IPTPP1/443-989/11-4/RG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rozszerzenia zakresu usług w gabinecie rehabilitacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-989/11-4/RG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rozszerzenia zakresu usług w gabinecie rehabilitacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2012 r. (data wpływu 15 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 lutego 2012 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Rehabilitacji. Podstawowym przedmiotem działalności jest PKD 86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna. Zainteresowana nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawczyni wystąpiła o przyznanie dofinansowania na realizację projektu Rozszerzenie zakresu usług w gabinecie rehabilitacji. Wniosek o dofinansowanie został złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Działanie III. "Rozwój Mikro-i Małych przedsiębiorstw". Do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną ocena wniosku o dofinansowanie nie została zakończona, ani nie dokonano żadnych zakupów związanych z projektem. Realizacja projektu planowana jest na pierwszą połowę 2012 r.

Zakres przedmiotowy projektu obejmuje zakup następujących urządzeń do świadczenia usług rehabilitacyjnych:

* aparat do drenażu limfatycznego,

* aparat do krioterapii,

* lampa kwarcowa,

* aparat do terapii falą uderzeniową.

We wniosku o dofinansowanie wskazano podatek VAT od zakupu ww. urządzeń rehabilitacyjnych jako koszt kwalifikowalny. Podatek VAT może zostać uznany jako koszt kwalifikowalny, gdyż Wnioskodawczyni nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT w oparciu o przepisy krajowe tj. ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W przypadku zatwierdzenia do dofinansowania projektu pn. "...", o którym mowa we wniosku o interpretację, konieczne będzie przedłożenie do Centrum Obsługi Przedsiębiorcy interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

* zakup urządzeń w ramach realizacji projektu będzie dokumentowany fakturami VAT wystawionymi na: Gabinet Rehabilitacji;

* nabywane w ramach realizowanego projektu urządzenia rehabilitacyjne będą miały związek wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT;

* Gabinet Rehabilitacji prowadzi wyłącznie czynności gospodarcze zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania przez Wnioskodawczynię, prowadzącą działalność gospodarczą pn. Gabinet Rehabilitacji, podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." (podatek VAT od zakupu przewidzianych w projekcie urządzeń rehabilitacyjnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z zakupem urządzeń rehabilitacyjnych w ramach realizacji projektu pn. "...".

Stanowisko w sprawie oparte jest na art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym: "zwalnia się od podatku (...) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze".

Definicja podmiotu leczniczego dotycząca Wnioskodawcy została określona w ustawie o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654) w art. 4 ust. 1 pkt 1: "Podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106. poz. 622) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej (...)".

Z uwagi na fakt, że przedmiotem działalności Gabinetu Rehabilitacji jest działalność lecznicza, na podstawie ww. przepisów uznano, że nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu sprawy wynika, że Pani prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Gabinet Rehabilitacji, której podstawowym przedmiotem działalności jest działalność fizjoterapeutyczna. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W ramach prowadzonej działalności wykonywane są wyłącznie czynności zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawczyni wystąpiła o przyznanie dofinansowania na realizację projektu "...". Wniosek o dofinansowanie został złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Działanie III. "Rozwój Mikro-i Małych przedsiębiorstw".

Zakres przedmiotowy projektu obejmuje zakup następujących urządzeń do świadczenia usług rehabilitacyjnych: aparat do drenażu limfatycznego, aparat do krioterapii, lampa kwarcowa oraz aparat do drenażu lampą kwarcową, aparat do terapii falą uderzeniową i będą miały związek wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Zakup urządzeń w ramach realizacji projektu będzie dokumentowany fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawczynię.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a nabyte towary są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Wobec powyższego Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz prawo do zwrotu podatku VAT, w trybie art. 87 ust. 1-3 ustawy o VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, nie będzie miała zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT związanego z zakupem urządzeń do świadczenia usług rehabilitacyjnych w ramach realizowanego projektu pn. "...", ponieważ wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowana nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane w ramach realizowanego projektu urządzenia rehabilitacyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl