IPTPP1/4512-629/15-3/IŻ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/4512-629/15-3/IŻ Ustalenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) i w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 1649 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2016 r. (data wpływu 10 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 marca 2016 r. (data wpływu 10 marca 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, przeformułowania pytania, własnego stanowiska oraz uiszczenia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W myśl art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 645 z późn. zm.), powiat jako samorządowa osoba prawna wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

Powiat wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W szczególności funkcjonuje wiele umów cywilnoprawnych oddających majątek Powiatu w posiadanie zależne (najem, dzierżawa, użyczenie, trwały zarząd) oraz dokonywana jest sprzedaż nieruchomości.

Stroną wszystkich umów cywilnoprawnych jest Powiat (jako jednostka posiadająca osobowość prawną), lecz czynności związane z wykonywaniem i obsługą finansową dokonywane są przez starostwo i inne jednostki organizacyjne.

Starostwo powiatowe jako urząd powołany do obsługi organu Powiatu, wystawia faktury dokumentujące sprzedaż nieruchomości przez Powiat oraz świadczenie usług najmu w ramach zawartych umów cywilnoprawnych oraz prowadzi rejestry zakupu i sprzedaży.

Powiat.... składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.... o dofinansowanie w formie dotacji na zadanie pt. ".....".

Powiat....będzie realizował to zadanie przy udziale jednostki organizacyjnej jakim jest Starostwo Powiatowe.... dysponując środkami na realizację tego zadania. Towary i usługi nie będą służyły Powiatowi sieradzkiemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Rozliczenie w formie faktur i rachunków dotyczących dofinansowania tego zadania, będzie wystawione na Powiat sieradzki, który nie posiada prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług i nie jest płatnikiem podatku VAT.

Do ubiegania się o pomoc finansową - dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej....., niezbędna jest interpretacja indywidualna w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1153 z późn. zm.) nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje starosta. Gospodarkę leśną prowadzi się według uproszczonego planu urządzenia lasu (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 19 ust. 2 uproszczone plany urządzenia lasu, sporządza się dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa. Uproszczone plany urządzenia lasu sporządzają specjalistyczne jednostki lub inne podmioty wykonawstwa urządzeniowego (art. 19 ust. 5 ww. ustawy).

Według art. 21 ust. 1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy - uproszczony plan urządzenia lasu sporządzony jest dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych - na zlecenie Starosty.

Stosownie do art. 26 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, 1890) zarząd powiatu, w skład którego wchodzi m.in. starosta jest organem wykonawczym powiatu i w myśl art. 33 cytowanej ustawy zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

Tak więc stroną wszystkich umów jest Powiat, lecz czynności związane z wykonywaniem i obsługą finansową dokonywane są przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

Powiat... złożył wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.... o dofinansowanie w formie dotacji na zadanie pt. ".....".

Do ubiegania się o pomoc finansową - dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej....., niezbędna jest interpretacja indywidualna dotycząca możliwości odliczenia podatku VAT.

Powiat..... dokonał wyboru dostawcy ww. usługi, na podstawie art. 39 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy prawidłowe jest stanowisko uznające, że Powiat będąc zarejestrowanym podmiotem podatku VAT, nie ma prawnej możliwości jego odliczenia na mocy stosownych przepisów w tym zakresie, w przypadku wykonywania zadań własnych wynikających z ustawy o lasach a dotyczących opracowania uproszczonych planów urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Powiat jako organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT jedynie w zakresie czynności, które maja charakter cywilnoprawny tzn. są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (w tym przypadku ustawy o lasach), dla realizacji których został powołany, nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, faktury wystawione są na niego oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zaznaczyć, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten definiuje listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego (art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy).

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jako samorządowa osoba prawna wykonuje zadania własne przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych Powiatu. Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji zadania pt.: ".....", na które będzie się starał uzyskać dofinansowanie w formie dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej..... Nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa sprawuje starosta w ramach zadań własnych. Powiat.... będzie realizował to zadanie przy udziale jednostki organizacyjnej jakim jest Starostwo Powiatowe.... dysponując środkami na realizację tego zadania. Towary i usługi nie będą służyły Powiatowi.... do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury i rachunki dotyczące ww. zadania będą wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: ".....", ponieważ efekty powstałe w wyniku realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl