IPTPP1/4512-182/15-2/ŻR - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.
Pismo z dnia 28 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/4512-182/15-2/ŻR Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2015 r. (data wpływu 25 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." - etap I obejmujący przebudowę kotłowni dla potrzeb współpracy z systemem geotermii ze środków WFOŚiGW w... - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...." - etap I obejmujący przebudowę kotłowni dla potrzeb współpracy z systemem geotermii ze środków WFOŚiGW w....
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją planowanego zadania pn. "..." - etap I obejmujący przebudowę kotłowni dla potrzeb współpracy z systemem geotermii - nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
... działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Organem założycielskim jest Powiat.... Siedzibą... jest miasto... znajdujące się w województwie.... Świadczenia zdrowotne udzielane są na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.... świadczy usługi (PKWiU 85.1) na podstawie umów z NFZ.
PCZ będzie ubiegało się o dofinansowanie w formie pożyczki ze środków WFOŚiGW w..., a wymaganym załącznikiem do wniosku jest indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej dotycząca prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT od planowanych zakupów, robót, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych do realizacji zadania, a objętych kosztami kwalifikowanymi w ramach projektu. Obiekty objęte zadaniem służą wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, bądź stanowią niezbędne dla nich zaplecze techniczne i służą do świadczenia usług, które są zwolnione z podatku od towarów i usług, zatem nie będzie miał zastosowania art. 86 pkt 1 umożliwiający podatnikowi odliczenie podatku z uwagi na niewykorzystanie tych obiektów do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym.... będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją zadania pn. "..." - etap I obejmujący przebudowę kotłowni dla potrzeb współpracy z systemem geotermii ze środków WFOŚiGW w.... Obiekty objęte zadaniem służą do świadczenia usług, które są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, wobec objęcia projektem obiektów służących do świadczenia usług, które są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT, nie będzie miał zastosowania art. 86 pkt 1 umożliwiający podatnikowi odliczenie podatku z uwagi na niewykorzystanie tych obiektów do czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją planowanego zadania pn. "...." - etap I obejmujący przebudowę kotłowni dla potrzeb współpracy z systemem geotermii - nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Organem założycielskim jest.... Siedzibą jest miasto... znajdujące się w województwie.... Świadczenia zdrowotne udzielane są na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.... świadczy usługi (PKWiU 85.1) na podstawie umów z NFZ.
Wnioskodawca będzie ubiegał się o dofinansowanie w formie pożyczki ze środków WFOŚiGW w.... Obiekty objęte zadaniem służą wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, bądź stanowią niezbędne dla nich zaplecze techniczne i służą do świadczenia usług, które są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, wydatki poniesione w związku z realizacją planowanego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT lecz zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją zadania pn. "..." - etap I obejmujący przebudowę kotłowni dla potrzeb współpracy z systemem geotermii ze środków WFOŚiGW w..., ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione w związku z realizacją planowanego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT lecz zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Końcowo nadmienia się, iż w związku z wpłatą kwoty wyższej, niż wynikająca z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, kwota 100 zł wniesiona przez Wnioskodawcę w dniu 19 marca 2015 r., stanowi nadpłatę i będzie zwrócona na rachunek bankowy Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.