IPTPP1/4512-517/15-3/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/4512-517/15-3/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) i w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy -Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2015 r. (data wpływu 9 października 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania nieodpłatnych dostaw owoców i warzyw do szkół za darowiznę,

* określenia podstawy opodatkowania ww. dostaw,

* momentu powstania obowiązku podatkowego dla ww. dostaw

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania nieodpłatnych dostaw owoców i warzyw do szkół za darowiznę,

* określenia podstawy opodatkowania ww. dostaw,

* momentu powstania obowiązku podatkowego dla ww. dostaw.

Wniosek został uzupełniony w dniu 4 stycznia 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gminna Spółdzielnia "...." w.... prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej, produkcji pieczywa oraz zakupu i sprzedaży warzyw i owoców, a także wynajmu. Zakupione towary kwalifikuje jako towar handlowy, który podlega dalszemu obrotowi gospodarczemu. Spółdzielnia posiada status "Zatwierdzonego dostawcy" otrzymany na podstawie decyzji Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego..... z dnia 10 września 2012 r. Spółdzielnia realizuje warunki uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" w roku szkolnym 2015/2016 określone w Zarządzeniu Nr. Prezesa ARR z dnia 19 czerwca 2015 r., m.in. poprzez nieodpłatne dostarczanie owoców i warzyw do szkół podstawowych, realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego zorganizowanego w szkole oraz dzieci klas I-III. Ze szkołami Spółdzielnia zawarła umowy nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole", celem zmiany nawyków żywieniowych dzieci. Porcje warzyw i owoców oraz soki dostarczane są do szkół w okresie od 22 września 2015 r. do 28 stycznia 2016 r. Po zakończeniu semestru Spółdzielnia wystąpi do Agencji Rynku Rolnego o pomoc z tytułu nieodpłatnego udostępniania owoców i warzyw w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole". Wysokość otrzymanej pomocy stanowi iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy dla jednej porcji owocowo-warzywnej w wysokości 1,32 złotych oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom zgodnie z obowiązującym sposobem udostępniania. Ze względu na różne ceny zakupu towarów oraz koszt wytworzenia porcji, nie można określić, jaki procent wartości zakupu stanowi przyznana pomoc. W przypadku nieotrzymania pomocy z Agencji Rynku Rolnego nie byłoby możliwe dostarczanie nieodpłatnie porcji do szkół. Udział obrotu związanego z obsługą programu dla Hurtowni Warzyw wynosi około 65%, natomiast udział dla całej Spółdzielni wynosi ok. 6%. W związku z realizowaniem projektu Spółdzielnia ponosi koszty zakupu warzyw i owoców, a także koszty przygotowania porcji, tj. koszty konfekcjonowania oraz dowozu do szkół.

Nieodpłatne przekazanie porcji do szkół Spółdzielnia kwalifikuje jako darowiznę, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi wartość nabycia owoców i warzyw, określona w momencie dostawy tych towarów, a w przypadku konfekcjonowania porcji we własnym zakresie, koszt wytworzenia tych porcji. Opodatkowania przekazanych nieodpłatnie porcji Spółdzielnia dokonuje z chwilą dokonania dostawy, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy.

Spółdzielnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury zakupu warzyw i owoców są każdorazowo wystawiane na Spółdzielnię. Przy nabyciu owoców i warzyw przysługuje Spółdzielni prawo w całości do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje owoce i warzywa należące do jego przedsiębiorstwa. Otrzymywana przez Spółdzielnię pomoc nie ma wpływu na ustaloną cenę zakupu towarów. Spółdzielnia nie uwzględnia otrzymanej pomocy w podstawie opodatkowania podatkiem VAT.

Gminna Spółdzielnia "...." w.... zawarła w miesiącu lipcu 2015 r. z każdą ze szkół (odbiorcą) umowę na I semestr roku szkolnego 2015/2016. W treści umowy Odbiorca (szkoła) oświadcza, że została wpisana przez OT Agencji Rynku Rolnego na listę szkół podstawowych zgłoszonych do udziału w programie "Owoce i warzywa w szkole" na I semestr roku szkolnego 2015/2016. Ponadto Spółdzielnia jako Zatwierdzony Dostawca oświadcza, iż został zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców ARR pod numerem.... oraz uzyskał zatwierdzenie do uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" na mocy decyzji Dyrektora OT ARR..... z dnia 10 września 2012 r. Wnioskodawca (Zatwierdzony Dostawca) przekazuje każdorazowo kserokopię zawartej umowy ze szkołą do OT ARR właściwego ze względu na siedzibę Zatwierdzonego Dostawcy (§ 10 umowy).

Warunki przedmiotowych umów, zwanymi Warunkami uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" w roku szkolnym 2015/2016, zostały określone w załączniku do Zarządzenia Nr. Prezesa ARR z dnia 19 czerwca 2015 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu "Owoce i warzywa w szkole".

Wnioskodawca (Zatwierdzony Dostawca) oświadcza, iż zobowiązuje się dostarczać do szkoły w ciągu 10 wybranych tygodni w I semestrze roku szkolnego 2015/2016 tj. 21.09- 25 września 2015 r., 28.09-2 października 2015 r., 05.10-9 października 2015 r., 19.10-23 października 2015 r., 26.10-30 października 2015 r., 16.11-20 listopada 2015 r., 23.11-27 listopada 2015 r., 07.12-11 grudnia 2015 r., 11.01-15 stycznia 2016 r., 25.01-29 stycznia 2016 r. różnorodne porcje owocowo-warzywne, na zasadach określonych poniżej, zgodnie z rozporządzeniem.

Obowiązki wynikające z zawartych umów dla Wnioskodawcy (Zatwierdzonego Dostawcy) zostały określone w Paragrafie 6 dokumentu i są następujące: "Zatwierdzony Dostawca oświadcza, iż zobowiązuje się dostarczać, do szkoły w ciągu 10 wybranych tygodni w I semestrze roku szkolnego 2015/2016 tj. 21.09-25 września 2015 r., 28.09- 2 października 2015 r., 05.10-9 października 2015 r., 19.10-23 października 2015 r., 26.10-30 października 2015 r., 16.11-20 listopada 2015 r., 23.11-27 listopada 2015 r., 07.12-11 grudnia 2015 r., 11.01-15 stycznia 2016 r., 25.01-29 stycznia 2016 r. różnorodne porcje owocowo-warzywne, na zasadach określonych poniżej, zgodnie z rozporządzeniem.

Zatwierdzony Dostawca oświadcza, iż:

1. Ponosi pełną odpowiedzialność za jakość towarów i warzyw dostarczonych do Szkoły,

2. Zobowiązuje się realizować dostawy owoców i warzyw w sposób, który umożliwi szkole udostępnienie ich dzieciom realizującym obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego zorganizowany w szkole podstawowej oraz dzieciom klas I - III w każdym tygodniu co najmniej 2 porcje owocowo-warzywne ale nie więcej niż 3 porcje, zgodnie z obowiązującym sposobem udostępniania (m.in. w zakresie częstotliwości udostępniania, rodzaju, ilości i jakości produktów) oraz opublikowaną przez ARR na stronie internetowej www.arr.gov.pl (zgodnie z § 9 rozporządzenia Informacją o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w danym okresie udostępniania.)

3. Zobowiązuje się dostarczać porcje owoców i warzyw, które spełniają wymagania jakościowe i zdrowotne określone w przepisach Unii Europejskiej i przepisach krajowych,

4. Dostarczone owoce i warzywa będą świeże gotowe do bezpośredniego spożycia, tj. wystarczająco rozwinięte, odpowiednio dojrzałe, umyte. Owoce i warzywa udostępniane w całości będą odpowiadały normom jakości handlowej obowiązującym zgodnie z art. 74 rozporządzenia nr....

5. W przypadku dostarczania owoców i warzyw w opakowaniach jednostkowych, oznakowanie zamieszczone na tych opakowaniach będzie zawierać co najmniej informacje, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a i e-h rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.Urz.UE.L 304 z 22 listopada 2011 r. str. 18 z późn. zm).

6. Zobowiązuje się dostarczać w okresie udostępnianym wskazanym w § 5 niniejszej umowy do Szkoły różnorodne porcje owoców i warzyw w liczbie określonej przez ARR, w składzie których znajdą się poniżej określone produkty:

Produkty owocowe-Minimalna liczba porcji obejmująca dany produkt

- I semestr-II semestr

Jabłko (min.150 g)-10-11

Gruszka (min. 150 g)-7-6

Op. jednostkowe truskawek

(min. 100 g)--1

Op. jednostkowe borówek amerykańskich (min. 100 g)-1-

Op. jednostkowe soku owocowego (min. 0,2 l)-2-2

Produkty warzywne-

Op. jednostkowe marchwi (min. 60 g)-9-11

Op. jednostkowe papryki słodkiej (min. 60 g)-2-

Op. jednostkowe rzodkiewek

(min. 60 g)-5-5

Op. jednostkowe pomidorów

(min. 60 g - średnica jednej sztuki max. 40 mm)-1-2

Op. jednostkowe kalarepy (min. 60 g)-1-

Op. jednostkowe soku warzywnego lub owocowo-warzywnego (min. 0,2 l)-2-2

7. Zobowiązuje się dostarczać do szkoły dokumenty potwierdzające każdą dostawę owoców i warzyw (np. dokumenty WZ).

8. Zobowiązuje się dostarczać porcje owoców i warzyw wyłącznie w dni, w których odbywa się nauka w szkole, tj. z wyłączeniem dni świątecznych, ferii i innych dni, w których nie odbywają się zajęcia.

9. Będzie dostarczał do szkoły porcje owoców i warzyw w godzinach 6.00-11.00 wykorzystując Przystosowany Transport samochodowy."

Obowiązki wynikające z zawartych umów dla Szkoły (Odbiorcy) zostały określone w § 4 dokumentu i są następujące:

"Szkoła oświadcza, iż:

1. W programie "owoce i warzywa w szkole" w I semestrze roku szkolnego 2015/2016 biorą udział dzieci realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego zorganizowany w szkole podstawowej oraz dzieci klas I-III regularnie do niej uczęszczający w liczbie określonej w § 2 umowy, których rodzice lub opiekunowie prawni wyrazili zgodę na udział dziecka w programie oraz prowadzonej ocenie programu.

2. Zobowiązuje się do odebrania od Zatwierdzonego Dostawcy dostarczonych porcji owoców i warzyw spełniających wymagania jakościowe i udostępniania ich dzieciom uczestniczącym w programie.

3. Zobowiązuje się do prawidłowego wykorzystania dostarczonych przez Zatwierdzonego Dostawcę porcji owoców i warzyw, tj. zapewnienia, że owoce i warzywa:

a. Spożywane będą w trakcie zajęć szkolnych, na terenie szkoły podstawowej wyłącznie przez uprawnionych beneficjentów,

b. Nie będą spożywane na przerwach, podczas których dzieciom uczestniczącym w programie wydawane są regularne posiłki (np. obiady),

c. Będą udostępniane w każdym tygodniu co najmniej 2 porcje, ale nie więcej niż 3 porcje zgodnie z obowiązującym sposobem udostępniania (m.in. w zakresie częstotliwości udostępniania, rodzaju, ilości i jakości produktów) oraz opublikowaną przez ARR Informacją o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w danym okresie udostępniania.

4. Zobowiązuje się do potwierdzania dostaw owoców i warzyw spełniających wymagania jakościowe, realizowanych przez Zatwierdzonego Dostawcę. Dyrektor Szkoły lub upoważniona przez dyrektora Szkoły osoba każdorazowo pokwituje odbiór ilościowy i jakościowy dostarczonych porcji owoców i warzyw.

5. W przypadku zastrzeżeń dotyczących jakości dostarczonych owoców i warzyw Dyrektor Szkoły lub upoważniona przez dyrektora Szkoły osoba może odmówić przyjęcia dostarczonych owoców i warzyw niespełniających wymagań jakościowych, może złożyć również reklamację do Zatwierdzonego dostawcy oraz poinformować o zaistniałej sytuacji OT ARR, właściwy ze względu na siedzibę Zatwierdzonego Dostawcy.

6. Zobowiązuje się informować Zatwierdzonego Dostawcę oraz właściwego miejscowo Dyrektora OT ARR o wszelkich zmianach mających wpływ na realizację programu, w tym realizację dostaw owoców i warzyw.

7. Sporządzi dla zatwierdzonego Dostawcy oświadczenie/a o liczbie porcji owoców i warzyw, które zostały spożyte przez dzieci uczestniczące w programie w danym okresie (w ciągu 5/10 tygodni okresu udostępniania) na podstawie prowadzonej ewidencji.

8. Zobowiązuje się do przechowywania przez minimum 5 lat dokumentacji związanej z realizacją programu "Owoce i warzywa w szkole".

Ilość, czas i miejsce odbioru dostarczanych przez Zatwierdzonego Dostawcę porcji owoców i warzyw została określona w § 2 zawartej umowy ze Szkołą. Jeśli w danym okresie zwiększa się liczba dzieci deklarujących udział w programie, Szkoła wnioskuje do OT ARR o objęcie tych dzieci programem. Zatwierdzenie zmian przez OT ARR jest podstawą do wprowadzenia aneksu do umowy ze Szkołą, w którym określa się aktualną liczbę dzieci korzystających z programu, a więc także ilość porcji owoców i warzyw. Jeśli liczba dzieci ulega zmniejszeniu Wnioskodawca podpisuje ze szkołą aneks do umowy (bez konieczności uzyskania zatwierdzenia przez OT ARR) w którym określa aktualną liczbę dzieci korzystających z programu.

Owoce i warzywa udostępniane są dzieciom zgodnie z obowiązującym sposobem udostępniania oraz opublikowaną przez ARR Informacją o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w danym okresie udostępniania. Szczegółowe warunki dostaw, po uzgodnieniu ze Szkołą są określone w § 5 oraz § 6 pkt 9 umowy ze Szkołą.

Środki pieniężne dla Wnioskodawcy przyznawane są na podstawie złożonego do Dyrektora OT ARR w Łodzi prawidłowo sporządzonego, kompletnego i ważnego Wniosku o pomoc na formularzu stanowiącym załącznik IV do Warunków uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" w roku szkolnym 2015/2016. ARR dokonuje zapłaty należnej kwoty pomocy nie później niż trzy miesiące od dnia złożenia do OT ARR prawidłowo sporządzonego i ważnego wniosku o pomoc.

W ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" przeprowadzane są kontrole u Wnioskodawcy. W trakcie kontroli sprawdzane jest m.in.:

a. Dokumentacja dotycząca realizacji programu określona w pkt 27 ppkt 11 Warunków uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" w roku szkolnym 2015/2016,

b. Czy dostawy były realizowane zgodnie z obowiązującym sposobem udostępniania oraz opublikowana przez ARR "Informacją",

c. Czy dostarczone owoce i warzywa zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem określonym w RK nr.....,

d. Atest producenta/producentów soków dostarczanych przez dostawcę w ramach projektu, określający skład produktu oraz potwierdzający iż produkt nie zawiera dodatku cukru, substancji słodzących, tłuszczu i soli.

Kontrole są przeprowadzane są przez OT ARR.....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Spółdzielnia prawidłowo postępuje kwalifikując nieodpłatne dostawy owoców i warzyw do szkół jako darowiznę.

2. Czy Spółdzielnia określa we właściwej wysokości podstawę opodatkowania wyliczając ją w wysokości ceny zakupu warzyw i owoców, uwzględniając jednocześnie wartość w dniu dostawy tych towarów, a w przypadku konfekcjonowania warzyw, określając podstawę opodatkowania na podstawie kosztu wytworzenia.

3. Czy Spółdzielnia prawidłowo określa obowiązek podatkowy związany z realizacją programu "Owoce i warzywa w szkole" na czas dokonania dostawy do szkół porcji owoców i warzyw.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nieodpłatnie przekazywanych porcji w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" jest to forma darowizny i wypełnia dyspozycję dostawy towarów określoną w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albowiem przy nabyciu tych towarów przysługuje Spółdzielni prawo do obniżenia w całości podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę przepis art. 29a ust. 2 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Stosownie do postanowień art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje w chwilą dostawy towarów lub wykonania usług, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7 -11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów, świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługę. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług należy rozumieć prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę zapłaty (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na uznanie uzyskanej przez podatnika dotacji za element podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" jako Zatwierdzony Dostawca na mocy decyzji Dyrektora OT ARR...., w roku szkolnym 2015/2016 nieodpłatnie dostarcza owoce i warzywa do szkół podstawowych. Po zakończeniu I semestru Spółdzielnia wystąpi do Agencji Rynku Rolnego o pomoc z tytułu nieodpłatnego udostępniania owoców i warzyw w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole". Wysokość otrzymanej pomocy stanowi iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy dla jednej porcji owocowo-warzywnej w wysokości 1,32 złotych oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom zgodnie z obowiązującym sposobem udostępniania. W przypadku nieotrzymania pomocy z Agencji Rynku Rolnego nie byłoby możliwe dostarczanie nieodpłatnie porcji do szkół. Warunki uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" w roku szkolnym 2015/2016, zostały określone w załączniku do Zarządzenia Nr 90/2015/Z Prezesa ARR z dnia 19 czerwca 2015 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu "Owoce i warzywa w szkole". Środki pieniężne dla Wnioskodawcy przyznawane są na podstawie złożonego do Dyrektora OT ARR..... prawidłowo sporządzonego, kompletnego i ważnego Wniosku o pomoc na formularzu stanowiącym załącznik IV do Warunków uczestnictwa w programie "Owoce i warzywa w szkole" w roku szkolnym 2015/2016. ARR dokonuje zapłaty należnej kwoty pomocy nie później niż trzy miesiące od dnia złożenia do OT ARR prawidłowo sporządzonego i ważnego wniosku o pomoc.

W omawianej sytuacji Wnioskodawca dokonując nieodpłatnego przekazania owoców i warzyw do szkół, w istocie dokonuje odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, za którą otrzymuje wynagrodzenie w formie dopłaty od ARR. Wnioskodawca otrzymuje bowiem środki finansowe za przekazane do szkół owoce i warzywa, szczegółowo wyliczone za każdą przekazaną porcję, zgodnie z wymogami zarządzenia ARR na podstawie złożonego do Dyrektora OT ARR...., prawidłowo sporządzonego, kompletnego i ważnego Wniosku o pomoc.

Wobec tego, że środki finansowe od ARR przekazywane są w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona zapłatę którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym czynności przekazania owoców i warzyw w świetle okoliczności sprawy nie można uznać za nieodpłatne przekazanie towarów, tj. darowiznę.

Zatem przekazanie przez Wnioskodawcę owoców i warzyw stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy, co do określenia podstawy opodatkowania ww. dostaw, należy wskazać na ww. przepis art. 29a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powołanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę zapłaty (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na uznanie uzyskanej przez podatnika dotacji/dofinansowania za element podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wskazano wyżej, w omawianej sytuacji Wnioskodawca dokonując przekazania owoców i jabłek do szkół w istocie dokonuje odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, za którą wynagrodzeniem jest dopłata przekazywana z Agencji Rynku Rolnego.

Tym samym wskazane w opisie sprawy okoliczności pozwalają na uznanie, że przekazywana dopłata jest zapłatą na dokonaną dostawę. Co prawda dostawa towarów jest dokonywana na rzecz innych podmiotów, niż tego, który dokonuje płatności, jednak charakter wyliczenia należności dla Wnioskodawcy przesądza o uznaniu, że Agencja Rynku Rolnego przekazując dopłaty w istocie przekazuje należność za dostawę, transport oraz przygotowanie warzyw i owoców. Dopłaty te mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów (owoców i warzyw), o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Jak wskazano wyżej jedynie dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w omawianej sytuacji przekazywana dopłata uzależniona jest od ilości przekazanych warzyw i owoców - jest to bowiem dopłata określonej wysokości do każdej dostarczonej porcji. Tym samym należy uznać, że otrzymywane przez Wnioskodawcę dopłaty do przekazywanych owoców i warzyw, winny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią należność za wykonane przez Wnioskodawcę czynności, tj. są zapłatą ceny przekazywanych owoców i warzyw. Zatem wskazane dopłaty winny być uwzględniane w podstawie opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy lub osoby trzeciej pomniejszonego o kwotę podatku należnego.

Zatem w przypadku dostawy owoców i warzyw przez Wnioskodawcę za podstawę opodatkowania należy uznać całość otrzymanego dofinansowania od Agencji Rynku Rolnego, pomniejszoną o kwotę podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii powstania obowiązku podatkowego, należy stwierdzić, że zgodnie z zasada wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Odstępstwem od zasady ogólnej zawartej w art. 19a ust. 1 ustawy są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, które mają zastosowanie w przypadku spełnienia szczególnych warunków określonych ustawą.

Na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

Zgodnie z art. 19a ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Odnosząc wyżej przedstawiony opis sprawy do wyżej powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że w sytuacji przedstawionej we wniosku obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy - powstanie z chwilą otrzymania dotacji, tj. w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę środków na konto bankowe od Agencji Rynku Rolnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ podatkowy informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Trzeba również zaznaczyć, że w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji indywidualnej nie może być prowadzone postępowanie dowodowe zmierzające do jednoznacznego określenia przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jak również toczyć się spór, co do przedstawionego stanu sprawy. W toku zaś kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji, mogą zostać poczynione odmienne ustalenia od przedstawionych przez Wnioskodawcę we wniosku. W takiej sytuacji, ustalenie w tych postępowaniach, że rzeczywisty stan faktyczny występujący w zakresie okoliczności faktycznych wskazanych przez Zainteresowanego we wniosku o wydanie interpretacji jest inny, może stanowić podstawę do dokonania wymiaru podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl