IPTPP1/443-959/11-5/MS - Określenie sposobu wyliczenia podatku od towarów i usług w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-959/11-5/MS Określenie sposobu wyliczenia podatku od towarów i usług w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wyliczenia podatku VAT w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku dla wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych;

* sposobu wyliczenia podatku VAT w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym.

Pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej - nie widnieje w Rejestrze Przedsiębiorców.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, w ramach której uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

* dotacje unijne na realizację projektów, zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów;

* darowizny;

* składki członkowskie.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie (SIS) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje projekt pn. "...". Projekt jest realizowany w ramach działania 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach" i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie, zgodnie z zawartą umową, otrzymuje w określonych transzach dofinansowanie w wysokości 88,84% wartości projektu, na które składają się:

* Płatność ze środków europejskich w wysokości 85% ww. kwoty dofinansowania

* Dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15% ww. kwoty dofinansowania.

Kwota w wysokości 11,16% całkowitej wartości projektu stanowi, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą pomiędzy SIS i PARP, o której mowa wyżej, wkład własny, który zostanie wniesiony przez beneficjentów pomocy, tj. przez uczestników studiów (pracowników przedsiębiorstw z województwa).

Projekt jest realizowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, o którym mowa wyżej, celem głównym projektu jest wzrost pozycji zawodowej oraz zwiększenie kompetencji w obszarach IT i ICT 180 pracowników przedsiębiorstw z województwa o zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną.

Projekt zakłada organizację studiów podyplomowych z zakresu najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie technologii teleinformatycznych.

Projekt jest realizowany w partnerstwie:

* Liderem projektu jest Stowarzyszenie-organizacja pozarządowa;

* Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa.

Środki przekazywane na realizację projektu w określonych transzach, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z PARP, wpłyną na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do SIS - następnie SIS, zgodnie z zawartą umową partnerską, przekaże część środków na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do Politechniki.

Każdy z Partnerów w związku z realizacją zadań będzie ponosił wydatki ze środków znajdujących się na specjalnie w tym celu utworzonych rachunkach bankowych.

Za pobieranie wkładu własnego od uczestników studiów odpowiedzialny jest SIS - wkład będzie wpływał na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do SIS, z którego następnie środki będą wydatkowane w związku z realizacją zadań w ramach projektu.

Zgodnie z założeniami projektu, uczestnicy studiów zobowiązani są do wniesienia wkładu własnego. Zgodnie z punktem 3.2.1 "Wytycznych dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Studia podyplomowe dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw" z dnia 19 lutego 2010 r. "pracownicy przedsiębiorstw uczestniczący w studiach podyplomowych w ramach Poddziałania 2.1.1 PO KL nie są delegowani przez pracodawcę. W tym przypadku nie mamy do czynienia z pomocą publiczną. PARP finansować będzie do 80% wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Pozostałe 20% stanowić będzie wkład prywatny uczestnika studiów podyplomowych wnoszony w pieniądzu".

Zgodnie z ww. wytycznymi w projektach na studia podyplomowe wydatki dofinansowane są w następującej wysokości:

* wydatki bezpośrednio związane z realizacją studiów podyplomowych - zgodnie z zapisami rozdziału 3.2.1 ww. wytycznych dofinansowanie do studiów podyplomowych wynosi do 80% wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Bez znaczenia pozostaje fakt, że część pracowników pochodzi z dużych przedsiębiorstw, część z firm małych lub średnich;

* wydatki inwestycyjne są finansowane w ramach pomocy de minimis - dofinansowanie 100%;

* wydatki ogólne i pośrednie w projektach na studia podyplomowe dofinansowane są do 100% ich wartości.

Zgodnie z powyższym uczestnicy studiów (pracownicy małych, średnich, dużych przedsiębiorstw zgłaszający chęć udziału w studiach z własnej inicjatywy) będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w wysokości 20% wydatków bezpośrednich związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Budżet projektu uwzględnia koszty bezpośrednie i pośrednie, w ramach kosztów bezpośrednich wydzielone są trzy zadania (kategoria - planowane w budżecie wydatki - koszty bezpośrednie - 1.285.358,00 zł):

* zadanie 1: KoOrdynacja i zarządzanie projektem oraz promocja (w tym wydatki na personel: 297.500,00 zł) 414.518,00 zł

* zadanie 2: Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne" 435.420,00 zł

* zadanie 3: Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne" 435.420,00 zł

Do wyliczenia wartości wkładu własnego wnoszonego przez uczestników studiów uwzględnione zostały koszty kwalifikowalne z budżety projektu związane ze studiami podyplomowymi (tj. zadanie 2 i zadanie 3), które w ramach całego projektu wynoszą 870.840,00 zł.

Udział w projekcie weźmie 180 uczestników. Biorąc powyższe pod uwagę całkowity koszt udziału jednego uczestnika w studiach podyplomowych wynosi 4.838.88 zł.

Na podstawie całkowitego kosztu udziału jednego uczestnika w projekcie wyliczana jest kwota wkładu własnego, która stanowi 20% wydatków bezpośrednich związanych z realizacją studiów podyplomowych i wynosi kwotowo 967,78 zł.

Uczestnicy projektu będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego przed rozpoczęciem pierwszych zajęć. Wkład będzie wnoszony przez uczestników w formie przelewu na rachunek bankowy Stowarzyszenia. Stowarzyszenie na potwierdzenie wniesienia wkładu własnego powinno wystawić uczestnikom faktury.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Stowarzyszenie realizuje projekt "..." na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Projekt jest realizowany w partnerstwie: Liderem projektu jest Stowarzyszenie - organizacja pozarządowa, a Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa.

Częścią merytoryczną przeprowadzania studiów podyplomowych (tj. m.in. opracowanie programu i harmonogramu zajęć, prowadzenie zajęć dydaktycznych, rekrutacja kadry dydaktycznej oraz kadry na potrzeby konsultacji naukowych, zapewnienie bazy dydaktycznej (sale wykładowe i laboratoria), organizacja i przeprowadzenie egzaminu certyfikowanego) zajmował się będzie Partner projektu - Politechnika.

Partner projektu (Politechnika) zajmuje się w ramach projektu przeprowadzaniem studiów podyplomowych. Organizator - Politechnika jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania i działa na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 13 maja 1953 r. o powołaniu uczelni.

Organizator nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, gdyż jest uczelnią państwową.

Politechnika świadczy usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego - studia zawodowe i podyplomowe. Usługi świadczone przez Organizatora prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Politechnika w zakresie przedstawionych usług uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do 2015 r. Usługi realizowane przez Organizatora (Politechnika) w ramach przedmiotowego projektu (projekt realizowany w partnerstwie z Wnioskodawcą - Stowarzyszeniem) będą finansowane w 88,84% ze środków publicznych, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Otrzymywane przez Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu dofinansowanie ma na celu sfinansowanie kosztów, poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma bowiem wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwoty należnego podatku.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielona jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Najważniejsze zatem dla określenia czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, będą szczegółowe warunki jej przyznania, które określają cel dofinansowania.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie projektu ma na celu sfinansowanie kosztów poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu wykorzystywane są tylko w ramach projektu i nie mają związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy.

Całe pozyskane na realizację projektu dofinansowanie stanowiące 88,84% wartości projektu będzie przeznaczone na sfinansowanie działań związanych z organizacją i przeprowadzeniem studiów podyplomowych, tj. na następujące działania:

* zadanie 1: koOrdynacja i zarządzanie projektem oraz promocja: wynagrodzenia personelu, obsługa prawna, zakup sprzętu komputerowego, działania promocyjno - informacyjne, ubezpieczenie sprzętu komputerowego, audyt zewnętrzny.

* zadanie 2: realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne": zakup podręczników dla uczestników, przygotowanie kompletów materiałów papierniczo - piśmienniczych, wynajęcie sal na zajęcia i na potrzeby konsultacji naukowych, honorarium wykładowców prowadzących zajęcia i konsultacje naukowe z uczestnikami, poczęstunek oraz serwis kawowy dla uczestników zajęć, koszt egzaminu certyfikacyjnego uczestników, wydruk certyfikatów ukończenia udziału w projekcie.

* zadanie 3" realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne": zakup podręczników dla uczestników, przygotowanie kompletów materiałów papierniczo - piśmienniczych, wynajęcie sal na zajęcia i na potrzeby konsultacji naukowych, honorarium wykładowców prowadzących zajęcia i konsultacje naukowe z uczestnikami, poczęstunek oraz serwis kawowy dla uczestników zajęć, koszt egzaminu certyfikacyjnego uczestników, wydruk certyfikatów ukończenia udziału w projekcie.

* koszty pośrednie: czynsz za biuro projektu, wynagrodzenie obsługi sekretarsko - administracyjnej oraz obsługi księgowej, materiały biurowe i eksploatacyjne do urządzeń biurowych, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, koszty sprzątania biura.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli wkład własny wnoszony przez uczestników szkolenia miałby być opodatkowany stawką 23%, to jak należy wyliczyć kwotę podatku VAT:

* czy kwotę podatku VAT należy doliczyć do kwoty wyliczonego wyżej wkładu własnego tj. (wkład własny)+podatek VAT=kwota wpłacona przez uczestnika projektu;

* czy VAT należy uwzględnić w kwocie wpłaconego wkładu własnego (wkład własny)-kwota VAT=kwota wpłacona przez uczestnika projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent, czyli podmiot realizujący projekt, jest zobowiązany do uzyskania wkładu prywatnego od uczestników (tj. beneficjentów pomocy). Wkład ten stanowi dopełnienie do 100% wydatków objętych pomocą publiczną i może być wniesiony w formie gotówki w kwocie określonej w umowie o dofinansowanie. Jest on bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych przez beneficjenta i tym samym otrzymany przez niego wkład prywatny (własny) stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Poza tym beneficjent, jako podmiot świadczący odpłatne usługi szkoleniowe, jest zobowiązany wystawić fakturę VAT, co stanowi udokumentowanie wkładu prywatnego przedsiębiorcy.

Problem polega na tym, że na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektodawcy nie powiększają pozycji budżetowych objętych regułami pomocy publicznej o kwotę podatku VAT, jaką są zobowiązani odprowadzić do urzędu skarbowego w przypadku wystawienia przedsiębiorcy faktury VAT dokumentującej wniesienie wkładu własnego. De facto zmuszeni są pomniejszyć wkład własny o VAT, co zmniejsza środki na realizację projektu.

Stowarzyszenie powinno wystawić fakturę w kwocie odpowiadającej wymaganemu wkładowi pieniężnemu powiększonemu o VAT. Ma to na celu zapewnienie wniesienia wkładu prywatnego w wysokości odpowiadającej kwocie pomocy publicznej wskazanej we wniosku o dofinansowanie. Postępowanie takie zapewni konieczność zabezpieczenia odpowiedniej kwoty środków na sfinansowanie wydatków zaplanowanych w budżecie projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy wkład własny wnoszony przez uczestników studiów podyplomowych korzysta ze zwolnienia (pytanie i odpowiedz nr 1), w związku z czym pytanie nr 2 według Wnioskodawcy należy uznać za bezprzedmiotowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie realizuje projekt pn. "..." na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Projekt realizowany jest w ramach Działania 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach". Na realizację projektu Stowarzyszenie otrzymuje dofinansowanie w wysokości 88.84% wartości projektu, na które składają się płatności ze środków europejskich w wysokości 85% kwoty dofinansowania oraz dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15% kwoty dofinansowania. Kwota w wysokości 11.16% całkowitej wartości projektu stanowi wkład własny, który zostanie wniesiony przez beneficjentów pomocy, tj. uczestników studiów (pracowników przedsiębiorstw). Celem projektu jest wzrost pozycji zawodowej oraz zwiększenie kompetencji w obszarach IT i ICT 180 pracowników przedsiębiorstw zatrudnionych na stanowiskach związanych z branżą informatyczną.

W ramach projektu zorganizowane zostaną studia podyplomowe na kierunkach: "Systemy informatyczne i technologie mobilne" oraz "Technologie informacyjno - komunikacyjne". Środki finansowe przeznaczone na realizację projektu przekazywane są na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy. Następnie Zainteresowany przekaże część środków na specjalnie utworzony rachunek bankowy należący do Partnera projektu. Za pobieranie wkładu własnego od uczestników odpowiedzialne jest Stowarzyszenie. Wkład własny będzie wpływał na specjalnie utworzony rachunek bankowy należący do Stowarzyszenia. Pracownicy nie są delegowani przez pracodawcę do uczestniczenia w studiach, w związku z czym PARP finansować będzie 80% wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów. Pozostałe 20% stanowić będzie wkład prywatny uczestnika studiów podyplomowych wnoszony w pieniądzu.

Zgodnie z wytycznymi w projektach na studia podyplomowe wydatki dofinansowane są w następującej wysokości:

* wydatki bezpośrednio związane z realizacją studiów podyplomowych - zgodnie z zapisami rozdziału 3.2.1 ww. wytycznych dofinansowanie do studiów podyplomowych wynosi do 80% wydatków bezpośrednio związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Bez znaczenia pozostaje fakt, że część pracowników pochodzi z dużych przedsiębiorstw, część z firm małych lub średnich;

* wydatki inwestycyjne są finansowane w ramach pomocy de minimis - dofinansowanie 100%;

* wydatki ogólne i pośrednie w projektach na studia podyplomowe dofinansowane są do 100% ich wartości.

Zgodnie z powyższym uczestnicy studiów będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w wysokości 20% wydatków bezpośrednich związanych z realizacją danych studiów podyplomowych. Budżet projektu uwzględnia koszty bezpośrednie i pośrednie, w ramach kosztów bezpośrednich wydzielone są trzy zadania:

* zadanie 1: KoOrdynacja i zarządzanie projektem oraz promocja (w tym wydatki na personel);

* zadanie 2: Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Systemy informatyczne i technologie mobilne";

* zadanie 3 Realizacja studiów podyplomowych na kierunku "Technologie informacyjno - komunikacyjne".

Do wyliczenia wartości wkładu własnego wnoszonego przez uczestników studiów uwzględnione zostały koszty kwalifikowalne z budżety projektu związane ze studiami podyplomowymi (tj. zadanie 2 i zadanie 3). Udział w projekcie weźmie 180 uczestników. Na podstawie całkowitego kosztu udziału jednego uczestnika w projekcie wyliczana jest kwota wkładu własnego, która stanowi 20% wydatków bezpośrednich związanych z realizacją studiów podyplomowych. Uczestnicy projektu będą zobowiązani do wniesienia wkładu własnego przed rozpoczęciem pierwszych zajęć. Wkład będzie wnoszony przez uczestników w formie przelewu na rachunek bankowy Stowarzyszenia.

Projekt jest realizowany w partnerstwie: Liderem projektu jest Stowarzyszenie - organizacja pozarządowa, a Partnerem projektu jest Politechnika - publiczna szkoła wyższa. Częścią merytoryczną przeprowadzania studiów podyplomowych (tj. m.in. opracowanie programu i harmonogramu zajęć, prowadzenie zajęć dydaktycznych, rekrutacja kadry dydaktycznej oraz kadry na potrzeby konsultacji naukowych, zapewnienie bazy dydaktycznej (sale wykładowe i laboratoria), organizacja i przeprowadzenie egzaminu certyfikowanego) zajmował się będzie Partner projektu. Organizator - Politechnika jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Politechnika świadczy usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego - studia zawodowe i podyplomowe. Usługi świadczone przez Organizatora prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Politechnika uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do 2015 r.

Otrzymywane przez Stowarzyszenie dofinansowanie ma na celu sfinansowanie kosztów, poniesionych w związku z realizacją projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma bowiem wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów.

Dokonując analizy przedstawionych przepisów oraz okoliczności stanu faktycznego, należy zauważyć, iż przedmiotem określonej czynności jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług czy też części. Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towarów czy świadczeniem usługi kształtujące cenę, której usługodawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 353#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Strony mogą więc dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeśli z zawartych umów wynika, że kwota, stanowiąca wynagrodzenie za świadczenie usługi szkolenia, jest kwotą brutto, to w tej kwocie należy zawrzeć wartość netto oraz podatek VAT, jeśli natomiast z treści zawartych umów wynikałoby, że kwota stanowiąca zapłatę za usługę szkolenia jest kwotą netto, to świadczący usługę do tej kwoty powinien doliczyć odpowiedni podatek VAT.

Jeśli, zgodnie z odpowiednimi przepisami innych gałęzi prawa, Wnioskodawca za świadczoną usługę otrzyma wynagrodzenie, to należy uznać, że jest to kwota należna z tytułu sprzedaży, czyli kwota obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, którą dla wyliczenia obrotu (podstawy opodatkowania) należy traktować jako kwotę brutto zawierającą podatek VAT, dla którego wyliczenia należy zastosować metodę "w stu".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów oraz zasad ustalania cen, a organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba, że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie sposobu wyliczenia podatku VAT w związku z wnoszonym przez uczestników studiów podyplomowych wkładem własnym. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla wkładu własnego w związku z udziałem w studiach podyplomowych został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-959/11-4/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl