IPTPP1/4512-643/15-3/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/4512-643/15-3/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) i w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 1649 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2015 r. (data wpływu 23 grudnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania i udokumentowania czynności wykonywanych przez zakład budżetowy na rzecz Gminy od 1 stycznia 2016 r. do czasu centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z Gminą,

* braku obowiązku ustalenia proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-2 h ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2016 r.,

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania i udokumentowania czynności wykonywanych przez zakład budżetowy na rzecz Gminy od 1 stycznia 2016 r. do czasu centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z Gminą,

* braku obowiązku ustalenia proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-2 h ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2016 r.,

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Usług Komunalnych..... jest jednostką organizacyjną Gminy, działającym w formie samorządowego zakładu budżetowego, nieposiadającym osobowości prawnej. Organ założycielski Zakładu to jest Rada Miejska.... Uchwałą Nr... z dnia 19 września 1991 r. powołała Zakład i określiła cel jego tworzenia.

Zakład wykonuje zadania odpłatnie, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych i dotacji otrzymanych z budżetu Gminy..... Zakład jest odrębnym od Gminy, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakład wykonuje czynności zarówno opodatkowane, zwolnione jak i poza ustawą.

Przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy oraz zaspokajanie potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie usług komunalno-mieszkaniowych świadczonych na rzecz Gminy i innych podmiotów:

* zarządzania nieruchomościami stanowiącymi w całości lub w części własność Gminy...., w szczególności utrzymywanie w należytym stanie technicznym i sanitarnym administrowanych budynków i ich otoczenia, zaspokajanie potrzeb w zakresie remontów,

* administrowanie komunalnymi zasobami lokalowymi,

* administrowanie nieruchomościami wspólnymi,

* wytwarzanie, dystrybucja i sprzedaż energii cieplnej,

* zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi,

* dozór techniczny kotłowni.

Wśród czynności, które wykonuje należy wskazać:

A. Czynności podlegające opodatkowaniu VAT, według stawki podstawowej oraz stawek obniżonych:

1. Na rzecz Gminy:

* wynajem lokali użytkowych,

* dystrybucja i sprzedaż energii cieplnej,

* opłata za system alarmowy.

2. Na rzecz innych podmiotów (osoby fizyczne, firmy i inne)

* wynajem lokali (mieszkalnych, użytkowych, garaże),

* sprawowanie zarządu nad nieruchomościami wspólnymi,

* dystrybucja i sprzedaż energii cieplnej,

* dozór techniczny kotłowni,

* świadczenie usług zarządzania, konserwacji i sprzątania we wspólnotach mieszkaniowych,

B. Przychody związane z działalnością gospodarczą ale będące poza opodatkowaniem podatkiem VAT:

* odszkodowania majątkowe,

* odsetki naliczone od należności,

* odsetki zapłacone od należności,

C. Zakład otrzymuje następujące dotacje przedmiotowe

* dotacje przedmiotowe do zarządzanego zasobu mieszkaniowego (do 1 m2)

D. Zakład otrzymuje następujące dotacje celowe

* dotacja celowa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych - na wykonanie przyłącza wod.-kan.

W przyszłości mogą pojawić się przychody dotyczące otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat, które będą dotyczyć kosztów związanych integralnie z prowadzoną działalnością.

W uzupełnieniu wniosku na zadane pytanie Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

1. Czy Zakład Usług Komunalnych.... i Gmina.... dokonują odrębnych rozliczeń podatku VAT.

ZUK został zarejestrowany przez właściwy organ podatkowy jako odrębny od Gminy podatnik VAT. W konsekwencji ZUK wystawia faktury VAT, na których widnieje jako sprzedawca, ujmuje te faktury w ewidencji sprzedaży i wykazuje w składanych deklaracjach VAT należnych z tego tytułu. Zakład jest również stroną umów z odbiorcami świadczonych usług, przy czym ZUK nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej.

2. Czy Wnioskodawca będzie wykonywał czynności pozostające poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.... Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie to są/będą czynności.

3. Czy wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy z o podatku od towarów i usług.

4. W sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach świadczonych usług będzie wykonywał czynności w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz czynności będące poza zakresem działalności gospodarczej należy wskazać, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Zakład Usług Komunalnych nie wykonuje czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie czynności wykonywane przez ZUK są czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji gdyby ZUK w ramach świadczonych usług wykonywał w przyszłości czynności w ramach działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności będące poza zakresem działalności gospodarczej będzie możliwość żeby przyporządkować wydatki do celów wykonywanej przez zakład działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza

5. Jakie są źródła finansowania działalności Wnioskodawcy. Należy wskazać odrębnie dla działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dla pozostałej działalności.

ZUK odpłatnie wykonuje zlecone mu przez Gminę zadania pokrywając koszty swojej działalności między innymi z przychodów własnych, uzyskiwanych z tytułu realizacji tych zadań, w tym z pobieranych czynszów od najemców. Do przychodów związanych z działalnością gospodarczą ale będących poza opodatkowaniem podatkiem VAT należą: odszkodowania, naliczone i zapłacone odsetki od należności oraz wpływy z różnych dochodów jak: rozliczenia z lat ubiegłych, jak zwrot mylnie przekazanych opłat czy pozostawiona zakładowi nadwyżka środków obrotowych.

6. Na jakiej podstawie prawnej Wnioskodawca otrzymuje dotacje. Należy wskazać akt prawny i przepis.

7. Jeżeli Wnioskodawca otrzymuje dotacje związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać czy dotacje na działalność gospodarczą mają wpływ na cenę wykonywanych czynności.

Zakład Usług Komunalnych będący samorządowym zakładem budżetowym zgodnie z art. 15 ust. 3-5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) otrzymuje dotacje. Dotacje przedmiotowe ZUK otrzymuje do 1 m2 powierzchni zarządzania zasobami mieszkaniowymi, co nie ma wpływu na cenę wykonywanych czynności.

8. Ponadto z uwagi na informację zawartą w opisie sprawy, iż "W przyszłości mogą pojawić się przychody dotyczące otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat, które będą dotyczyć kosztów związanych integralnie z prowadzoną działalnością", należy jednoznacznie wskazać:

Strona główna wyszukiwarki / Wyniki wyszukiwania (strona 24 z 43) / Dokument 231 z listy wyszukanych

*

* Powrót do listy dokumentów

* Wersja do druku

* Wyszukiwarka

*

Początek dokumentu

Menu dolne

* Strona główna

* Kontakt

* Polityka cookieslink z dolnego menu

*

* © 2007-2016 Ministerstwo Finansów

* Strona wygenerowana w 0,641 sek.

Przejdź na początek

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl