IPTPP1/4512-319/15-4/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/4512-319/15-4/IG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2015 r. (data wpływu 3 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2015 r. (data wpływu 1 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "..."

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 czerwca 2015 r. (data wpływu 1 lipca 2015 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz wskazania przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zainteresowany zamierza pozyskać środki na dofinansowanie projektów: "..." i "...".

W projekcie dotyczącym modernizacji 70% kosztów zostanie pokryte ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, natomiast w projekcie dot. cyfryzacji PISF pokryje 50% kosztów. Pozostała część kosztów zostanie sfinansowana dotacją celową na zadania inwestycyjne przyznaną ze środków jest oraz wkładem własnym Wnioskodawcy. Podatek VAT nie stanowi wydatku kwalifikowalnego.

Budynek kina, którego dotyczy cyfryzacja i modernizacja sprzętu kinowego, został na mocy umowy pomiędzy Ochotniczą Strażą Pożarną a Zainteresowanym oddany w najem na rzecz Zainteresowanego do dnia 28 lutego 2025 r. Budynek nie jest wprowadzony do ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy i nie podlega amortyzacji.

Inwestycja będzie służyła zaspokajaniu i rozwijaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców. Zakupione w ramach projektów towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. wyświetlania filmów.

Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektów wystawiane będą na Zainteresowanego.

W piśmie z dnia 30 czerwca 2015 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, iż wniosek dotyczy projektu "...".

Przedmiotem projektu jest modernizacja aparatury projekcyjnej, tj. wymiana aparatury kinowej analogowej na cyfrową (ekran, głośniki, okno projekcyjne, monitor kontrolny, cyfrowy procesor dźwięku).

Usługi i towary zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wyświetlania filmów.

Umowa najmu budynku zawiera zapis - "Ewentualne planowane przez Najemcę adaptacje budowlane czy przebudowa pomieszczeń muszą być każdorazowo uzgadnianie z wynajmującym i wymagają jego pisemnej zgody."

W projekcie nie planowano jednak modernizacji budynku, a jedynie modernizację aparatury kinowej. Elementy osprzętu kinotechnicznego zakupione w ramach projektu będą mogły być demontowane, nie będą trwale związane z obiektem.

Wynajmujący nie będzie zwracał poniesionych nakładów na modernizację aparatury projekcyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z cyfryzacją i modernizacją sprzętu kinowego w związku z tym, że zakup towarów i usług będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z oczekiwaniem Wnioskodawcy wskazanym w uzupełnieniu wniosku ORD-IN, niniejsza interpretacja dotyczy prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego może dokonać podatnik który jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony sprzęt oraz usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. do wyświetlania filmów oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności ograniczających to prawo, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, w okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "...", ponieważ zakupiony sprzęt oraz usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl