazynu konsygnacyjnego, którym jest wyodrębnione u podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT-UE miejsce przechowywania towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z innego państwa członkowskiego do tego miejsca, z którego polski podatnik przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania. Oznacza to, że magazyn może być prowadzony wyłącznie przez ostatecznego nabywcę towarów. Podmiot prowadzący magazyn konsygnacyjny to podatnik, który przechowuje w magazynie konsygnacyjnym towary i pobiera je z tego magazynu.

Poza powyższym warunkiem ustawodawca wskazał również, że podmiot wprowadzający towary do magazynu konsygnacyjnego nie może być zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce, towary przechowywane w magazynie muszą być przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej (z wyłączeniem handlowej) prowadzącego magazyn konsygnacyjny, prowadzący magazyn musi zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze prowadzenia magazynu konsygnacyjnego przed pierwszym wprowadzeniem towarów do magazynu oraz prowadzący magazyn konsygnacyjny musi prowadzić ewidencję towarów wprowadzanych do tego magazynu oraz wywożonych z magazynu do kraju, z którego zostały pierwotnie przywiezione.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będącym zarejestrowanym jako podatnik VAT UE prowadzi działalność polegającą m.in. na wytwarzaniu zestawów akcesoriów komputerowych dostarczanych producentom komputerów. W ramach prowadzonej działalności Spółka zakupuje poszczególne komponenty (np. mysz; klawiatura, instrukcje obsługi itp.) od różnych dostawców, dokonuje ich kompletowania i zapakowania w pudełka (tzw. boxy), zarządza łańcuchami dostaw komponentów i dba o terminowość dostaw gotowych boxów na rzecz klienta. Treścią świadczenia Wnioskodawcy na rzecz klienta jest zatem świadczenie kompleksowe, zawierające zarówno element towarowy, jak i usługowy. Faktura, którą Wnioskodawca wystawia klientowi, opiewa na poszczególne elementy boxu, natomiast wynagrodzenie za element usługowy wliczone jest w marżę uwzględnioną w cenie tych komponentów. Dla klienta wartością zasadniczą jest terminowe otrzymanie zamówionego produktu w postaci gotowego boxu, zawierającego wszystkie skompletowane elementy różnych producentów.

W celu wyprodukowania boxu, Spółka dokonuje zakupu jego komponentów od różnych dostawców, w tym z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (UE). Obecnie Spółka rozważa wprowadzenie struktury rozliczeń z dostawcami komponentów z innych państw członkowskich UE, którzy nie są lub nie będą zarejestrowani na potrzeby podatku VAT w Polsce (dalej: dostawcy zagraniczni), opartej na zasadach przewidzianych w art. 12a ustawy o VAT, tzn. Spółka planuje pełnić rolę prowadzącego magazyn konsygnacyjny w rozumieniu tego przepisu. W przypadku realizacji takiego scenariusza, Spółka przechowywałaby w magazynie towary należące do dostawców zagranicznych i dostarczone przez nich w ramach przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. W ramach tego scenariusza Spółka dokonywałaby wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów w momencie ich pobrania z magazynu do produkcji boxów. Prawo do rozporządzania towarami jak właściciel byłoby przenoszone na Spółkę z chwilą pobrania towarów z magazynu. Spółka zamierza przed pierwszym wprowadzeniem tych towarów do magazynu zawiadomić o zamiarze jego prowadzenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz prowadzić szczegółową ewidencję wprowadzanych towarów, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania towarów z magazynu, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz dotyczące powrotnego ich przemieszczenia.

Ponadto Spółka wskazała, że na chwilę obecną wiadomo jej o jednym podmiocie, który będzie dokonywał dostaw do magazynu konsygnacyjnego. Takich podmiotów z czasem będzie jednak z pewnością więcej. Przy czym Spółka zaznaczyła, że towary wszystkich dostawców będą dokładnie określone co do miejsca danego towaru w magazynie (konkretny regał) oraz czasu jego wprowadzenia do magazynu i pobrania do produkcji, a także właściwie ewidencjonowane, monitorowane i strzeżone. Nadto Spółka podała, że podmioty, które będą dokonywać przemieszczenia towarów do magazynu konsygnacyjnego są podatnikami podatku od wartości dodanej (VAT w swoim kraju) i nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy prawa, a także przedstawione zdarzenie przyszłe należy zwrócić uwagę, iż głównym elementem planowanych przez Wnioskodawcę transakcji będzie dostawa na rzecz klienta gotowych boxów, powstałych w wyniku skompletowania i zapakowania w pudełka poszczególnych akcesoriów komputerowych (np. myszy, klawiatury, instrukcji obsługi itp.). Jak wskazano bowiem we wniosku, treścią świadczenia Wnioskodawcy na rzecz klienta jest świadczenie kompleksowe, zawierające zarówno element towarowy, jak i usługowy. Przy czym dla klienta wartością zasadniczą jest terminowe otrzymanie zamówionego produktu w postaci gotowego boxu, zawierającego wszystkie skompletowane elementy różnych producentów.

Należy podkreślić, iż w przypadku transakcji złożonej, czynności pomocnicze należy traktować podatkowo tak samo jak świadczenie główne. Dana czynność ma charakter pomocniczy względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz jest środkiem służącym jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Skoro w ramach danej transakcji towar zostaje przekazany kontrahentowi, który będzie mógł rozporządzać nim jak właściciel i na którym zależy mu w pierwszej kolejności, a wszelkie inne świadczenia są tylko środkiem służącym skorzystaniu ze świadczenia głównego (nie są fakturowane osobno, tylko pokryte marżą osiąganą przez podatnika na sprzedawanych towarach), to należy uznać, że transakcja stanowi dostawę towarów dla VAT.

W przedmiotowej sprawie podstawową czynnością będzie przeniesienia praw do rozporządzania jak właściciel gotowymi boxami. Skompletowanie poszczególnych komponentów w pudełka jest tylko elementem służącym do lepszego zrealizowania dostawy zamówionego towaru i nie świadczy o tym, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność usługowa. Wykonywane czynności przez Wnioskodawcę nie stanowią także działalności produkcyjnej. A zatem nie zostaje spełniony warunek, o którym mowa w art. 12a ust. 1 pkt 2 ustawy, umożliwiający prowadzenie magazynu konsygnacyjnego.

Wobec powyższego bez znaczenia dla sprawy pozostaje okoliczność, czy towary do miejsca ich przechowywania będzie wprowadzać jeden podmiot lub więcej podmiotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacja, została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniono stan faktyczny sprawy i stanowisko danego wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90- 434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl