IPTPP1/4512-57/15-4/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/4512-57/15-4/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2015 r. (data wpływu 30 stycznia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2015 r. (data wpływu 9 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, usług księgowo-kadrowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, usług księgowo-kadrowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2015 r. (data wpływu 9 kwietnia 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Od 1 sierpnia 1995 r. Wnioskodawca prowadzi działalność pod nazwą "...", świadcząc usługi księgowe-kadrowe, posiadając odpowiednie kwalifikacje zawodowe i certyfikaty z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nr... oraz zawieszony wpis na listę doradców podatkowych nr... (zawieszony od 2011 r.). W latach 1995 do 2011 r. Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Od trzech lat w związku z nieprzekroczeniem limitu 150.000 zł, jak również zawężeniem wachlarza świadczonych usług, ograniczając się tylko do usług księgowo-kadrowych Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest kompleksowa obsługa księgowo-kadrowa podmiotów gospodarczych (stowarzyszenia, placówki k-o, szkoły, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje usług o charakterze doradczym ani nie udziela porad prawnych, opinii, ect. Nie przyjmuje jakichkolwiek osób fizycznych, obsługuje tylko podmioty gospodarcze, z którymi podpisane ma umowy na kompleksową obsługę księgowo-podatkową. Zakres świadczonych usług:

1. Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów księgi handlowej, ewidencji przychodu,

2. Prowadzenie rej. VAT sprzedaży, zakupów towarów, zakupów oraz przygotowuje na ich podstawie (sporządzam i podpisuje) deklaracje VAT-7, VAT-7K,

3. Prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia

4. Rozliczanie na podstawie dowodów księgowych zaliczek na PIT - zleceniodawców,

5. Sporządzanie na podstawie dowodów księgowych sprawozdań finansowych,

6. Sporządzanie list płac, prowadzenie kart wynagrodzeń, na ich podstawie sporządzanie PIT-11, PIT-4R, PIT-40. Prowadzenie akt osobowych,

7. Obliczanie, rozliczanie składek przedsiębiorcy i zatrudnionych pracowników do ZUS. Sporządzanie deklaracji ZUS, przesył elektroniczny z podpisem do ZUS.

8. Posiadanie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji i składania ich w urzędach skarbowych, ZUSie, w imieniu pracodawcy a ostatnio UPL-1 do elektronicznego podpisu deklaracji obsługiwanych podmiotów,

9. Branie udziału w czynnościach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli dotyczących prowadzenia przez kancelarię Wnioskodawcy obsługi księgowo-kadrowej zleceniodawców odnoszących się wyłącznie do zakresu czynności zawartych w umowie o świadczenie usług księgowo-kadrowych.

Wyżej wymienione czynności prowadzone są na podstawie zawartych umów z klientami na usługę księgową. Kancelaria Wnioskodawcy nie obsługuje osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Od 1 stycznia 2015 r. w związku z nowymi przepisami dotyczącymi przesyłu elektronicznego deklaracji, wszyscy zleceniodawcy podpisali UPL-1 na podpisywanie i przesyłanie deklaracji podpisem elektronicznym. Kancelaria Wnioskodawcy nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych zlecanych jako odrębne jednorazowe zlecenie na usługi księgowo-kadrowe.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie, iż:

1. Wnioskodawca nie udziela podatnikom, płatnikom i inkasentom na ich zlecenie lub na ich rzecz porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

2. Prowadzi w imieniu i na rzecz podatników księgi rachunkowe, księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych, ale nie udziela im pomocy w tym zakresie (prowadzi w oparciu o umowy kompleksowe usługi księgowe).

3. Wnioskodawca sporządza w imieniu i na rzecz podatników zeznania i deklaracje podatkowe w oparciu na prowadzone księgi i rejestry według umowy kompleksowej, ale nie udziela im pomocy w tym zakresie.

4. Wnioskodawca nie reprezentuje podatników, inkasentów i płatników w postępowaniach przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach dot. pkt 1.

5. Wnioskodawca nie zamierza i nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. Wnioskodawca nie zrezygnował i nie utracił prawa do zwolnienia na podstawie art. 113. Klasyfikacja statystyczna usług objętych zakresem wniosku, według obowiązującej do celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 69.20.Z "bez doradztwa podatkowego".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym, że w roku 2014 Wnioskodawca nie przekroczył limitu 150.000 zł świadcząc usługi księgowo-kadrowe może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 dla sprzedaży usług księgowo - kadrowych świadczonych w ramach działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadząc działalność gospodarczą na podstawie certyfikatu księgowego (przy zawieszeniu wpisu doradcy podatkowego) nie świadcząc usług doradztwa podatkowego, nie udzielając porad prawnych, opinii doradczych, nie obsługując indywidualnych osób fizycznych, - a świadcząc kompleksowe usługi księgowo-kadrowe - mimo, że sporządza i podpisuje deklaracje elektroniczne w imieniu przedsiębiorców, zleceniodawców może w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1, gdyż przepisy prawa nie zmieniły się.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy - zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy - jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 - art. 113 ust. 9 ustawy.

Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy - jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy - zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym "doradztwo" to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych. Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.

Doradztwo podatkowe i związany z tym zawód doradcy podatkowego jest materią regulowaną ustawowo - ustawą z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213 z późn. zm.). Dla celów określenia czynności jakie może wykonywać doradca podatkowy został określony ustawowo zakres czynności uznawanych za czynności doradztwa podatkowego. Czynności doradztwa podatkowego-zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym (w brzmieniu obowiązującym od 10 sierpnia 2014 r.) - dla celów stosowania tej ustawy obejmują zatem:

1.

udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie:

3.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4.

reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy o doradztwie podatkowym, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do czynności wykonywanych na rzecz osób trzecich odpowiedzialnych za zaległości podatkowe oraz następców prawnych podatników, płatników lub inkasentów w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Ustawa o podatku od towarów i usług przywołując pojęcie usług w zakresie doradztwa (zakres tego pojęcia obejmuje również doradztwo podatkowe), nie odwołuje się jednak wprost do innych aktów prawnych, w tym do ustawy o doradztwie podatkowym, zatem do celów stosowania przepisu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy definicją czynności doradztwa podatkowego, stworzoną na potrzeby uregulowania zawodu doradcy podatkowego, można posiłkować się jedynie pomocniczo - decydujące znaczenie ma więc w omawianym zakresie wykładnia językowa.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę wykładnię językową terminu "doradztwo" oraz potoczne rozumienie tego terminu, jak również brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o doradztwie podatkowym, należy zauważyć, iż doradztwo podatkowe sensu stricio obejmuje czynności polegające na udzielaniu porad z zakresu podatków czy też wskazywaniu sposobu postępowania w sprawie związanej z podatkami, w tym również na opracowaniu pewnej koncepcji czy strategii, którą podmiot np. podatnik może wykorzystać w prowadzonej przez siebie działalności np. do podjęcia lub zaniechania konkretnego działania. Tym samym z katalogu czynności uznawanych za doradztwo podatkowe w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym, do celów stosowania przepisu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, za czynności o charakterze doradczym powinny zostać uznane tylko czynności polegające na udzielaniu takim podmiotom jak: podatnicy, płatnicy i inkasenci, osoby trzecie odpowiedzialne za zaległości podatkowe oraz następcy prawni podatników, płatników lub inkasentów, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami. Powyższe znajduje również potwierdzenie w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r. sygn. K 42/05.

Natomiast czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych z istoty swej bliskie są działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli czynnościom księgowym, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że sporządzane są na podstawie innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych (vide uzasadnienie ww. wyroku Trybunału Konstytucyjnego). Tym samym czynności te nie stanowią doradztwa, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, niezależnie od tego, że zostały uznane za czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym (art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy).

Powyższą wykładnię potwierdza również systematyka ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą prawodawca rozróżnia usługi doradcze od księgowych (art. 281 pkt 3).

Odnosząc się natomiast do czynności reprezentowania podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach m.in. podatkowych i celnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym, wskazania wymaga, że czynności te pomimo zdefiniowania ich dla potrzeb ustawy o doradztwie podatkowym jako czynności doradztwa podatkowego mają z reguły charakter usług prawniczych, których świadczenie również nie może być objęte zwolnieniem na podstawie art. 113 ustawy.

Wobec powyższego, w sytuacji gdy podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył wyłącznie usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych lub też sporządzania (wypełniania) zeznań i deklaracji podatkowych i nie będzie świadczył usług doradczych lub prawniczych (np. wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) nie znajdą zastosowania przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a lub lit. b ustawy. Podmiot taki będzie zatem mógł korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, chyba, że zajdą inne niż omawiane przesłanki wyłączające ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy.

Jeżeli natomiast dany podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył usługi o charakterze doradczym lub prawniczym (np. wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym) znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a lub lit. b ustawy. W konsekwencji podmiotowi temu nie będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca od 1 sierpnia 1995 r. prowadzi działalność pod nazwą "...", świadcząc usługi księgowe-kadrowe, posiadając odpowiednie kwalifikacje zawodowe i certyfikaty z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nr... oraz zawieszony wpis na listę doradców podatkowych nr... (zawieszony od 2011 r.). W latach 1995 do 2011 r. Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Od trzech lat w związku z nieprzekroczeniem limitu 150.000 zł, jak również zawężeniem wachlarza świadczonych usług, ograniczając się tylko do usług księgowo-kadrowych Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest kompleksowa obsługa księgowo-kadrowa podmiotów gospodarczych (stowarzyszenia, placówki k-o, szkoły, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje usług o charakterze doradczym ani nie udziela porad prawnych, opinii, ect. Nie przyjmuje jakichkolwiek osób fizycznych, obsługuje tylko podmioty gospodarcze, z którymi podpisane ma umowy na kompleksową obsługę księgowo-podatkową. Zakres świadczonych usług:

1. Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów księgi handlowej, ewidencji przychodu,

2. Prowadzenie rej. VAT sprzedaży, zakupów towarów, zakupów oraz przygotowuje na ich podstawie (sporządzam i podpisuje) deklaracje VAT-7, VAT-7K,

3. Prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia

4. Rozliczanie na podstawie dowodów księgowych zaliczek na PIT - zleceniodawców,

5. Sporządzanie na podstawie dowodów księgowych sprawozdań finansowych,

6. Sporządzanie list płac, prowadzenie kart wynagrodzeń, na ich podstawie sporządzanie PIT-11, PIT-4R, PIT-40. Prowadzenie akt osobowych,

7. Obliczanie, rozliczanie składek przedsiębiorcy i zatrudnionych pracowników do ZUS. Sporządzanie deklaracji ZUS, przesył elektroniczny z podpisem do ZUS.

8. Posiadanie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji i składania ich w urzędach skarbowych, ZUSie, w imieniu pracodawcy a ostatnio UPL-1 do elektronicznego podpisu deklaracji obsługiwanych podmiotów,

9. Branie udziału w czynnościach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli dotyczących prowadzenia przez kancelarię Wnioskodawcy obsługi księgowo-kadrowej zleceniodawców odnoszących się wyłącznie do zakresu czynności zawartych w umowie o świadczenie usług księgowo-kadrowych.

Wyżej wymienione czynności prowadzone są na podstawie zawartych umów z klientami na usługę księgową. Kancelaria Wnioskodawcy nie obsługuje osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Od 1 stycznia 2015 r. w związku z nowymi przepisami dotyczącymi przesyłu elektronicznego deklaracji, wszyscy zleceniodawcy podpisali UPL-1 na podpisywanie i przesyłanie deklaracji podpisem elektronicznym. Kancelaria Wnioskodawcy nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych zlecanych jako odrębne jednorazowe zlecenie na usługi księgowo-kadrowe.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie, iż:

1. Wnioskodawca nie udziela podatnikom, płatnikom i inkasentom na ich zlecenie lub na ich rzecz porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

2. Prowadzi w imieniu i na rzecz podatników księgi rachunkowe, księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych, ale nie udziela im pomocy w tym zakresie (prowadzi w oparciu o umowy kompleksowe usługi księgowe).

3. Wnioskodawca sporządza w imieniu i na rzecz podatników zeznania i deklaracje podatkowe w oparciu na prowadzone księgi i rejestry według umowy kompleksowej, ale nie udziela im pomocy w tym zakresie.

4. Wnioskodawca nie reprezentuje podatników, inkasentów i płatników w postępowaniach przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach dot. pkt 1.

5. Wnioskodawca nie zamierza i nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. Wnioskodawca nie zrezygnował i nie utracił prawa do zwolnienia na podstawie art. 113. Klasyfikacja statystyczna usług objętych zakresem wniosku, według obowiązującej do celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 69.20.Z "bez doradztwa podatkowego".

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a lub lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie będzie świadczył usług prawniczych lub o charakterze doradczym, tj. np. usług wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o doradztwie podatkowym - zastosowania nie znajdzie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a lub b ustawy.

Mając na uwadze opis usług świadczonych przez Wnioskodawcę oraz analizę ww. przepisów, a także okoliczność, iż Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności z art. 113 ust. 13 ustawy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie świadczy usług, które nie są objęte zwolnieniem z art. 113 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca prowadzi w imieniu i na rzecz podatników księgi rachunkowe, księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych, ale nie udziela im pomocy w tym zakresie oraz sporządza w imieniu i na rzecz podatników zeznania i deklaracje podatkowe w oparciu na prowadzone księgi i rejestry według umowy kompleksowej, ale nie udziela im pomocy w tym zakresie i nie świadczy usług prawniczych lub o charakterze doradczym oraz nie świadczy pozostałych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to może przy świadczeniu tych usług korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zauważyć należy, że skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty 150.000 zł netto oraz gdy Wnioskodawca nie zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl